Conform raportului, odată cu declanșarea pandemiei provocate de virusul SARS-CoV-2, la finalul primului trimestru din 2020, strategia organizației a fost recalibrată pentru îndeplinirea a două obiective esențiale.
- Sprijinirea sistemului medical românesc, puternic afectat de această criză fără precedent, cu medicamentele utilizate în schemele de tratament simptomatic și asimptomatic pentru Covid-19;
- Menținerea sănătății și siguranței angajaților proprii.
Astfel, Antibiotice și-a reconfigurat structura de fabricație și a reintrodus în fabricație produsele Paracetamol și Novocalmin (metamizol sodic), aflate, la acea dată, pe lista produselor lipsă din farmacii, însă necesare în schemele terapeutice pentru pacienții cu Covid-19.
Totodată, a fost accelerat proiectul de cercetare-dezvoltare a produsului Hidroxiclorochină, astfel încât să fie realizat, în timp optim, un stoc de medicamente, aflat la dispoziția Ministerului Sănătății, în eventualitatea unor solicitări interne.
Solidaritatea companiei cu sistemul medical românesc s-a concretizat în primele luni de pandemie și în ajutoare financiare și donații în materiale sanitare de strictă necesitate și medicamente, pentru zece spitale din România. În aceeași sferă de preocupări, compania a inițiat și finalizat cercetarea a trei produse biocide, ce pot fi reproduse pe fluxurile proprii de fabricație.
La finalul lunii iunie, Antibiotice produsese deja primele două soluții dezinfectante pentru suprafețe, ambalate în flacoane de 1 litru și 5 litri, conform autorizației eliberată de Institutul Cantacuzino, urmând ca o nouă formulă de gel dezinfectant pentru mâini să fie trimisă spre analiză unui laborator extern, în vederea acreditarii și introducerii în portofoliul companiei.
În toată această perioadă, compania a fost alături de sistemul medical și partenerii distribuitori, cu întreg portofoliul de 150 de produse, reușind să achiziționeze, în condiții de restricții ale transportului și politicilor protecționiste ale unor state, substanțele active, necesare continuării fabricației de medicamente.
Venituri din vânzări de 146,38 milioane lei în primul semestru
În acest context atipic, veniturile din vânzări, respectiv veniturile din vânzarea produselor farmaceutice către partenerii interni și externi, realizate în primele șase luni, au fost de 146,38 milioane de lei, ceea ce reprezintă 85% din valoarea obținută în aceeași perioadă a anului 2019.
Remarcăm faptul că, în contextul scăderii pieței farmaceutice locale, afacerile la export au echilibrat veniturile prin creșterea ponderii acestora la 50% în primul semestru din 2020 (comparativ cu 42%, în 2019).
Compania a realizat, în aceeași perioadă, venituri totale în valoare de 182 milioane lei, comparativ cu 206 milioane de lei, obținute în prima jumătate a anului 2019. Acest lucru indică un grad de realizare de 88,3% a acestui indicator, comparativ cu anul 2019. Aferente acestor venituri totale, veniturile din exploatare sunt în valoare 179 milioane lei, comparativ cu 203 milioane lei cât s-au înregistrat în anul 2019, respectiv un grad de realizare de 88%, similar trendului cheltuielilor de exploatare, care sunt în valoare de 155,5 milioane lei, în comparație cu 175,2 milioane lei ale anului 2019.
Corespunzător celor enumerate mai sus, rezultatul brut al primelor șase luni a fost de 19,4 milioane lei, comparativ cu 24,9 milioane lei realizat în primul semestru al anului 2019, adică un grad de realizare de 78%.
Consolidarea vânzărilor pe piețele internaționale
În primele șase luni ale anului 2020, marcate de criza noului coronavirus, compania a onorat contracte în valoare de 73,8 milioane lei pe piața internațională, reușind o creștere cu 2%, comparativ cu anul anterior, când exporturile au înregistrat valoarea de 72,7 milioane lei.
Antibiotice a răspuns atât solicitărilor partenerilor tradiționali, cât și celor venite din partea sistemelor sanitare internaționale, susținându-le cu medicamente asociate tratamentului Covid-19, deși condițiile nu au fost din cele mai prielnice. Măsurile de restricționare a vânzărilor către piața externă (impuse de legislația specifică stărilor de urgență și de alertă), perturbarea transportului terestru și aerian de mărfuri, către toate zonele lumii și creșterea volumului de documentație solicitată de Ministerul Sănătății pentru aprobarea exporturilor, au solicitat identificare de soluții rapide și eficiente.
Au fost astfel adjudecate licitații în SUA, Marea Britanie și Ungaria pentru aproximativ 2,5 milioane flacoane injectabile și a fost gestionată corespunzător dublarea cererii de peniciline sterile din țările scandinave (Danemarca, Norvegia). Totodată, au fost realizate exporturi de primă urgență, solicitate de guvernele din Lituania, Letonia și Olanda și au fost mobilizate resurse pentru a răspunde pozitiv cererii de ajutor pentru medicamente destinate tratamentului în spitalele din țări în curs de dezvoltare ca Irak și Yemen.
În ce privește exportul de Nistatină – produs pentru care compania este recunoscută ca lider mondial – a fost înregistrată o creștere medie cu 6% a consumului, la principalii clienți din America de Nord, Europa, Australia, Asia și Africa. S-au creat astfel premize sănătoase de consolidare a afacerii pe termen lung, în contextul în care Antibiotice intenționează să-și mărească cantitativ producția acestei substanțe active.
Valoarea vânzărilor obținute, la șase luni, la export, pentru medicamentele în formă finită și substanța activă Nistatină a reușit să susțină cifra de afaceri a companiei astfel încât, în această perioadă marcată de efectele de bumerang ale pandemiei, exporturile au reprezentat 50% din afacerile primului semestru.
Creștere cu 6,4% a consumului de medicamente
În contextul măsurilor luate în anul 2020, la nivel național, pentru limitarea răspândirii virusului SARS-COV-2, prin limitarea mobilității fizice, reducerea internărilor în spitale și a contactului cu cadrele medicale în primul semestru al anului 2020, consumul de medicamente, marca Antibiotice, pe piața internă, a atins valoarea de 152,3 milioane de lei, care reprezintă 91,2% din valoarea consumului înregistrată la jumătatea anului trecut, de 167 milioane lei.
Acest consum de medicamente s-a realizat prin două canale principale, reprezentate de sistemul de farmacii cu circuit deschis (retail) și de spitale (hospital).
Pe canalul retail, valoarea consumului de medicamente din portofoliul Antibiotice este in valoarea de 112 milioane lei, ceea ce reprezintă 90,3 din valoarea realizata în perioada similară a anului 2019.
Pe canalul hospital reprezentat de spitale, compania Antibiotice a înregistrat un consum de 40,4 milioane lei, spre deosebire de 37,9 milioane lei, cât a realizat în prima jumătate a anului trecut, ceea ce reprezintă o creștere cu 6,4%. Această creștere a consumului pe canalul hospital se datorează consolidării consumului de produse injectabile precum Meropenem Atb, Amoxiplus, Ampicilină, Cicloserină Atb, recunoscute pentru valoarea lor terapeutică.
Măsuri de siguranță și protecție pentru continuarea producției
Pentru a-și derula activitatea în mod continuu, protejând sănătatea și siguranța salariaților, compania a luat măsuri de protecție încă de la finele lunii februarie.
Antibiotice și-a regândit structural activitatea, pe trei scenarii de lucru, corespunzătoare înaintării, gradual, în pandemie. Astfel, s-a reușit, ca printr-o gestionare atentă și scrupuloasă a tuturor activităților și riscurilor potențiale de contaminare, niciunul din cei 1400 de salariați ai fabricii să nu fie infectat în primul semestru al anului 2020, iar activitatea să decurgă neîntrerupt.
Pe parcursul celor 3 luni și jumătate de situație excepțională, organizația a implementat politici de siguranță și a alocat resurse care se ridică la peste 150.000 de Euro, necesare implementării deciziilor pentru minimizarea riscurilor de contaminare virală. Dintre măsurile luate, amintim: asigurarea angajaților cu echipamente speciale de protecție, igienizarea și dezinfectarea constantă a spațiilor, suplimentarea mijloacelor de transport și modificarea programului de lucru, introducerea lucrului de acasă, adaptarea spațiilor de muncă la distanțarea socială, testarea preventivă a angajaților pentru limitarea unei posibile contaminări la nivelul fabricii.