"S-a menţinut caracteristica de creştere în ritm mai înalt a exporturilor către ţările din afara UE, în special în ţări mai puţin afectate de criză sau care au reluat mai rapid creşterea economică. Această tendinţă, menţinută pentru o perioadă lungă de timp (peste doi ani), constituie o dinamică record, ce nu a mai fost atinsă în domeniul relaţiilor comerciale externe în ultimii 20 de ani", se menţionează în comunicatul Ministerului.
După 11 luni din anul precedent, exporturile FOB ale României au fost de 41,75 miliarde de euro, mai mari cu 22,5% decât volumul exporturilor din aceeaşi perioadă a anului trecut. Structura prezintă o menţinere a ponderii produselor cu valoare adăugată ridicată, respectiv ale industriei constructoare de maşini şi echipamente de transport de 41,35%. Din totalul exporturilor româneşti, 74,9% reprezintă produsele manufacturate.
Exporturile României s-au orientat în continuare către ţările Uniunii Europene (71,26% din exporturi şi 72,34 % la import), dar se confirmă tendinţa anterioară de creştere a exporturilor către ţări terţe, mai puţin afectate de criză (creştere a exporturilor de 29,3%, mult peste media valorilor înregistrate în Uniunea Europeană, unde au fost creşteri de 21,2%).
Volumul importurilor în primele 11 luni din 2011 este de 50,39 miliarde de euro, ceea ce reprezintă o creştere de 17,8% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2010. Ele continuă să fie alcătuite, pe de o parte, din bunuri de investiţii sau produse industriale de completare pentru industria românească (65%) şi, pe de altă parte, din energie (11,3%), materii prime şi materiale (3,6%). Produsele agricole au reprezentat 6,8% din importuri, comparativ cu 6,3% din exporturi.
Creştere semnificativă a exporturilor a fost înregistrată în:
Canada (68,38 %): maşini şi aparate electrice, cazane şi echipamente nucleare, componente şi părţi de avioane;
SUA – creştere cu 46,09 %: componente auto, îngrăşăminte produse chimice;
Brazilia – creştere cu peste 110,22 %: autoturisme şi componente auto, material rulant, echipament petrolier;
Federaţia Rusă – creştere a exporturilor de 27.73 %: piese şi componente auto, frigidere şi mobilă;
Ucraina – creştere a exporturilor de 57.21 %: produse minerale, maşini şi echipamente electrice, autoturisme şi componente auto;
Turcia – creştere a exporturilor de 9.13 %: produse minerale, produse ale industriei chimice, produse din metal, maşini şi aparate electrice, automobile şi piese auto etc.
Există şi alte ţări cu o creştere de peste 50% a exporturilor: Kazahstan (54.57%), Kosovo (61.56%), Africa de Sud (73.41 %), Emiratele Arabe Unite (83.98%), Arabia Saudită (154.37%), Iordania (117.91%), Tunisia (100.53%), Irak (52.43%), Afganistan (149.56%), Singapore (90.66%) ş.a.
Principalele produse care constituie baza exporturilor româneşti sunt: aparate electrice pentru telefonie (8,46 % din exporturile româneşti), părţi şi componente pentru autovehicule (5,74% din exporturile româneşti), autoturisme şi alte autovehicule (3,8% din exporturile româneşti), îngrăşăminte minerale sau chimice azotoase (2,31% din exporturile româneşti), porumb (2,37% din exporturile româneşti), fire, cabluri, conductori electrici izolaţi (1,6% din exporturile româneşti), anvelope din cauciuc, medicamente, ţevi şi conducte din metal, semifabricate din fier sau oţeluri nealiate, seminţe de floarea soarelui şi orz (0,95% din exporturile româneşti).