Sporesc presiunile asupra exporturilor de petrol din Rusia

Exporturile rusești de petrol încep să încetinească. După izbucnirea războiului din Ucraina (24 februarie 2022), rafinăriile din India, al doilea cel mai mare client al Rusiei, după China, nu vor mai primi nave petroliere deținute de Sovcomflot PJSC, compania rusă de stat, din cauza riscului asociat cu sancțiunile.

Din octombrie 2023, SUA au intensificat sancțiunile împotriva flotei de petroliere care transportă petrolul rusesc. Ca rezultat, multe dintre aceste nave au rămas neutilizate. Cantități crescânde de petrol rusesc se adună pe oceane, conform analiștilor de la Kpler. Aceste schimbări vor contribui treptat la reducerea veniturilor Rusiei din petrol, un obiectiv politic esențial pentru SUA și aliații săi. Cu toate sancțiunile impuse, Rusia a reușit să exporte în continuare volume semnificative de petrol, potrivit Bloomberg.

Deși nu se preconizează reduceri semnificative în aprovizionare la acest moment, întrebarea este: „Până unde vor merge autoritățile occidentale în intensificarea presiunilor?” în contextul în care prețul barilului de petrol se apropie de 90 de dolari americani.

„Sporesc presiunile asupra exporturilor ruseşti de petrol, în special către India. Suntem în stadiul în care fricţiunile legate de sancţiuni devin extrem de evidente”, a explicat Richard Bronze, directorul executiv al companiei de consultanţă Energy Aspects Ltd.

Richard Bronze
Richard Bronze (SURSA FOTO: www.energyaspects.com)

Ucraina a început să bombardeze rafinăriile rusești

Conform Bloomberg, petrolierele rusești supuse sancțiunilor SUA nu mai efectuează transporturi. Kremlinul se confruntă cu repercusiunile deciziei Indiei de a evita navele petroliere rusești. De asemenea, Ucraina a început să bombardeze rafinăriile rusești, o acțiune care nu a fost primită pozitiv.

„Vedem cu siguranţă accentuarea presiunilor sancţiunilor SUA atât asupra exporturilor cât şi asupra ţiţeiului rusesc, într-un moment în care SUA nu reuşesc să trimită mai mult ajutor Ucrainei şi Rusia pare să câştige teren pe front”, susţine Greg Brew, analist la Eurasia Group în New York.

Greg Brew
Greg Brew (SURSA FOTO: LinkedIn)

Anul trecut, compania de stat Sovcomflot a fost responsabilă pentru aproximativ o cincime din totalul exporturilor de petrol rusesc. Înainte ca rafinăriile din India să refuze navele petroliere, se observa deja o tendință de scădere a acestui procentaj.

„Ne aşteptăm ca cei care cumpără petrol să fie mai puţin dispuşi să facă afaceri cu Sovcomflot decât în trecut. Măsurile nu ar trebui să afecteze piaţa petrolului deoarece Rusia va menţine discounturile la vânzarea ţiţeiului”, a declarat un purtător de cuvânt al Trezoreriei SUA.

Oficialii Sovcomflot au recunoscut, săptămâna aceasta, că activitățile companiei sunt afectate de sancțiuni.

„Vizarea Sovcomflot reprezintă o înăsprire semnificativă a sancţiunilor SUA contra Rusiei. Nu va rezolva problema eludării dar va majora costurile de transport şi discounturile la vânzarea ţiţeiului rusesc”, a spus Janis Kluge de la German Institute for International and Security Affairs în Berlin.

Janis Kluge
Janis Kluge (SURSA FOTO: www.swp-berlin.org)

Rusia poate recurge la „flotă din umbră”

Cu toate acestea, Rusia încă poate recurge la ceea ce este cunoscut sub numele de „flotă din umbră”, înființată imediat după 24 februarie 2022. Ea include nave mai vechi, cu asigurări inadecvate și cu acționariat neclar. Se estimează că există aproximativ 600 de astfel de nave.

Costurile de transport pentru petrolul rusesc sunt semnificative. Costurile pentru a livra o încărcătură din Marea Baltică în China se ridică la aproximativ 14,50 dolari pe baril. Mai mult de jumătate din această sumă este atribuită sancțiunilor impuse.