Criza a pus lacăt la porţile celor mai mari târguri şi expoziţii din ţară. Organizatorii supravieţuiesc reorientându-se spre evenimente nişate sau de dimensiuni mult reduse faţă de anii precedenţi.

Una dintre primele expoziţii majore de care au avut parte românii după 1990, CERF (Computers & Electronics Romanian Fair, foto sus), ar fi trebuit să bifeze anul acesta cea de-a 19-a ediţie. Însă, organizatorii au anunţat că vor trage evenimentul pe linie moartă. Asta, după experienţa nefericită a anului trecut, când, prin schimbarea profilului târgului, numărul de participanţi s-a redus de la circa 60.000 la 4.000. Într-un context mai larg, Expotek, firma care se ocupa de punerea pe picioare a târgului, şi-a motivat decizia prin faptul că „economia românească şi în special piaţa IT&C nu sunt în acest moment capabile să susţină un eveniment specializat de anvergură în acest domeniu. Răspunsurile negative primite din partea potenţialilor expozanţi confirmă situaţia dificilă pe care o traversează companiile româneşti“. Companii care, în anii precedenţi, investeau sume de până la 100.000 de euro în standurile cu care se prezentau la CERF. Deşi organizatorii spun că plănuiesc „alte evenimente specializate sub marca CERF, prevăzute pentru cea de-a doua parte a anului 2010“, atât site-ul cerf.ro, cât şi cel al HIFI Arena, alt eveniment major organizat de Expotek, de data aceasta dedicat echipamentelor audio-video de ultimă generaţie, au fost suspendate.

Maşinile mai sunt expuse doar la dealeri

Alături de AMC APIA Expo, Expotek s-a aflat şi în spatele celui mai mare târg auto din România, Salonul Internaţional Auto Bucureşti (SIAB), organizat o dată la doi ani. După şase ediţii foarte populare (ultima, cea din 2007, a avut circa 250.000 de vizitatori, iar de pe urma sa organizatorii au încasat o sumă estimată la cinci milioane de euro), SIAB-ul de anul trecut a fost lovit din plin de prăbuşirea industriei auto şi, prin urmare, a fost la rândul său anulat. Locul trebuia să-i fie luat de Salonul Auto Bucureşti & Accesorii, promovat de fiul lui Liviu Rădăcineanu (cel care organizase, în anii `90, primul târg auto din România). Jurnaliştii şi companiile auto deopotrivă s-au îndoit de faptul că firma lui Sorin Rădăcineanu, Premium Expo, cu venituri de 60.000 de euro în 2008, ar fi putut pune la punct un eveniment de asemenea amploare. Şi au avut dreptate, planurile fiind decalate, cu promisiunea că în luna octombrie a acestui an expoziţia auto chiar va avea loc. Rămâne de văzut.

Organizare cu bani din buzunar

Din cauza costurilor mari de organizare, de ordinul milioanelor de euro, evenimentele de seamă, cum este cazul celor de mai sus, au fost primele care au căzut victime crizei. În rest, firmele din domeniu au decis că, pentru a traversa această perioadă nefericită, cea mai bună soluţie este concentrarea pe târguri mai mici sau de nişă. „Avem în portofoliu exclusiv evenimente în construcţii, iar din 2008, de la debutul crizei, am păstrat doar  evenimentele cele mai rentabile. Au fost, astfel, excluse târgurile din cinci oraşe, iar cele care au rămas chiar s-au bucurat de succes”, spune Eusebia Mindirigiu, directorul executiv al uneia dintre cele mai mari firme de profil din provincie, ABplus Events. Compania, cunoscută pentru organizarea CAMEX (Expoziţia Naţională de Construcţii şi Instalaţii) şi RIFF (International Exhibition of ­Roofs, Insulations, Facades and Floors), nu a mai amânat alte evenimente. „Desigur, există o scădere în ceea ce priveşte numărul de expozanţi şi suprafeţele de expunere, dar târgurile şi expoziţiile oferă, în acest context economic, posibilitatea de a identifica noi contacte de afaceri într-o perioadă în care comportamentul clienţilor este imprevizibil, şi informaţiile din piaţă sunt, de cele mai multe ori, toxice“, spune Eusebia Mindirigiu.

„Din fericire, nu suntem nevoiţi să amânăm vreun eveniment, dar pentru o parte din expoziţii suntem nevoiţi să investim mai mult decât vom câştiga de pe urma lor“, spune şi Anton Vlad, directorul Expo 24, compania care organizează Târgul Educaţional Bucureşti, Entertainment Arena Expo şi Vending Expo. După ce, în perioada 2007-2009, compania s-a bucurat de venituri în creştere, anul acesta se aşteaptă la o scădere a cifrei de afaceri cu 20%-30%.

30% este ponderea cu care vor scădea veniturile organizatorilor de evenimente români în 2010, potrivit estimărilor din piaţă