Am ajuns să îi invidiem pe vestici pentru că „au mai trecut prin criză“. Şi au învăţat din aceasta, acum fiind, probabil, mai bine pregătiţi să reacţioneze corespunzător. Întoarcerea la profitabilitate e refuzată celor ce au trăit în risipă şi negare; lor le este impusă o experienţă de care managerii prudenţi sunt scutiţi, anume trecerea prin încercarea restructurării. Însă, aşa cum se pare, acţionarii şi managerii în această perioadă de „
Am ajuns să îi invidiem pe vestici pentru că „au mai trecut prin criză“. Şi au învăţat din aceasta, acum fiind, probabil, mai bine pregătiţi să reacţioneze corespunzător. Întoarcerea la profitabilitate e refuzată celor ce au trăit în risipă şi negare; lor le este impusă o experienţă de care managerii prudenţi sunt scutiţi, anume trecerea prin încercarea restructurării. Însă, aşa cum se pare, acţionarii şi managerii în această perioadă de „regăsire“ riscă a-şi pierde nădejdea în revenirea viitoare. Acest viitor este, pentru unii, un lucru greu de crezut; pentru alţii, este doar o poveste de spus băncilor sau pieţei, sau, poate, un subiect de glume amare ori chiar ridicol. Căci e uneori mai simplu să te resemnezi într-o perpetuă stare de recesiune. Sau să te ascunzi după proceduri sau lipsa acestora. Sau te plângi că „e greu, nu prea merge“. Oare această resemnare, gândind realist, nu ne limitează iniţiativa şi ne ţintuieşte în neputinţa inerţiei, ne împiedică să ne concentrăm asupra a ceea ce ştim să facem, asupra aspectelor tari ale afacerii, ne încurcă să ne realizăm adevăratul potenţial şi ne şterge speranţa în reviriment?
Uitându-ne în jurul nostru, deducem că puţini manageri vor alege calea directă a adaptării la noile realităţi prin asumarea unor decizii dure, care constau, printre altele, în asumarea greşelilor trecutului şi recunoaşterea nevoii de ajutor, în primul rând din partea lor înşişi, nu numai din partea pieţei, în general. Uneori e nevoie şi de proverbialul pas înapoi, făcut nu în semn de retragere, ci pentru a beneficia de o privire de ansamblu. Toate businessurile ce au puterea de a performa, prin ascendentul modelului de afaceri, viziunii manageriale şi al implementării acesteia, vor performa, deşi această putere apare din interior. Poate şi conjunctura favorabilă a ajutat în trecut, dar cei al căror succes a fost datorat în principal respectului faţă de clienţi, acţionari şi colegi, planificării, muncii asidue şi susţinute, alocării judicioase a resurselor vor găsi mai uşor puterea de a performa. Şansa unui nou început este o calitate a acestei lumi a afacerilor care funcţionează sub formula ciclicităţii, dar are şi în sine puterea şi materia concepţiei unui business plan viabil şi a revenirii la profitabilitate. Şi, cine ştie, poate această revenire se va realiza fără a aştepta nicio intervenţie administrativă din exterior, născându-se însă din ambiţie şi spirit antreprenorial. Avem în spate experienţele trecute, stiloul norocos în mână şi în faţă o foaie goală de hârtie, poate vom reuşi să ne izolăm de presiunea examenului, de zgomotul de fond şi să concepem o lucrare de notă maximă.
Ciprian Păltineanu, managing director, UniCredit CAIB România