Cu o creştere a încasărilor din publicitate de peste 60% de la începutul anului, faţă de perioada similară din 2007, şi o majorare de 25% a numărului abonaţilor, Discovery Channel anunţă noi investiţii. Într-o perioadă în care bursele se prăbuşesc, probabil că listarea pe piaţa de capital nu pare o idee prea bună. Şi totuşi, gigantul american Discovery Communications, grup care deţine posturile TV Discovery Channel şi Animal Planet, s-a listat la bursa new-yorkeză, pe
Cu o creştere a încasărilor din publicitate de peste 60% de la începutul anului, faţă de perioada similară din 2007, şi o majorare de 25% a numărului abonaţilor, Discovery Channel anunţă noi investiţii.
Într-o perioadă în care bursele se prăbuşesc, probabil că listarea pe piaţa de capital nu pare o idee prea bună. Şi totuşi, gigantul american Discovery Communications, grup care deţine posturile TV Discovery Channel şi Animal Planet, s-a listat la bursa new-yorkeză, pe Nasdaq, pe 18 septembrie. Cel puţin pånă acum, rezultatele nu sunt dezamăgitoare, în ciuda declinului general al pieţelor de capital, compania anunţåndu-şi intenţia de a-şi mări investiţiile în Romånia.
La începutul lunii noiembrie, Discovery a publicat, pentru prima oară în istoria companiei, un raport trimestrial remis către Securities and Exchange Commission (SEC, echivalentul nord-american al CNVM). Listarea pe Nasdaq nu a fost realizată propriu-zis printr-o ofertă publică iniţială (IPO), ci prin consolidarea pachetelor de acţiuni deţinute de Discovery Holding, companie controlată de miliardarul american John Malone (cu 67% din portofoliu), şi, respectiv, de grupul Advance/Newhouse, cu acţionariat privat (33% din acţiuni), rezultånd astfel o nouă companie, Discovery Communications. Discovery Holding fusese în prealabil listată pe Nasdaq, fapt care explică de ce nu s-a realizat un IPO „clasic“.
Potrivit primului raport trimestrial, grupul a înregistrat în intervalul iulie-septembrie venituri brute totale de 845 de milioane de dolari, cu 11% mai mult decåt în aceeaşi perioadă a lui 2007; pentru anul trecut, cånd compania avea o altă structură a portofoliului şi nu era decåt parţial listată, cifrele au fost ajustate pentru a se putea realiza comparaţiile cu indicatorii de performanţă financiară pe 2008. Cea mai mare pondere în creşterea veniturilor brute ale grupului a reprezentat-o aportul reţelelor de canale TV internaţionale (distribuite prin cablu sau satelit pe pieţele din afara SUA): 16% în plus faţă de trimestrul al treilea din 2007, 300 de milioane de dolari în cifre absolute. Veniturile nete au fost de 134 de milioane de dolari, sau 44 de cenţi pe acţiune. Rezultatele au depăşit aşteptările analiştilor intervievaţi de Thomson Reuters, care anticipau venituri brute totale de 824 de milioane de dolari şi un venit net de 18 cenţi pe acţiune. Acţiunile Discovery au înregistrat un declin uşor de la debutul listării, coborånd de la 13,81 de dolari pe acţiune, în prima zi de tranzacţionare, la 12,02 dolari pe 12 noiembrie. Pentru acest an, compania anticipează venituri brute totale între 3,44 şi 3,48 de miliarde de dolari. În aceste condiţii, nu e surprinzător că grupul are perspective optimiste în ceea ce priveşte operaţiunile sale pe piaţa romånească.
„În regiunea Europei Centrale, Romånia este unul dintre teritoriile cu cea mai rapidă creştere, deci este cu adevărat o piaţă strategică pentru noi“, spune Katarzyna Kieli, director general al Discovery Networks Europa Centrală. „Suntem decişi să ne maximizăm creşterea aici, de unde şi decizia noastră de a investi în operaţiunile locale şi de a ne extinde în continuare strategia de localizare.“
Venituri în creştere, precauţii pentru viitor
Deşi deocamdată oficialii companiei nu doresc să-şi facă publice intenţiile în ceea ce priveşte colaborarea cu companii locale pentru producţia de programe TV, Kieli afirmă că „recent, un episod al seriei «În viteza a cincea» a fost filmat în Romånia, ca şi programul Animal Planet «Sanctuarul Urşilor», care va fi difuzat în premieră pe acest post în decembrie“. Există şi posibilitatea ca, în funcţie de dinamica pieţei locale, grupul să lanseze în Romånia şi canalul high definition Discovery HD, cea mai mare reţea globală High Definition TV din lume.
În această toamnă, Discovery Channel a derulat în Romånia şi o campanie publicitară. „Actuala campanie de marketing pentru toamnă a inclus atåt activităţi on-air (spoturile TV au rulat pånă pe 15 noiembrie, n.r.), cåt şi off-air – comunicare la radio, în staţii de metrou, în ghiduri TV şi reviste distribuite gratuit în metrou“, afirmă Kieli. „Principalele obiective au fost să ne creştem cotele de audienţă şi să plasăm Discovery Channel în centrul atenţiei.“ Efortul postului de a-şi majora audienţa a survenit într-un moment confuz pe piaţă, cånd se înteţesc zvonurile despre posibile reduceri ale bugetelor de marketing. „În acest moment, este foarte dificil să estimăm impactul situaţiei economice asupra pieţelor de publicitate din Europa Centrală“, explică oficialul Discovery. „ZenithOptimedia estimează că Europa Centrală şi de Est, împreună cu zona Africii şi a Orientului Mijlociu, vor menţine o creştere cu două cifre a pieţei de publicitate. Acestea fiind spuse, suntem conştienţi de situaţie şi o analizăm foarte atent, în permanenţă.“
«Romånia este unul dintre teritoriile cu cea mai rapidă creştere.»
Katarzyna Kieli, director general Discovery Networks Europa Centrală