”În 2011 compania a efectuat investiții de aproape un milion de euro, dedicate deschiderii clinicilor OncoFort din provincie, dar și modernizării centrelor existente cu aparatură ultramoderna. La zece luni, veniturile companiei au fost cu 20% mai mari decât cele ale anului anterior”, spune Robert Chițan, director de Promovare și Dezvoltare al GRAL Medical. Acesta explică faptul că a existat un scenariu cu o creștere de 25%, foarte aproape de realitate, și un scenariu cu o creștere ”mai optimistă”, pe care însă nu o va atinge deoarece nu au fost inaugurate la timp o serie de proiecte importante. În total, veniturile au fost de circa 14 milioane de euro în 2011.

Extinderea GRAL Medical se va menține și în 2012 pe dezvoltarea de servicii noi, fără să apeleze la achiziții de companii.

”Din 2010 am început să facem proiecte de dezvoltare multianuale.  Acesta este și motivul pentru care proiectul oncologic început în 2010 s-a dezvoltat în acest an și va continua până în 2013”, mai spune Chițan. Printre serviciile noi lansate de companie, acesta subliniază primul card cu acumulare, din România, scos pe piață la sfârșitul anului. Pe înțelesul tuturor: banii se acumulează pe card și pot fi folosiți la prețuri preferențiale de fiecare pacient în orice centru GRAL. În cazul abonamentelor de sănătate sau asigurări private, se plătește lunar o sumă de bani, iar clientul așteaptă să fie protejat în momentul când se întâmplă ceva. ”Însă, dacă nu te îmbolnăvești, suma plătita se pierde la sfărșitul anului”, explică Robert Chițan. În context, foarte mulți români au ales cardul cu acumulare Favor, care merge pe principiul “plătesc numai atât cât am nevoie”, pacientul având posibilitatea să își aleagă singur cadrul medical și nu invers.

”Piața evoluează fără prea mari probleme”

Referindu-se la piață în general, Chițan spune că aceasta evoluează fără prea mari probleme chiar și în momente de criză. Pe de altă parte, așteptarea ca cineva să ajute piața nu este o variantă bună. ”De aceea, nu cred că soluția vine de la nivel gunernamental. Noua reformă de sănătate este posibil să creeze și mai mari probleme decăt să le rezolve”, explică el.

În opinia lui, atunci când se va finaliza legea, trebuie respectate câteva principii. Astfel, noile firme de asigurări trebuie să contracteze cu cât mai mulți operatori de pe piață, iar asigurarea unui pachet minimal de servicii să nu plece de la premisa costurilor reduse deoarece se va pierde calitatea actului medical. De asemenea, serviciile medicale minimale trebuie să fie cuprinse între un minim și un maxim pentru a fi decontate și nu de la o sumă fixă. În același timp, legea trebuie să nu permită asiguratorilor premisele pentru concurență neloială, adică firmele de asigurări să nu își creeze propriile companii de servicii medicale către care să se dirijeze banii.

Recent, GRAL Medical a primit o distincție pentru inovație care, potrivit lui Chițan, ”reprezintă încununarea efortului financiar și emoțional prin care am investit încă din 2010 în domeniul oncologiei”. Mai concret, s-au investit aproape 4 milioane de euro într-o perioadă în care toată lumea deschidea clinici. ”Cu investiția inițială puteam deschide 10 clinici, însă nu ne diferențiam cu nimic față de concurență”, detaliază Chițan.

În prezent, cifrele arată că valoarea serviciilor medicale private din România este de circa 500 milioane de euro, adică 10% din totalul pieței și mult mai puțin față de media europeană, care înseamnă 30% din total. La nivel local, printre principalii jucători se mai află și MedLife, Regina Maria, Medicover, Polisano.