Aproape că nu a trecut săptămână, în 2014, în care marile reţele de retail alimentar să nu anunţe deschiderea unui nou magazin. De mâine, de exemplu, discounterii Kaufland şi Lidl, ambii retaileri parte a grupului german Schwarz, vor adăuga încă un magazin la reţelele deja existente pe piaţa locală, ajungând la 94, respectiv 177 de magazine.
Kaufland, liderul pe piaţă din comerţul alimentar româneasc, cu un rulaj de peste 1,6 miliarde de euro în 2013, deschide mâine un nou hipermarket în Bucureşti , pe bulevardul Bucureştii Noi 50B. Acesta este al cel de-al şaptelea magazin din Capitală al nemţilor, după cele din şoseaua Colentina, bulevardul Barbu Văcărescu, strada Sebastian, strada Răcari, strada Valea Cascadelor şi strada Pierre de Coubertin.
Anul acesta, reţeaua Kaufland s-a extins şi în Oradea, Târgu-Mureş, Arad şi Târgovişte, urmând ca până la sfărşitul anului să mai fie deschise încă cinci hipermarketuri cu politică de discount, în Bucureşti, Slatina, Gherla, Bacău şi Vatra Dornei. Nemţii vor ajunge astfel la un total de opt unităţi în Bucureşti şi 99 la nivel naţional.
Criza a coincis cu o serie de oportunităţi pentru Kaufland. Când consumul a mers frânat, retailerul german de tip discount a călcat accelerația şi, din 2011, este pe primul loc în topul retailerilor din România, cu vânzări per magazin de peste 18 mil. euro.
Kaufland a realizat în 2013 afaceri de1,65 miliarde de euro, în creştere cu peste 85 % comparativ cu 2009, potrivt datelor de la Ministerul Finanţelor. Magazinele retailerul au în rafturi până la 20.000 de produse, pe o suprafaţă de vânzare cuprinsă între 3.000 și 5.000 mp.
Şi Lidl continuă investiţiile în România și inaugurează, tot maine, un nou magazin în Eforie Nord, în intersecţia E87 cu strada Traian nr. 1B . Cu nou magazin, care are o suprafaţă de vânzare de 1.200 mp, reţeaua locală a Lidl creşte la 177 de unităţi.
De la începutul anului, Lidl a deschis alte opt magazine, în Piatra Neamţ, Iaşi, Arad, Bucureşti, Popeşti Leordeni, Craiova şi Timişoara, a schimbat locaţia unui magazin din Târgu Mureş şi a închis o unitate din Drobeta Turnu Severin.
Pentru retailerul german de tip discount, „interesante“ sunt acum și oraşele cu peste 30.000 de locuitori. Compania a anunţat 15 noi deschideri în 2014, urmând că încheie anul cu 183 de unităţi.
Magazinele Lidl au în rafturi circa 1.200 de produse, 80% dintre ele fiind mărci proprii. Printre cei care fabrică produse care sunt comercializate sub mărcile Lidl se numără Albalact, Vel Pitar şi Cris Tim; de altfel, două treimi din mărfurile vândute în magazinele Lidl sunt produse in România.
Parte a grupului Lidl&Schwarz, care deține cea mai mare rețea de magazine de tip discount din Europa, peste 9.000 –, Lidl a rebranduit toate cele 107 magazine preluate, în 2010, de la Plus și a deschis, într-o singură zi – 6 octombrie 2011, 11 magazine noi în România. Afacerile estimate ale Lidl România ajung la 700 mil. euro în 2013.
Topul marilor comercianţi din România
După preluarea celor 20 de hipermarketuri real-, de la grupul german Metro, Auchan a trecut pe locul doi în topul comercianților din România, după Kaufland şi înaintea Carrefour. Iată evoluţia afacerilor primilor 10 mari retaileri în 2013:
Retailer CA (mil. euro) Profit net (mil. euro) Nr. mediu angajaţi Reţea
Kaufland 1.651 75,2 12.589 94
Auchan 1.040 -89,5 11.000 31
Carrefour 975,4 32,8 6.703 155
Metro Cash&Carry* 977 15,2 5.603 32
Selgros 702 12,2 4026 19
Lidl ** 700 NA 3.800 177
Mega Image 532 12,5 6.107 314
Penny Market/XXL 498 0,126 3.028 157
cora 406 5,5 3.972 12
Profi 331 6,1 4.440 232
*estimare cifra de afaceri pentru 2013, potrivit datelor din piaţă; profit înregistrat în 2012
**conform datelor din piaţă
Sursa: Companiile, Ministerul de Finanţe