EY România dezvoltă două soluții informatice personalizate care ușurează generarea raportărilor SAF-T
„Nivelul de detaliu al raportării SAF-T pare să descurajeze companiile, puține dintre ele înțelegând cerințele de raportare în proporție mai mare de 50%. De altfel, așa cum a arătat și studiul nostru, declarația D406 este percepută ca fiind complexă și semnificativ mai complicată decât D394 în privința listărilor operațiunilor locale, care este, de altfel, cea mai grea raportare din zona de TVA de până acum”, declară Georgiana Iancu, Partener, Liderul Departamentului de taxe indirecte, EY România.
Potrivit SAF-T Index, majoritatea companiilor (63%) de-abia au început etapa de analiză pre-implementare și doar 5% dintre respondenți se află într-o etapă avansată, de finalizare a analizei cerințelor și de demarare a procesului de configurare și implementare a soluției tehnice.
Cele mai multe dintre companiile respondente (39%) estimează că ar avea nevoie de cel puțin 4-10 luni pentru implementarea raportării de la publicarea schemei finale SAF-T, în vreme ce 34% cred că ar avea nevoie de 10-12 luni, iar 12% spun că le sunt necesare chiar și 18-36 de luni. Pe scurt, se pare că doar 16% dintre respondenți vor fi pregătiți să depună prima lor declarație SAF-T la primul termen legal de raportare, pe 28 februarie 2022.
”Este o situație care poate fi explicată prin impedimentele pe care companiile le identifică și le și indică în sondajul nostru: informațiile necesare pentru raportare nu sunt disponibile în totalitate în sistemul ERP folosit, costurile generate de analiza cerințelor de raportare și mapare a datelor sau pentru implementarea unei soluții tehnice care să permită generarea declarației SAF-T, tranziția către noi sisteme ERP sau faptul că sunt în așteptarea unor soluții de localizare a generării SAF-T din partea furnizorilor de ERP”, precizează Georgiana Iancu.
Prin urmare, privind retrospectiv la experiența implementării unei alte raportări complexe, Declarația 394, și a intervalului de timp necesar pentru pregătirea automatizării acestei listări locale, putem constata din răspunsurile primite că în aproximativ 85% din cazuri procesul de automatizare a variat între 2-4-10-12 luni. Însă,15% dintre respondenți nu au reușit încă, la 4 ani de la implementare, să automatizeze complet raportarea locală și utilizează în prezent munca manuală și corelații în afara sistemului.
Astfel, considerând că SAF-T este de cel puțin două ori mai complex decât listarea locală, se poate explica, într-adevăr, feedback-ul primit din partea respondenților cu privire la acordarea unui termen de pregătire mai extins.
„Experiența EY, atât pe baza proiectelor aflate în derulare în România, cât și în alte țări, mai ales din Polonia, arată că există două puncte critice în implementarea cu succes a SAF-T: înțelegerea cerințelor de raportare și soluția tehnică aleasă, care trebuie să fie cât mai bine adaptată sistemelor informatice de evidență financiară și gestiune (ERP), cât mai integrată și capabilă să asigure o procesare ușoară a datelor raportabile pentru SAF-T. Indiferent de sistemul în care sunt gestionate datele, fie că este vorba despre SAP, Oracle, Charisma sau de alte sisteme, există soluții capabile să extragă, să pregătească datele, precum și să testeze rezultatele și să producă xml-urile necesare raportării către ANAF”, subliniază Georgiana Iancu.
EY a pus la punct o soluție agnostică
În acest sens, EY a pus la punct o soluție agnostică, ce poate fi implementată indiferent de ERP-ul utilizat de client în procesele de contabilitate statutară și pregătire a declarațiilor fiscale. Aplicația asigură validarea tehnică a datelor extrase din diverse surse și generarea fișierelor SAF-T. „Soluția EY va salva și păstra toate declarațiile SAF-T raportate pentru perioadele anterioare (inclusiv toate declarațiile rectificative). Compania va avea la dispoziție baza de date cu toate fișierele sursă și cu toate declarațiile SAF-T trimise autorităților”, arată, la rândul său, Diana Lupu, Partener Asociat, Departamentul de conformitate globală și raportare, EY România.
Pentru contribuabilii care folosesc SAP ca sistem de gestionare, EY vine cu o soluție care poate fi integrată în sistemul ERP și adaptată fiecărui client. ”Nu propunem o soluție unică pentru toți clienții și, cu toate că vorbim despre același ERP, este nevoie să o adaptăm la nevoile individuale și configurările specifice fiecărui client, fără a face însă modificări în sistemul sursă. Cu ajutorul ei, creăm rapoarte bazate pe date și procese de bază în SAP, dar ceea ce este cel mai important, nu le modificăm. Un alt atu al acestei soluții este că implementarea ei nu necesită modificări în sistemul principal, ceea ce este deosebit de important pentru multinaționalele care au procese unificate pentru entitățile din întreaga lume, pentru că orice modificare a proceselor globale ale companiei sunt consumatoare de timp, costisitoare și necesită teste de afaceri amănunțite”, punctează Georgiana Iancu.