Vânzările de vehicule electrice rămân nemișcate în piețele din SUA și Europa, iar incertitudinea continuă să domine. Atât cererea cât și vânzările de mașini electrice din SUA se vor menține la niveluri stagnante, din cauza problemelor de accesibilitate, infrastructurii insuficiente și a preferinței pe termen scurt pentru mașinile hibride. În Europa, vânzările de mașini electrice încetinesc din cauza diminuării stimulentelor guvernamentale, lipsei de opțiuni accesibile pe piață și a îngrijorărilor consumatorilor legate de numărul insuficient de stații de încărcare.
Vânzările de vehicule electrice stagnează în SUA și Europa pe fondul incertitudinii persistente din piață
Se prognozează o încetinire a cererii și vânzărilor de vehicule electrice (VE) în SUA și Europa în viitorul apropiat, în timp ce China va continua să înregistreze o creștere constantă până în 2050, conform celui mai recent studiu EY Mobility Lens Forecaster, un instrument de previziune alimentat de inteligență artificială.
În SUA, ratele ridicate ale dobânzilor, infrastructura de încărcare inadecvată și condițiile economice incerte au alimentat îngrijorările legate de accesibilitate și autonomie, determinând o încetinire a vânzărilor de VE, cu o stagnare previzionată pe termen scurt. Europa se confruntă cu prețuri ridicate, incertitudine economică și infrastructură neadecvată, factori care încetinesc adoptarea vehiculelor electrice (VE).
În contrast, China continuă să înregistreze o creștere solidă
În contrast, China continuă să înregistreze o creștere solidă, iar vehiculele electrice cu baterii (BEV) se prognozează să reprezinte peste 50% din totalul vânzărilor până în 2030, cu doi ani mai devreme decât se estima anterior. În ciuda încetinirii actuale a vânzărilor de vehicule electrice în SUA și Europa, previziunile pe termen lung rămân neschimbate, anticipând ca BEV-urile să reprezinte 50% din vânzări până în 2030 în Europa și până în 2033 în SUA.
Cu toate întârzierile în atingerea obiectivelor guvernamentale și incertitudinea privind politicile referitoare la vehiculele electrice (EV) în urma viitoarelor alegeri prezidențiale din SUA, previziunile pentru piața americană sunt optimiste, anticipând că creșterea producției locale de EV-uri va stimula vânzările. Acestea vor fi susținute de restricțiile privind importurile de vehicule produse în afara SUA.
Producătorii auto din China s-ar putea confrunta cu politici comerciale mai stricte din partea Occidentului
Se estimează că producătorii auto chinezi se vor confrunta cu politici comerciale mai stricte din partea UE și SUA, care vor impune sancțiuni mai severe asupra importurilor de vehicule electrice, ceea ce ar putea duce la o scădere a exporturilor chinezești. În această perspectivă, producătorii chinezi de vehicule electrice vor trebui să se confrunte cu tarife mai ridicate și să-și reevalueze strategiile de expansiune a producției în domeniul vehiculelor electrice.
„Piața vehiculelor electrice din SUA și Europa se confruntă cu provocări legate de accesibilitate și infrastructură, în timp ce politicile de sprijin din China impulsionează creșterea, așa cum subliniază analiza EY.
În privința pieței locale, surse recente indică faptul că sectorul vehiculelor electrice din România a înregistrat o creștere semnificativă în 2023 și continuă să se dezvolte în 2024, alimentat de stimulente guvernamentale, precum programul Rabla Plus și o rețea de încărcare care se extinde rapid, cu peste 1.000 de locații.
Investiții importante din partea companiilor, precum OMV Petrom și Enel X îmbunătățesc această infrastructură. Avansurile tehnologice au împins autonomia vehiculelor electrice la 250-600 km, făcându-le tot mai competitive ca preț în comparație cu mașinile tradiționale”, a explicat Stela Andrei, Partener, People Advisory Services, lider al sectorului auto, producție avansată și mobilitate, EY România.