Ambiții de multinațională la Iași
Antibiotice Iași, ultimul mare producător de medicamente controlat de stat , are în plan să-și intenaționalizeze activitățile, noi capacități de producție fiind în execuție sau în proiect și are nevoie de un partener solid care să-i deschidă marile piețe. Potrivit directorului general al fabricii, Ioan Nani, prima nouă capacitate de producție – investiție de 20 de milioane de euro va fi finalizată în luna septembrie a anului viitor. Este vorba despre o nouă unitate pentru supozitoare și unguente. Nu este singurul plan în extinderea producției pentru fabrica ieșeană. Antibiotice ar vrea să intre într-un parteneriat strategic cu care să “atace” piața SUA. Ieșenii vând oricum în America, însă ambițiile sunt încă și mai mari.„Pregătim două noi site-uri de producţie, unul din ele îl finalizez, iar pentru el 20 de milioane de euro vor fi puse în funcţiune în toamna anului viitor în septembrie… în măsura în care studiul de poziţionare pe pieţele europene şi din SUA va fi încurajator, voi avea nevoie de un partener strategic care să marketeze piaţa în teritoriile Statelor Unite”, a precizat Nani.
Lider global la Nistatină
Orientarea către export este soluția găsită la Iași ca fabrica să se dezvolte accelerat. Deja aproape jumătate din venituri vin din piețele externe. Vânzările la export, în primele 9 luni ale acestui an, au fost de 97 de milioane de lei, la venituri total de 242 de milioane lei, potrivit datelor din raportul financiar trimestrial. Astfel, livările în străinătate au ajuns să conteze în proporție de 40% în vânzările totale ale fabricii ieșene. Cel mai de succes produs este, în continuare, nistatina(antifungic) – Antibiotice fiind lider mondial în comercializarea acestui produs. Vin însă din spate penicilinele, America de Nord înregistrând o majorare cu 50% a comenzilor pentru produsele de acest tip, cum ar fi Ampicilina ori Naficlina. Decizia de a înființa reprezentanțe comerciale în străinătate s-a dovedit a fi una de success, vânzările în teritoriile unde aceste reprezentanțe există crescând cu 32% față de anul trecut. “Orientarea constantă spre facilitarea accesului unui număr cât mai mare de pacienți la produsele din portofoliul Antibiotice, a determinat compania să-și creeze o rețea de reprezentanțe comerciale în Republica Moldova, Vietnam, Ucraina și Serbia (Office). Prin aceste reprezentanțe Antibiotice urmarește înregistrarea unui portofoliu de medicamente antiinfecțioase destinat consumului în spitale, o politică adaptată de preț la specificul fiecărei piețe și un parteneriat solid cu distribuitori locali”, se arată în raportul ATB transmis bursei. Referitor la politica de export, directorul fabricii, Ioan Nani, spunea recent că “în anii 2020 nu mai există granițe, iar companiile sunt prezente peste tot în lume cu produsele lor. Pentru a ne susține planul nostru de dezvoltare în perspectiva următorilor 10 ani, trebuie să fim mereu în contact cu partenerii de afaceri, fapt pentru care este necesar să fim prezenți în asemenea medii unde consolidăm afaceri pe termen lung cu colaboratorii noștri tradiționali și ne facem cunoscuți unor potențiali parteneri”.
Afectați de taxa clawback
Profitul brut al Antibiotice Iași, în primele 9 luni ale anului 2019, a crescut cu 10%, comparativ cu valoarea înregistrată în aceeași perioada a anului 2018, ajungând la 24,15 milioane lei. În perioada analizată, valoarea taxei clawback a crescut cu 17% față de primele 9 luni ale anului 2018, afectând beneficiul companiei.
Cât privește piața internă, Antibiotice și-a menținut poziția de lider pe segmentul medicamentelor generice și OTC comercializate în spitale, cu o cotă de piață de 15,55%. Ieșenii sunt lideri cantitativi pe forma farmaceutică unguente (cotă de piață 23,7%), supozitoare (cotă de piață 42,3%) si pulberi sterile injectabile cotă de piață 72,6%).
Cea mai mare pondere în vânzări pe piaţa internă au deţinut-o produsele din clasele: preparate dermatologice, sistem nervos central, sistem genito-urinar, sistem musculo-scheletic, sistem respirator.