Fabricarea de vehicule electrice va necesita cu 40% mai puţini muncitori decât construirea de maşini şi camioane pe benzină, a declarat directorul executiv al Ford.
Lucrătorii și-ar putea pierde locul de muncă
Jim Farley a avertizat marţi în legătură cu „norii de furtună” care se vor strânge în următoarea fază a trecerii la vehiculele electrice. Ford a stabilit ca, până în 2030, jumătate din vânzările globale să fie reprezentate de vehiculele electrice, ca parte a unei schimbări mai ample în rândul producătorilor.
„Pentru a produce o maşină electrică e nevoie de o forţă de muncă cu 40% mai mică. Pe cale de consecinţă, trebuie să regândim structura companiei, astfel încât toată lumea să aibă un rol în această creştere”, a declarat Farley la o conferinţă din Detroit axată pe îmbunătăţirea diversităţii rasiale în industria auto, conform Financial Times.
Este de aşteptat ca tranziţia către vehiculele electrice să reducă numărul de locuri de muncă în industria auto, deoarece acestea sunt asamblate din mai puţine piese în comparaţie cu maşinile clasice.
Sectorul a fost puternic sindicalizat timp de decenii, plătind salarii care au plasat muncitorii cu guler albastru în clasa de mijloc. Sindicatul United Auto Workers a estimat în 2018 că tranziţia la vehiculele electrice ar putea costa 35.000 de locuri de muncă din cei 400.000 de lucrători pe care îi reprezintă.
Potențiale pierderi de locuri de muncă au fost prezise și în alte părți
Un raport al unui grup de lucru german a constatat că sectorul auto al ţării ar putea pierde 400.000 de locuri de muncă în următorul deceniu pe fondul trecerii la energia electrică.
Farley a declarat încă din iulie că Ford are „prea mulţi oameni”. În august, a redus 3.000 de angajaţi şi lucrători contractuali, iar directorii au numit structura de costuri a companiei „necompetitivă” în comparaţie cu alţi producători auto. Ford avea 183.000 de angajaţi la sfârşitul anului 2021.
Lanţurile de aprovizionare tradiţionale ale producătorilor auto sunt înlocuite treptat cu producţia de baterii, cele mai valoroase componente ale maşinilor sau camioanelor electrice.
Ford şi General Motors au încheiat parteneriate cu producătorii de baterii SK Innovation şi, respectiv, LG Chem, pentru a construi fabrici în SUA şi a furniza baterii pentru ofertele lor de vehicule electrice în expansiune.
O schimbare a strategiei corporative către o mai mare integrare verticală la Ford ar duce cu gândul la vremurile de început ale companiei, când fondatorul Henry Ford deţinea păduri, mine de fier, cariere de calcar şi chiar o plantaţie de cauciuc în Brazilia pentru a controla în totalitate lanţul de aprovizionare al companiei.
„Dacă Henry Ford s-ar fi întors la viaţă, ar fi crezut că ultimii 60 de ani nu au fost atât de interesanţi, dar i-ar fi plăcut acum, pentru că reinventăm total compania”, a declarat Farley.