Eşuat în urmă cu câţiva ani din lipsă de finanţare şi supus confiscării în beneficiu politic, proiectul este acum considerat de către promotorii săi una dintre soluţiile majore pentru gestionarea efectelor crizei.
Programul Fabricat în România, pornit în 2000 ca „un program de promovare a produselor româneşti în România“, aproape că a trecut în uitare. Dacă înaintea aderării la UE producătorii locali simţeau nevoia unui astfel de demers, după ani de creştere economică şi după aderarea la UE, nimeni nu-i mai vedea rostul. „Atunci, am renunţat la luptă“, mărturiseşte Valentin Ionescu, preşedintele Asociaţiei pentru Promovarea Produselor şi Serviciilor Româneşti (APPSR), iniţiatoarea demersului. A fost o eroare, iar criza economică nu numai că a repus pe tapet necesitatea programului, dar a şi demonstrat că pe piaţa comunitară te faci mai uşor auzit vorbind la unison cu ai tăi decât ţipând separat. „Marea greşeală a fost faptul că Fabricat în România a ajuns să se confunde cu imaginea lui Adrian Năstase. A venit la câteva manifestări ale noastre şi, practic, a confiscat mediatic programul“, explică Valentin Ionescu. „În realitate, n-am avut niciun beneficiu, n-am văzut niciun leu de la guvernul Năstase. De fapt, n-am văzut niciun leu de la nicio autoritate, niciodată. Tot ce am făcut a fost pe banii membrilor. Patru ani l-am ţinut pe bani de la industria alimentară, din panificaţie, pe banii celor de la Borsec…“. Ionescu susţine că programul nu a murit, ci doar a trecut într-un con de umbră, iar acum a venit vremea revitalizării sale. „Va fi greu. Nu ştiu exact câţi membri au rămas, dar ştiu că mulţi nu mai există. Au dispărut toţi producătorii de covoare de la Orăştie, industria textilă e la pământ, nici la mobilă nu mai suntem ce-am fost – ca să dau doar câteva exemple“.
O zi pentru un milion de joburi
În schimb, au apărut producători noi, iar unii dintre cei vechi au devenit puternici, cum ar fi Dacia. Ionescu spune însă că, doar pe banii membrilor, fie ei şi bogaţi, nu se poate construi mare lucru.
Efortul nu ar fi mare, din calculele APPSR reieşind că „e nevoie de circa un milion de euro pe an pentru a pune programul pe roate“.
Însă, subliniază Valentin Ionescu, trebuie făcut un efort concertat al industriei „pentru a identifica punctele tari ale României, ceva ce nu s-a făcut niciodată. Poate că avem dezavantaje faţă de alţii, dar cu siguranţă multe dintre acestea pot fi transformate în avantaje. Nu avem drumuri? Hai să facem enduro, motocros şi biking. Nu avem hoteluri de cinci stele? Hai să le dăm turism rustic, căruţe. Unde mai poţi face o plimbare cu căruţa în Europa?“
Potrivit lui Ionescu, cel mai mare efort financiar pentru asociaţie ar fi acela de selectare a membrilor şi certificare a produselor.
„Noi considerăm că este Fabricat în România orice produs sau serviciu la care peste 50% din costuri sunt interne“. Un astfel de produs susţine între cinci şi opt locuri de muncă şi, potrivit lui Dragoş Ionescu, vicepreşedintele asociaţiei, „dacă într-o singură zi din lună fiecare consumator ar cumpăra produse româneşti de un milion de lei (vechi – n.r.), în economie s-ar întoarce 500 de milioane de lei, care pot întreţine în aceeaşi lună un milion de locuri de muncă cu 500 de euro salariu“.
Hai să ne facem că facem
După ce programul Fabricat în România a capitulat, au apărut diverse încercări de a duce mai departe o astfel de idee, însă cu aproximativ acelaşi succes ca şi originalul. Patronatele din industria cărnii, Departamentul de Comerţ Exterior din Ministerul Economiei sau asociaţiile patronale din IT&C au demarat iniţiative similare. „Romania IT, cu ajutorul Ministerului Economiei, a sprijinit ani de zile promovarea firmelor româneşti de outsourcing software pe pieţele internaţionale“, spune Florin Talpeş, preşedintele grupului Softwin, unul din promotorii proiectului. „În general, aceste programe eşuează ori din lipsă de specialişti în gestionarea resurselor, ori din lipsa unui angajament adevărat pentru a-l derula cel puţin cinci-zece ani. Mai degrabă ne putem întreba cum de a reuşit cât de cât Romania IT prin participarea la expoziţii internaţionale. Cred că datorăm acest succes lui Costin Lianu din Ministerul Economiei“, adaugă Talpeş.
Totuşi, vorba lui Valentin Ionescu, dacă programul Fabricat în România se va pune vreodată din nou pe picioare, nu trebuie să fie uitat scopul lui: promovarea produselor româneşti în România, demers poate mai actual şi mai necesar acum decât oricând.
«Ar fi nevoie de circa un milion de euro pe an pentru ca programul Fabricat în România să fie pus din nou pe roate. Ceea ce nu e o sumă deloc mare.»
Valentin Ionescu, preşedintele APPSR
500 mil. euro s-ar putea întoarce în economie lunar dacă, într-o singură zi din lună, fiecare consumator ar cumpăra doar produse româneşti în valoare de o sută de lei