De la o vreme încoace am început şi noi, românii, să ne învăţăm cu PR-ul: avem facultăţi de profil, avem o definiţie a profesiei (în cazul celor care o practică), avem specialişti, avem agenţii, avem premii, avem până şi traducerea în româneşte a expresiei: se spune „relaţii publice“ (asta când nu se spune „relaţii cu publicul“).
Mai nou, însă, terminologia s-a îmbogăţit: nu mai vorbim doar de agenţii de PR pur şi simplu, ci de agenţii de «public relations and public affairs». Dar nu întotdeauna în spatele preţiozităţii numelui stă şi ştiinţa, din păcate. Cei mai mulţi cred că e suficient să facă un eveniment de lansare a unei fabrici la care să cheme primarul din localitate ca să se poată lăuda că oferă servicii de public affairs (PA). Într-adevăr, în relaţiile publice, ca şi în domeniul de public affairs, e vorba de promovare. Dar în vreme ce PR-ul promovează o firmă, un brand sau un produs, activitatea de public affairs se adresează instituţiilor statului, pentru a influenţa politicile publice.
Cu toate astea, deşi „experte“ în public affairs, puţine sunt agenţiile care se laudă că fac lobby. Şi nu neapărat din decenţă ori pentru că nu s-ar pricepe, ci pentru că… le e frică. Personal, în 15 ani de activitate, am auzit de prea multe ori următorul sofism: în România nu se poate face lobby pentru că nu avem o lege care să reglementeze domeniul şi, prin urmare, neavând-o, această activitate este ilegală! (De parcă o lege a PR-ului am avea…)
Şi cu toate acestea, lobby-ul, precum o femeie frumoasă, are ceva care atrage. Misterios, despre lobby se vorbeşte din ce în ce mai mult, iar acest domeniu produce din ce în ce mai multe titluri de presă. Pe bună dreptate, spun eu, pentru că este una dintre cele mai complexe şi mai palpitante meserii multidisciplinare. Practicianul în lobby trebuie să ştie politică, administraţie publică, afaceri, cum funcţionează presa şi organizaţiile societăţii civile, dar şi drept administrativ, constituţional şi comunitar sau tehnici de comunicare. La Bruxelles, instituţiile europene consideră lobby-ul ca fiind nu doar util, ci şi expresia purei democraţii. Şi nu-şi pun problema necesităţii vreunei directive care să reglementeze acest domeniu!
Aşadar, să nu ne sfiim! Putem să ne lăudăm dacă facem lobby!
Laura Florea, managing partner, Point Public Affairs