Zilele trecute internetul a fost ”zdruncinat” de un nou război ideologic, împărțit pe mai multe paliere: educația copiilor mici, rolul adulților în procesul de educație, părinții vs adulții fără copii, dar și dreptul unui restaurant de ”a lua poziție” în fața părinților care nu își țin copiii în frâu.
Înainte de orice, acest articol nu este despre războiul ideologic de mai sus. Nu voi intra în detalii despre modul în care un copil trebuie crescut, despre dreptul unui restaurant de a avea astfel de opinii sau despre dreptul adulților de a se distra în liniște, nederanjați de gălăgia copilașilor.
Acest articol reprezintă un mic studiu de caz despre cum o companie ( mai mare sau mai mică, oricum dimensiunea nu contează ) își poate crea singură probleme de imagine.
Subiectele sensibile în mediul comercial
Există anumite subiecte ce rareori pot fi adresate în spațiul public, și în special pe Facebook. Subiectul copii este unul dintre acestea.
Vrem sau nu vrem, vor împărți oamenii în tabere, vor divizia clienții și potențialii clienți, iar noi vom deveni subiect de dezbateri. Dacă acest lucru merge minunat în mediul politic, în mediul comercial lucrurile stau puțin mai complicat. Orice dezbatere în jurul anumitor idei exprimate în spațiul public, pornită de la un subiect extrem de sensibil precum copiii, ne va afecta imaginea.
Buzz-ul de moment va trece și tot ce se va întâmpla va fi să rămânem cu imaginea celor care ”s-au legat” de familiile cu copii.
În aceeași categorie putem introduce religia și apartenența politică. Cu cât mai puține informații în spațiul public, cu atât mai bine.
Gestionarea pe Facebook
Aici a fost cea mai mare eroare a restaurantului în cauză. Facebook nu poate reprezenta un mediu sănătos de dezbatere. Repet și vă rog să repetați după mine: Facebook nu poate reprezenta un mediu sănătos de dezbatere.
Practic, pe Facebook, toată lumea își dă cu părerea. 1 milion de opinii, care mai de care mai ciudate, 1 milion de detalii adăugate, reale sau nu, totul conducând la pierderea controlului comunicării.
Oamenii de pe Facebook abia așteaptă o astfel de situație: o dezbatere bazată pe un subiect sensibil, o dezbatere fără reguli, unde se pot manifesta în voie. Și să nu uităm de apetitul oamenilor pentru negativ. Mulți vor să vadă sânge. Figurat vorbind, bineînțeles.
Sfat: nu vă rezolvați problemele interne pe Facebook! Indiferent ce s-ar întâmpla, veți pierde.
Păstrarea subiectului în atenția publică
Da, uneori greșim și lansăm o astfel de dezbatere pe Facebook. Primul lucru pe care trebuie să îl facem ulterior este de a ieși cât mai repede din subiect. Orice nouă postare va menține subiectul în atenția oamenilor de pe Facebook, și, implicit, pe noi în centrul dezbaterii.
Chiar dacă simțim să mai adăugăm ceva, este bine să ne abținem. Este o eroare.
Chiar dacă simțim să ne cerem scuze, nu. Este o eroare.
Chiar dacă simțim să clarificăm, nu. Este o eroare.
Dezbaterea trebuie încheiată cât mai repede! Orice prelungire ne va afecta imaginea, va crea povești și legende, în timp ce ideea de plecare, bazată sau nu pe adevăr, nici măcar nu va mai conta.
Nu putem câștiga o dezbatere pe Facebook. Tot ce trebuie să facem este să ieșim cât mai repede din subiect.
Goana după atenție
Este bine să învățăm să nu încurcăm atenția cu imaginea credibilă. Atenția, cum s-a dovedit de atât de multe ori, poate fi și negativă. O atenție negativă va conduce la o imagine negativă, o imagine negativă va influența modul în care organizația funcționează.
Într-o perioadă în care oamenii nu mai pot distinge adevărul de fake news, într-o perioadă în care viteza cu care circulă informațiile este amețitoare, principalul rol al unui lider de organizație este de a proteja, atât propria-i imagine, cât și imaginea companiei pe care o conduce.
Acesta este noul rol al PR-ului. De acest aspect trebuie să ne ocupăm în anul 2022 și în anii ce vor urma: înainte de orice, avem obligația de a învăța cum să ne protejăm imaginea.