Dupa doua saptamani de la adoptarea Ordonantei Renault, joia trecuta, Guvernul a emis, in completare, hotararea prin care acorda facilitati companiei franceze, precum si hotararea prin care stabileste care sunt marfurile scutite de plata taxelor vamale si a TVA. Ordonanta mentionata prevede ca societatile in care se fac investitii de minimum 50 milioane dolari pot beneficia de o serie de facilitati fiscale (scutiri de taxe vamale si de TVA, scutiri sau reduceri de impozit pe profit pe anumite perioade).
Intre „pot beneficia” si „beneficiaza” este o diferenta de fix o hotarare de guvern speciala. Pentru a nu exista nici un fel de dubii in legatura cu destinatia ordonantei privind unele masuri de dezvoltare a activitatii economice, premierul Radu Vasile a declarat ca, in acest an, numai doua firme ar putea primi facilitatile respective: Renault (de unde si porecla Ordonanta Renault) si, probabil, Akmaya.
Potrivit unor surse guvernamentale, in momentul de fata, circa 30 de companii ar indeplini conditiile pentru primirea de facilitati fiscale. Francezii le-au primit deja, in schimbul preluarii pachetului majoritar de actiuni Automobile Dacia. Turcii inca mai asteapta, dar au mari sanse daca socotim ca cele aproape 700 milioane dolari avansate de Akmaya pentru Petromidia depind de acordarea avantajelor fiscale. Restul companiilor isi pot pune pofta in cui, cel putin pentru 1999; acordul incheiat cu FMI nu lasa Executivului loc de intors.
De altfel, dupa ce a aprobat lista produselor care vor fi scutite de taxe vamale si TVA (in lumina Ordonantei Renault), Guvernul a decis ca in acest an nu va mai aproba exceptari sau reduceri temporare de la plata taxelor vamale.
Ca o confirmare a tratamentului fiscal preferential aplicat pe spranceana, Consiliul Economic si Social a respins, la mijlocul saptamanii trecute, un proiect de lege prin care disponibilizatilor urma sa le fie acordate niste stimulente pentru inceperea unei afaceri: exceptare de taxele de infiintare a firmei, de TVA si de taxe vamale pentru bunurile utilizate in investitii, scutire de impozit pe profit pe durata a doi-cinci ani. Motivul invocat pentru respingerea acestui proiect legislativ – faptul ca afecteaza libera concurenta si creeaza o economie duplicitara – este la fel de valabil in cazul amaratilor de concediati, ca si in cazul investitorilor majori. Comportamentul duplicitar si ingradirea liberei concurente nu dau mustrari de constiinta membrilor Executivului cand este vorba de unele firme cu renume.