Dar Ministerul Finantelor a regandit principalele acte fiscale: impozit pe profit, TVA si orice inlesniri de natura fiscala vor fi incluse aici. Facilitatile din zonele libere sau defavorizate sunt exportate partial la nivelul intregii tari. Altele dispar.
Taxa pe valoarea adaugata va fi rambursata in maximum 30 de zile, doar pe baza facturilor si a cererii platitorului de TVA. Nu va mai fi nevoie de copii pana la a saptea spita a circuitului marfurilor, procedeu aplicat de o buna bucata de timp in mod ilegal. Ministrul secretar de stat Gheorghe Oana subliniaza ca nici un alt minister in afara de cel al Finantelor Publice nu va mai promova reglementari fiscale, intrucat se ajunsese „sa fie introduse facilitati in Legea bustenilor sau a rromilor”.
Capital: In zonele libere si defavorizate mai raman facilitati ?
Gheorghe Oana: Sigur ca raman, dar zonele trebuie restranse. Cum spunea cineva, toata tara asta a ajuns suprafata defavorizata. In plus, trebuie clarificate produsele si serviciile care beneficieaza de ele. Pentru ca, dand la nivel national niste facilitati – pentru agricultori, de pilda – nu are rost sa le mai dam in zonele defavorizate. Trebuie sa delimitam ceea ce se aplica prioritar la nivel national. Daca dam la toata lumea, de ce mai avem nevoie de zone defavorizate ?
Capital : Nu va temeti ca vor protesta cei care deja au investit in asemenea zone?
Gheorghe Oana: De ce sa protesteze, pentru ca, de fapt, ei incalca legea.
Capital: Doar nu toti ?
Gheorghe Oana: Toti o incalca. Da, da, toti. Sa fim seriosi, nimeni nu face nimic din ce s-a angajat acolo. Sa-mi arate mie domnul Cazan (Leonard Cazan, ministrul Dezvoltarii si Prognozei – n.r.) ce s-a facut. Numai declaratii, s-a investit, s-a scutit. Dar nu spune nimeni ce a insemnat scutirea de taxe si impozite si cat reprezinta si cat s-a investit in raport cu scutirile.
Sa faca o balanta pe zone. Sa arate ca, de pilda, daca statul a facut efortul urmator, de 400 miliarde lei scutiri, s-a investit mai mult. Daca l-am iertat de 400 de miliarde, sa fie macar 600 de miliarde in investitii.
Capital: Ce se intampla cu rambursarea TVA ?
Gheorghe Oana: Fluidizam foarte mult fluxurile. Altfel, trebuie sa fac mii de controale pana rambursez TVA. Nu sunt toti hoti in tara asta. Sunt foarte multi hoti, dar mai sunt si oameni de buna-credina, oameni seriosi, care fac lucrurile ca lumea. Si care trebuie sa stea, ca ii tine fiscul trei-patru luni sa le ramburseze TVA. Ca asa se intampla. Mie, cand am venit si am explicat aceasta problema, mi-au spus ca sunt avocatul nu stiu cui. Nu sunt avocatul nimanui, dar asa este in economia de piata. Este banul lui, si fiscul trebuie sa aiba respect pentru banul lui. Nu trebuie sa-si bata joc de el. Ca a investit, nu doarme noaptea, risca, se gandeste, alearga, il doare capul.
Capital: Cum se simplifica procedura?
Gheorghe Oana: Platitorul face cererea de rambursare, prezinta facturile, le depune. La revedere! N-am scris nicaieri in lege ca trebuie facute controale incrucisate, sa te duci sa aduni copii de pe documente de la furnizori… Sigur, noi o sa introducem cazierul fiscal. Vom sti. A venit cu o factura de la Gigi Dracu, care e mare bandit. Nu-i dau banii. E mana in mana cu el, trece in cartea neagra. E treaba noastra sa verificam.
Si in ceea ce priveste impozitul pe profit am acordat reducerea, dar se vor face controale serioase.
Capital: Anume ?
Gheorghe Oana: O sa ne ducem peste agentii economici sa vedem de ce au pierderi. Ia sa vedem noi : aveai profit, acum de ce ai pierderi? Daca e evaziune, intra pe legea evaziunii, ia sapte ani. In conditiile acestea nu mai este sub influenta primarului de sector – care zice fiscului: pe asta-l faci, pe asta-l lasi in pace.
Principalele modificari vizate de finante
Zonele libere
Facilitatile in zonele libere se restrang. Ministerul Finantelor a taiat de pe lista produselor scutite de taxe vamale si TVA produsele agricole, alimentare. In general, bunurile care se fac in tara nu sunt scutite. TVA intra in zonele libere cu cota de 19%, cu drept de deducere. „Daca ar fi fost cota zero, era o problema cu rambursarea. Asa, cel care aduce materiale de constructii, de pilda, are drept de deducere. Daca intra in zona libera si iese la export, are cota zero, ca pentru orice export, si drept de deducere”, explica secretarul de stat Oana.
Zonele defavorizate
Lista acestor regiuni se scurteaza, dupa cum se renunta la unele facilitati. Pana acum, firmele care obtineau certificat de investitor in astfel de regiuni erau scutite de impozitul pe profit, de taxe vamale si de TVA. Varianta cea mai probabila, la care lucreaza Ministerul Finantelor Publice (MFP), anuleaza scutirea de TVA si instituite cota de19% cu drept de deducere. Paradoxul scutirii de TVA: cine-i scutit nu are drept de deducere. Impozitul pe profit nu va fi diferentiat de cel aplicat in restul tarii.
Cat priveste taxele vamale, foarte putine bunuri vor mai beneficia de scutiri.
In general, scutirile de taxe vamale (implicit TVA) nu mai sunt necesare, in opinia Ministerului Finantelor. „Incet, incet, tot ceea ce vine din Uniunea Europeana este aproape scutit. Au ramas procente precum 2%, 5% la utilajele tehnice.
Anul viitor aproape toate sunt scutite, in afara de produsele agricole”, precizeaza Gheorghe Oana.
Facilitatile pentru IMM
In ciuda Legii nr. 189 care a provocat deruta, inlesnirile fiscale acordate IMM-urilor raman in vigoare: scutirea de impozit pentru profitul reinvestit si reducerea cu 20% pentru crearea de noi locuri de munca, scutirea de taxe vamale si TVA pentru echipamentele industriale, utilaje, know-how (prin prisma Ordonantei de urgenta nr. 297/2000). Nu este exclus insa ca, o data cu adoptarea legilor fiscale, Ministerul Finantelor sa mai aduca unele modificari.
Facilitatile pentru investitiile mai mari de un milion de dolari
Anuntata nu o data de Ministerul Dezvoltarii si Prognozei (MDP), aceasta formula nu a fost de la bun inceput pe placul ministerului trezorier. „Va trebui analizata influenta acestei legi asupra bugetului”, sublinia ministrul Mihai Tanasescu. Finantele Publice au propus varianta uniformizarii facilitatilor – „pentru toata lumea, fara discriminari, pentru a nu produce distorisiuni”.
Astfel, MFP merge pe varianta reducerii cu 50% a profitului aferent investitiilor; indiferent de marimea acestora (in varianta Ministerului Dezvoltarii, ar fi vizate numai investitiile de peste un milion de dolari). Noutatea consta in incercarea de a redefini sfera investitiilor pentru care se acorda reducerea. „Investitii sunt si achizitiile de actiuni, si cumpararea de fabrici de la stat. Ar fi normal ca reducerea de impozit sa se aplice si pentru acestea”, considera Gheorghe Oana.
Initiatorul Legii investitiilor directe, MDP, iesise la rampa cu mai multe propuneri de inlesniri fiscale, destinate insa unui cerc restrans de investitori. De reducerea de la plata impozitului pe profit timp de patru sau doi ani pentru investitii, de scutirile de taxe vamale si TVA pentru echipamente si utilajele ar fi beneficiat numai investitiile noi (de tip green-field), nu si cele de portofoliu sau achizitiile de la stat. „Bugetele pe 2001, 2002 si 2003 nu ar fi afectate, avand in vedere ca este vorba de investitii noi, care se vor realiza in cativa ani”, argumentase ministrul dezvoltarii si prognozei, Leonard Cazan.
Amortizarea accelerata
Ramane in vigoare numai pentru investitorii care au cerut la inceputul anului aprobare de la MFP pentru utilizarea ei. Ministrul secretar de stat Oana vorbeste nu atat de o aprobare, cat de o notificare: „O data formulata optiunea pentru un regim de amortizare, nu mai poate fi schimbata in timpul anului. Am optat pentru 50% in primul an, ramane asa pana la incheierea lui. Prin notificare, te mai urmareste cineva. Acesta-i singurul motiv: pentru buna regula, nu de altceva.” Cat priveste dosarul pe care intreprinzatorii il au de intocmit, „sunt copii de pe documente pe care firmele le au” si „daca te duci la maritat, asta e”, spune Gheorghe Oana.r
Rambursarea TVAr
Se renunta la aiuritoarea procedura introdusa dupa scandalul rambursarilor ilegale de TVA. Pratic, pentru ca un platitor sa-si recupereze banii, trebuia sa astepte luni intregi si sa aduca teancuri de documente, inclusiv copii de pe registrul-jurnal si alte acte contabile ale furnizorului. „Mecanismul pe care-l aplicam acum e ilegal. Ca sa faca o rambursare de TVA, platitorul trebuie sa se duca pana la al saselea, al saptelea furnizor, sa vada daca nu-i o firma fantoma, ca asa vrea cineva. Nu scrie in nici o lege. Si atunci simplificam mecanismul de rambursare. Declara cat are sa i se ramburseze, prezinta facturile, si cand il prinde fiscul, il prinde. Intra la puscarie. Se introduce infractiunea de fals, uz de fals. Generic, exista si pana acum, numai ca va fi precizata pentru TVA, impozit pe profit etc. Ca sa nu mai fie dubii, sa stie toata lumea s-o aplice”, spune Gheorghe Oana.