Anul trecut, Dragoș Cernahoschi și-a luat inima în dinți și a renunțat la jobul sigur pe care îl avea într-una din multinaționalele din București. Așa cum îi stă bine oricărui antreprenor, a identificat în piață o necesitate și a decis să o transforme într-o afacere proprie: furnizarea unei aplicații de facturare online.
La mai bine de patru ani de când autoritățile au decis că facturile pot fi tipărite de fiecare firmă, și nu centralizat­, s-a dezvoltat o adevărată industrie a tipizatelor personalizate. Cu o simplă căuta­re pe Google, orice afacerist poate găsi nenumărate variante de printare a formu­larelor, la diverse prețuri. Dar trebuie spus că nu există o variantă „ideală“ de cumpărare a acestor tipizate,­ opțiunile fiind diferite în funcție de mărimea firmei. După introducerea posibilităţii emiterii facturilor personalizate în 2007, „am observat faptul că cele mai multe companii au început să recurgă la aceste modele personalizate“, a spus Mihai Vîntu,
Senior Manager la Departamentul de Taxe Indirecte al PricewaterhouseCoopers­ (PwC) România.
Astfel, pentru o afacere mică sau o microîntreprindere, care emite doar câteva facturi pe lună, cea mai bună variantă constă în achiziționarea tipizatelor gata printate. Oferte sunt destule, iar livrarea se face chiar și într-o oră. Prețul variază între 10 și 20 de lei, în funcție de dimensiunile facturilor, dar și de furnizor.
Hârtia va fi desuetă
Pentru firmele mijlocii, este mai eficientă investiția într-o aplicație de facturare. „Avantajul emiterii facturilor în format electronic îl reprezintă costurile mai mici, dar şi uşurinţa de ţinere a evidenţei acestora, ceea ce eficientizează activitatea departamentului financiar“, explică Mihai Vîntu.
Dacă cele mai populare sunt încă softurile care trebuie instalate pe calculatoarele firmei, aplicațiile online câștigă tot mai mult teren. Cele din prima categorie pot fi și gratuite. Un astfel de exemplu este Ciel Facturare, lansat la începutul anului 2008, și care numără, în prezent, peste 25.000 de descărcări.
Dar, cum tot mai multe aplicații de business se mută acum pe internet, nefiind necesară instalarea vreunui program în calculatoarele firmei, nici facturarea nu poate rămâne în afara tendinței. Așa a apărut și afacerea lui Dragoș Cernahoschi, cel care a fondat conteq.ro. „Pentru o companie de mici dimensiuni sau pentru un liber profesionist, să spunem, care dispune de resurse limitate și care trebuie să se ocupe el însuși de activitățile contabile de bază, aplicațiile informatice trebuie să fie extrem de simplu de utilizat și intuitive pentru a fi de un real ajutor“, spune el. „Or, multe dintre programele clasice de contabilitate și gestiune a facturilor sunt complexe și greoaie, ceea ce le face dificil de folosit de către utilizatorii de business“, explică el raționamentul care a stat la baza aplicației lansate.
Printre avantajele folosirii unei aplicații pe internet se numără back-up implicit al datelor, serviciul de suport tehnic inclus în abonament și, nu în ultimul rând, costuri semnificativ mai mici (atât costurile inițiale, cât și costurile totale), datorită faptului că o aplicație pe internet nu necesită investiții în licențe și în echipamente, infrastructură, upgrade, iar mentenanța este asigurată de furnizor. Accesul se face prin internet, pe baza contului de utilizator, așa cum se accesează și contul de email, de exemplu.
Tarifele mici, cel mai atractiv atu
Iar prețul abonamentului pentru un astfel de serviciu este cât se poate de flexibil. La conteq.ro, de exemplu, există patru variante de abonament, de la una la 12 luni, începând de la 10,23 lei/cont/lună (TVA inclusă). Pe site-ul netcontab.ro, abonamentul pe șase luni costă 250 de lei, iar cel pentru un an costă 350 de lei. La birouldefacturi.ro, abonamentul lunar costă cinci lei și include emiterea a zece facturi, următoarele 90 fiind taxate cu 0,3 lei/factură. Și lista nu este nici pe departe exhaustivă.
Cât despre riscurile pe care le implică un astfel de sistem, ele sunt minime. Tot ce trebuie să facă utilizatorul este să se asigure că firma nu este una fantomă și că respectă toate reglementările domeniului. Și cum mai toate site-urile oferă o perioadă (de obicei, o lună) în care aplicația poate fi folosită gratuit, acest aspect este ușor de rezolvat.
Avantajul emiterii facturilor în format electronic îl reprezintă costurile mai mici, dar şi uşurinţa de ţinere a evidenţei acestora.
Mihai Vîntu, PwC România