Creșterea facturilor la energie de la 1 Aprilie: Ce trebuie să știe consumatorii
Creșterea facturilor la energie de la 1 Aprilie. De la 1 aprilie, odată cu expirarea plafonării prețurilor la energie, consumatorii din România se confruntă cu perspectiva unor costuri mult mai ridicate, indiferent de furnizorul ales.
Specialistul Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energie Inteligentă, atrage atenția asupra schimbărilor drastice care ar putea avea loc pe piața de energie.
![energie, contor electric](https://media.capital.ro/wp-content/uploads/2025/01/energie-e1735805750979.jpg)
Creșterea facturilor la energie de la 1 Aprilie. Liberalizarea pieței: Un proces delicat
Conform lui Chisăliță, există mai multe scenarii posibile odată cu intrarea completă într-o piață liberalizată. Deși un scenariu optimist ar fi de dorit, realitatea indică o creștere a prețurilor, având în vedere lipsa unor măsuri clare de protecție pentru consumatori.
„Există mai multe scenarii, în condițiile în care la 1 aprilie ne vom retrezi într-o piață liberalizată. Un scenariu optimist care, din păcate, devine pe zi ce trece tot mai puțin probabil. Este vorba de a pregăti această liberalizare”, a declarat Chisăliță.
![Dumitru Chisăliţă.](https://media.capital.ro/wp-content/uploads/2024/04/Dumitru-Chisalita.jpg)
Facturile mărite: O realitate imposibil de evitat?
Unul dintre riscurile majore este că, deși contractele de furnizare vor intra în vigoare de la 1 aprilie, mulți consumatori ar putea fi informați despre noile tarife abia câteva luni mai târziu, când vor primi primele facturi majorate. Această situație ar putea genera nemulțumiri și chiar tensiuni sociale.
Președintele Asociației Energie Inteligentă a adăugat că era probabil ca acele contracte să nu fie satisfăcătoare și că, în consecință, urma, probabil, un șir de reacții nefavorabile și potențiale tensiuni în societate. De asemenea, acesta a subliniat că oamenii trebuiau să știe că se aflau în această situație și că se căutau pașii următori și alternativele.
„Este probabil că acele contracte nu vor fi satisfăcătoare, va urma, probabil, un șir de reacții nefavorabile și potențiale tensiuni în societate. Ca atare, oamenii trebuie să știe: ne găsim în această situație, căutăm care sunt pașii următori, alternativele”, a mai adăugat președintele Asociației Energie Inteligentă.
![contor de gaze naturale, facturi](https://media.capital.ro/wp-content/uploads/2024/04/contuar-facturi-scaled-e1712655613363.jpg)
Recomandări pentru consumatori
Pentru a evita surprizele neplăcute, specialiștii recomandă:
- Compararea ofertelor de pe piață și alegerea celei mai avantajoase opțiuni.
- Verificarea detaliilor contractuale pentru a înțelege clar obligațiile și drepturile fiecărui consumator.
- Monitorizarea atentă a facturilor pentru a identifica eventuale erori sau suprataxări.
Rolul autorităților în Protecția Consumatorilor
Pentru a preveni eventualele abuzuri și creșteri nejustificate de prețuri, autoritățile trebuie să ia măsuri prompte. ANRE, ANPC și Consiliul Concurenței sunt instituțiile care ar trebui să intervină activ în perioada de tranziție pentru a preveni derapajele.
El a subliniat că ANRE, ANPC și Consiliul Concurenței trebuiau să intervină și ele de la 1 aprilie pentru a preveni derapajele care ar fi putut să apară.
„Ar trebui să se pregătească, să vină cu niște reacții, să vină cu niște elemente de control, de pre-control pentru niște potențiale situații pe care și le imaginează, să le blocheze, să prevină derapaje care ar putea să apară”, a mai spus președintele Asociației Energie Inteligentă.