aparatura electrocasnica din priza, sau, dimpotriva, unul care a „intepenit”? Primesti facturi exagerate sau ti s-a „prajit” frigiderul? Ei bine, nu esti singurul. Insa daca vrei ca problema ta sa se rezolve, trebuie sa ai nervi de otel si timp de pierdut. si asta pentru ca, deocamdata, nu ai de ales. Cand i-a venit prima factura cu o suma neverosimil de mare, bucuresteanca Andreea Pircalabescu a crezut ca este vorba de o greseala de calcul. Nu avea cum sa consume atat de mult curent electric in conditiile in care serviciul ii umple tot timpul, iar acasa ajunge destul de tarziu, cand singura sa preocupare este odihna. Poate ca s-ar fi resemnat daca nu ar fi primit in continuare instiintari de plata de aproape un milion de lei. Atunci s-a gandit ca cel care ii joaca feste ar putea fi contorul si nu s-a inselat. Aparatul functiona ca un perpetuum mobile: discul continua sa se roteasca chiar si dupa ce bucuresteanca a scos din priza toata aparatura electrocasnica. Asa ca a facut imediat o sesizare pentru inlocuirea aparatului defect. Cum nu a primit nici un raspuns, a repetat plangerea. „Ma trimiteau acasa, spunandu-mi ca o sa vina cineva, dar nu venea nimeni”, isi aminteste Andreea Pircalabescu. Dupa cateva luni a decis sa se adreseze Asociatiei pentru Protectia Consumatorilor si, in sfarsit, Electrica a trimis o echipa de interventie. „Au pus un nou contor si, la insistentele mele, au luat aparatul defect pentru verificari. Dupa mai mult de doua luni mi-au trimis o scrisoare in care recunosteau ca aparatul era defect, dar ca ar fi inregistrat in plus doar 1,5 milioane de lei”, spune ea. Situatia parea sa intre in normal: in primele luni dupa inlocuirea contorului sumele inscrise pe facturi au coborat sensibil. Dar, ca o ironie, de luna trecuta, pe adresa sa sosesc din nou facturi de un milion de lei. Cam in aceeasi perioada in care contorul lui Pircalabescu deborda de energie, cel al bucuresteanului Mihai Catruna era intepenit. Cu toate acestea, el a constatat cu stupoare ca pe facturi figurau consumuri de peste 200 kW. „Ei mi-au calculat pentru perioada de vara o medie a consumului. Am facut si eu un calcul sa vad care e media reala si asa am descoperit ca media lor este mult mai ridicata”, spune Mihai Catruna. Abia dupa mai mult de o luna, timp in care bucuresteanul s-a consumat nervos intre telefoane si deplasari la sediul Electrica, la usa sa a sunat echipa de interventie. Cazurile celor doi bucuresteni nu sunt singulare. Ele demonstreaza ca timpul de reactie al companiei de electricitate la sesizarile si plangerile consumatorilor casnici – de altfel, cei mai buni-platnici ai facturilor – depasesc adesea cu mult termenele standard prevazute in contractele semnate cu acestia. Anul trecut, pe adresa celor opt filiale ale Electrica, societate care tine in priza aproape opt milioane de gospodarii, au fost trimise peste 74.000 de reclamatii privind facturarea, dintre care aproape 33.000 s-au dovedit justificate. Alte 26.000 de sesizari s-au referit la precizia contoarelor. O alta problema invocata de consumatori este ca atunci cand vor o explicatie oficiala asteapta mult si bine, iar cei care primesc un raspuns sunt putini. Mai mult, clientii care se duc la ghiseele centrelor Electrica pentru a cere lamuriri sunt tentati sa renunte cand vad imensele cozi formate in spatiile mult prea mici si, mai ales, aroganta functionarilor. La Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor s-au primit numai in prima jumatate a acestui an 84 de reclamatii, cifra apropiata de cea inregistrata pe intreg anul trecut. „Facturarea consumurilor de energie electrica in neconcordanta cu indexul contorului sau cu prevederile conventiei de consum, intreruperile in furnizarea energiei electrice si fluctuatiile tensiunii sunt principalele nemultumiri ale reclamantilor”, spune Laura Pascu, PR manager la Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania. Insa situatia este pe cale sa se schimbe, cel putin asa considera Ion Lungu, vicepresedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in domeniul Energiei. „Noul regulament de furnizare a energiei electrice, aprobat recent, va oferi o mai buna protectie consumatorilor casnici, sporind obligatiile si sanctiunile pentru furnizori”, spune Lungu. La randul sau, Electrica afirma ca scaderea numarului de reclamatii pentru toate tipurile de consumatori reprezinta un „obiectiv fundamental” al societatii si ca va „intari controlul la toate nivelurile in ceea ce priveste masurile tehnice si organizatorice luate pentru organizarea in bune conditii a activitatii de relatii cu clientii”.

SFATURI PENTRU RECALCULAREA FACTURII

* Daca observati ca suma de plata este mai mare decat energia consumata, puteti solicita corectarea sumei, contactand Centrul de Relatii cu Clientii Electrica;
* Schimbarea valorii de plata se poate face insa numai in cazurile facturilor emise pe baza consumului estimat, exceptandu-le pe cele de regularizare si doar prin anuntarea valorii indexului de consum autocitit;
* Daca doriti sa platiti in fiecare luna exact cat ati consumat, puteti conveni cu furnizorul emiterea lunara a facturii pe baza unui index autocitit, urmand ca din sase in sase luni citirea sa se faca si de catre personalul Electrica pentru regularizare.