Dispar mai multe specializări în facultățile din România
Ministerul Educației a elaborat un proiect de Hotărâre de Guvern prin care, începând din septembrie 2024, mai multe facultăți și specializări din România vor fi desființate.
Această decizie va afecta 19 specializări din 16 facultăți, incluzând 9 universități, dintre care 4 sunt din sectorul privat.
Instituțiile de prestigiu din domeniile tehnic și umanist se numără printre facultățile care vor fi afectate.
Universitatea Națională de Științe și Tehnologie Politehnica din București va renunța la specializările:
- „Inginerie economică în domeniul electric, electronic și energetic”
- și „Sisteme de transport operațional”
Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad va desființa specializarea „Tehnologia tricotajelor și confecțiilor”, iar Universitatea de Vest din Timișoara va elimina programul de „Cartografie”.
Ce se întâmplă cu studenții înscriși la aceste specializări?
Această decizie generează preocupări majore legate de viitorul studenților care sunt deja înrolați în aceste programe.
În conformitate cu legislația actuală, atunci când un program de studii este în proces de lichidare, instituția de învățământ nu va accepta noi înscrieri pentru acel domeniu în anul universitar respectiv.
Cu toate acestea, studenții care sunt deja înscriși vor putea finaliza studiile în cadrul programului, conform planului de învățământ în vigoare la momentul înscrierii.
În practică, studenții vor continua să urmeze cursurile și să participe la activitățile academice până la absolvirea programului de licență sau masterat.
Universitățile au responsabilitatea de a oferi toate resursele necesare pentru ca acești studenți să își termine studiile în cele mai bune condiții.
Motivul pentru care vor dispărea facultățile
Decizia de a elimina aceste specializări a fost adoptată după o evaluare amănunțită efectuată de Ministerul Educației în colaborare cu Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS).
De multe ori, desființarea programelor se explică prin neîndeplinirea standardelor de calitate sau prin scăderea interesului din partea potențialilor studenți.
În alte situații, Senatul Universitar al Instituțiilor a decis că resursele necesare pentru menținerea acestor specializări nu sunt justificate. Senatul Universitar a adus în discuție cerințele de pe piața muncii și numărul redus de studenți.
Deși această măsură poate părea drastică, ea constituie o ajustare esențială în sistemul educațional din România.
În paralel, Ministerul Educației a anunțat acreditarea unor noi domenii de studiu în diferite universități.
Scopul acestor modificări este de:
- a adapta oferta educațională la cerințele actuale ale pieței muncii
- a garanta un standard înalt de calitate în învățământul superior