Industria auto din Europa, zguduită
Industria auto europeană traversează o perioadă de criză majoră, cu efecte resimțite inclusiv în sectorul producției de baterii electrice. Producătorul suedez Northvolt, cel mai mare furnizor de baterii pentru mașini electrice din Europa, a depus recent actele pentru intrarea în faliment, invocând prevederile Capitolului 11 din legislația americană.
Decizia vine pe fondul problemelor financiare și a pierderii clienților majori, lovind puternic speranțele Uniunii Europene de a reduce dependența de producători asiatici precum BYD sau CATL.
Împrumuturi și restructurare pentru supraviețuire
În încercarea de a evita colapsul total, Northvolt a obținut un împrumut de 100 de milioane de dolari de la Scania. Operațiunile companiei vor continua în regim normal, iar restructurarea ar urma să fie finalizată până în primul trimestru din 2025.
În ciuda acordului recent pentru finanțare temporară, negocierile cu alți investitori au eșuat, amplificând incertitudinea asupra viitorului companiei.
Impact asupra industriei europene
Falimentul Northvolt reprezintă o lovitură dură pentru eforturile europene de a susține tranziția către mobilitatea electrică. Închiderea fabricilor și reducerea personalului afectează lanțul de aprovizionare, crescând presiunea asupra producătorilor auto precum Volkswagen și Audi, deja afectați de dificultăți economice.
Uniunea Europeană trebuie acum să găsească soluții rapide pentru a stimula producția locală de baterii și a evita dependența de piețele externe, într-un context economic tot mai volatil.
Bosch anunță concedieri masive în contextul crizei din industria auto germană
Bosch, cel mai mare furnizor mondial de piese auto, a declarat vineri că intenționează să concedieze până la 5.500 de angajați, reflectând dificultățile persistente din industria auto germană. Compania se alătură altor giganți auto precum Continental, Mercedes-Benz și Volkswagen, care adoptă măsuri similare în fața scăderii cererii și a concurenței intense din China.
Potrivit anunțului, Bosch va elimina 3.500 de locuri de muncă până în 2027, în special în divizia de servicii informatice, unde cererea pentru sisteme de conducere automată și soluții inteligente este slabă. Jumătate dintre aceste concedieri vor avea loc în Germania.
De asemenea, 750 de angajați de la uzina din Hildesheim vor fi disponibilizați până în 2032, iar până la 1.300 de angajați de la fabrica din Schwaebisch Gmuend vor fi afectați între 2027 și 2030.
La finalul anului 2023, Bosch avea şi în România un număr de 10.520 de angajaţi, în creştere cu 7% faţă de anul anterior.
Rezistența sindicatelor
Sindicatul IG Metall și Consiliul angajaților Bosch au condamnat decizia, promițând să organizeze acțiuni de protest.
„Ne vom opune la toate nivelurile”, a declarat Frank Sell, lider sindical.
Reducerile de personal vin pe fondul declinului investițiilor în electrificare, pe care marii producători auto, inclusiv Volkswagen și Mercedes-Benz, le ajustează din cauza cererii slabe.
Tranziția către o economie verde reprezintă o provocare majoră pentru industria auto germană, construită pe baza succesului motoarelor cu combustie și a unei rețele extinse de furnizori locali.