Lasind la o parte curiozitatea celor care urmareau evolutia conglomeratului coreean, interesul rominilor se canaliza i exclusivitate spre impactul pe care ultimele evenimente il vor avea asupra uzinei de la Craiova. Se va ichide fabrica? Vor fi someri? Ar fi bine sa ne grabim sa cumparam ultimele masini fabricate aici? Vor mai exista piese de schimb i viitor ? Fiecare isi punea aceste itrebari, dar raspunsuri clare nu avea nimeni. Necazurile de la Daewoo au iceput cu citiva ani i urma si au afectat majoritatea conglomeratelor gigantice din Coreea de Sud. Politicile de expansiune ale acestor giganti se bazau pe resursele financiare atrase de la diversi creditori. Nivelul datoriilor ajungea sa depaseasca capitalul propriu al companiilor. Aceasta stare de lucruri era perfect justificata de oportunitatile extraordinare de investitii si de ritmul ametitor de dezvoltare a constructorilor de automobile din Asia. A urmat apoi criza asiatica, programul de redresare a economiei, prost conceput de FMI, si care a dat rezultate i consecinta. Problemele la nivel macroeconomic s-au reflectat i evolutia concernelor sud-coreene, mai ales i industria constructoare de masini. Samsung a vindut Samsung Motors francezilor de la Renault, Kia a fost cumparat de Hyunday Motor Co., SsangYong a fost cumparat chiar de catre Daewoo.
Compania din Rominia nu este afectata
Ce s-a itimplat, practic, cu Daewoo? A dat sau nu a dat faliment? De peste un an, Daewoo Motor avea mari probleme, iar relatiile cu bancile la care se imprumutase si care coordonau procesul de restructurare a firmei erau tensionate. Saptamina trecuta grupul si-a anuntat creditorii ca nu detine resursele financiare pentru a onora un imprumut scadent de 155 de milioane de dolari. in aceasta situatie, bancile creditoare au iaintat i justitie cererea de punere a companiei i stare de faliment. Dar de aici pina la a putea spune ca Daewoo a dat faliment este o cale lunga. „De un an si jumatate, Daewoo Motors se afla itr-un program de restructurare care a fost dictat de creditori. Toate datoriile lui Daewoo Motor au fost transformate i actiuni, cele mai multe dintre aceste actiuni fiind detinute de banci. Practic, procesul de restructurare a companiei era condus de banci. Acestea au sustinut i prima faza restructurarea din interiorul companiei.
La presiunile actionarilor privind derularea acestui proces de reforma, s-a considerat ca mai este nevoie de unele ajustari. Printre acestea unul dintre cele mai importante puncte prevedea o reducere a fortei de munca de la 19.000 la 15.500 de angajati.”, a explicat Sorin Encutescu, director de relatii publice la Daewoo Automobile Rominia.
Pina i acel moment se poate spune ca lucrurile au mers bine si se itrevedea o repunere pe picioare a firmei. Impasul a aparut i momentul i care s-a cerut reducerea locurilor de munca. Sindicatul nici nu a vrut sa auda de aceasta masura. in momentul i care bancile creditoare au cerut companiei sa realizeze aceasta actiune, iar sindicatul a refuzat, principala banca creditoare, Banca de Dezvoltare a Coreei, nu a mai acordat un nou credit companiei Daewoo Motor, credit absolut necesar pentru plata furnizorilor. „Conform legilor coreene – explica Sorin Encutescu – i momentul i care nu se realizeaza doua plati consecutive, creditori pot cere declararea firmei i incapacitate de plata. Acesta este termenul corect – incapacitate de plata – si nu faliment, pentru procesul care a avut loc i Coreea”. Ce se va itimpla i continuare? „Din acest moment, compania poate sa treaca la un proces de reorganizare juridica. Compania, neajungind la un acord cu sindicatele, se va adresa unei instante judecatoresti. Instanta va stabili fie un judecator sindic, fie un administrator. Acesta va prelua managementul companiei, dar i acelasi timp va asigura o protectie a firmei i fata creditorilor.
Din momentul i care firma face o cerere catre instanta pentru a fi considerata itr-un proces de reorganizare juridica, sarcina conducerii se va simplifica”, afirma Encutescu. Practic, nu va mai trebui sa se tina cont de dorintele sindicatului i momentul i care se va lua o decizie. Deci, i acest moment Daewoo se afla i restructurare juridica. Pina la faliment, mai e cale lunga. Urmatorul pas ar fi vinderea unor active ale firmei si abia apoi se poate vorbi de iceperea procedurii de faliment.
Ceea ce se itimpla la Daewoo Motor nu are nici o legatura cu evolutia Daewoo Automobile Rominia. „Situatia din Coreea afecteaza strict numai compania Daewoo Motor din Coreea. Din punctul de vedere al legislatiei, Daewoo Motor se subordoneaza numai legislatiei coreene, legislatie care, oricum, nu poate fi transferata i Rominia”, spune Sorin Encutescu. si asta nu e tot. Daewoo Motor detine doar 51% din actiunile Daewoo Automobile Rominia, o persoana juridica distincta. Restul de 49% din actiuni este detinut de Fondul Proprietatii de Stat. Situatia este benefica si pentru posibilii cumparatori ai Daewoo Motor, tragind i jos pretul companiei.