Pentru o companie detinuta in proportie de 55% de catre angajati falimentul a parut a fi singura miscare care o mai putea salva. In perioada trecuta de la evenimentele din luna septembrie 2001, United Airlines (UAL) a acumulat pierderi de aproape doua miliarde de dolari. In medie, al doilea operator aerian la nivel mondial a pierdut zilnic peste sapte milioane de dolari, iar previziunile pentru lunile ianuarie si februarie vorbesc despre o balanta zilnica negativa de circa 20 milioane de dolari. si cine isi mai permite luxul sa piarda atatia bani ?
In afara de problemele care tin de pierderile cauzate de lipsa clientilor, UAL este privit in lumea aeronauticii drept cel mai prost exemplu al organizarii manageriale. De fapt, majoritatea analistilor de peste Ocean sunt de parere ca detinerea de catre angajati a unei companii nu va fi niciodata o solutie fericita, mai ales cand vine vorba de cresterea sau reducerea salariilor. Strategia de detinere a companiei de catre angajati a reprezentat, in opinia bancherilor, „cel mai important experiment al istoriei relatiei dintre managementul si sindicatul unei companii aeriene”, spune Alex Giuda, unul dintre liderii sindicatului de la UAL. „Dar intreaga strategie a esuat lamentabil si nu cred ca mai exista vreo sansa ca lucrurile sa revina la normal sub actuala forma a actionariatului. S-a terminat, dar asta e capitalismul”, mai spune Alex Giuda.
Pentru compania care a incasat anul trecut 16 miliarde de dolari, intrarea, timp de un an de zile, sub protectia Capitolului 11 din Legea falimentului inseamna ca judecatorii federali sunt obligati sa-i ofere aceasta perioada drept o gura de oxigen. Timp in care conducerea UAL ar trebui sa puna la punct un plan de redresare cu care sa-si convinga creditorii ca trendul ulterior va fi unul pozitiv.
Glenn Tilton, seful executiv al United si-a atentionat de la bun inceput colaboratorii ca pentru angajatii companiei cu sediul la Chicago vor veni zile negre si ca pentru a deveni din nou competitiv operatorul aerian trebuie sa suporte reduceri radicale ale costurilor. Toata lumea este de parere ca, in momentul de fata, UAL este cel mai bun exemplu al felului in care arata acum industria aeriana la nivel global. „Va trebui sa regandim intreaga afacere, fiecare componenta, de la costurile salariale pana la imbunatatirea veniturilor, si la gasirea unor solutii noi de obtinere a profitului. Altfel masura de protejare fata de creditori nu este decat inceputul sfarsitului”, spune Tilton.
Poate ca miscarea din 8 decembrie a.c. a fost una inteligenta pentru UAL. Pe langa faptul ca a obtinut protectie fata de creditori, operatorul aerian american va primi o asistenta financiara de circa 1,5 miliarde de dolari, necesara pentru a opera pe perioada de evitare a falimentului total. Judecatorul federal a aprobat deja eliberarea a 800 de milioane de dolari. Exista insa foarte multe voci care atrag atentia ca, si in cel mai bun caz, United va avea nevoie de ani buni pentru a se reorganiza, mai ales tinand cont de relatiile mai mult decat tensionate pe care compania le are cu sindicatele pilotilor, personalului de bord si cel al personalului tehnic. Intrebarea aflata pe buzele analistilor este daca operatorul aerian mai poate gasi minunea care sa-l readuca in lumea buna a transportatorilor cu aeronave. Potrivit presedintelui Tilton, UAL va inregistra anul acesta pierderi de aproape doua miliarde de dolari.
Cine este United Airlines
Venituri noua luni 2002 4,1 mld. USD
Valoare totala active 24 mld. USD
Valoare totala datorii 8,2 mld. USD
Numar angajati 21.000
Numar avioane 530
Destinatii 170
Greselile de management atarna greu
Sindicatele nu sunt singura mare problema pe care United Airlines a avut-o de-a lungul anilor. La jumatatea deceniului trecut, dupa ce mai multe greve au esuat lamentabil, iar managerii companiei nu pareau a da inapoi vizavi de cererile pilotilor a aparut ideea ca angajatii sa cumpere masiv actiuni, astfel incat sa devina principalii actionari ai companiei. In 1994, visul pilotilor de marire s-a implinit, dar o data cu el au inceput si problemele companiei. Opt ani mai tarziu managerii United privesc inapoi cu manie. Aceasta perioada de timp a facut din cea mai moderna companie aeriana, la nivel global, un monstru. Faza finala a decaderii a inceput in urma cu doi ani, atunci cand fostul sef executiv al companiei a anulat 23.700 de zboruri, la scurt timp dupa ce pilotii au intrat in greva. Zeci de mii de turisti furiosi au jurat atunci ca nu vor mai zbura niciodata cu aceasta companie aeriana. Ce a urmat poate fi incadrat in categoria dezastrelor: mai intai James Goodwin a acceptat o marire de salarii in valoare de 900 milioane de dolari, dupa care a trebuit sa reduca pretul biletelor pentru a aduce inapoi clientii. In final, un an mai tarziu, reprezentantii pilotilor si al personalului de bord i-au cerut lui Goodwin sa-si dea demisia pentru simplul fapt ca a atras atentia ca la United se cheltuieste mult mai mult decat se incaseaza si ca umbra falimentului a cuprins toate hambarele companiei.