In vremea aceea era o utopie, dar, dupa si-a incheiat studiile postuniversitare si a castigat ceva experienta intr-o societate cu profil agricol, a infiintat in 1995 o companie unde este asociat si director economic.
Initial, Acromat SRL din Slobozia a avut un profil strict agricol, dar cu timpul si-a adaugat un sistem de masini necesare pentru a lucra cele 320 de hectare luate in arenda, apoi o brutarie si, mai nou, un supermarket cu specific alimentar.
„stiam ce ma asteapta cand am pornit pe acest drum: foarte multa munca si obstacole la tot pasul. Cred ca succesul meu se datoreaza faptului ca nu am renuntat niciodata, chiar daca au existat momente cand simteam ca nu mai pot. Orice femeie care vrea sa intre in afaceri trebuie sa fie bine pregatita, poate mai bine ca un barbat, sa lupte cu toata forta, sa aiba incredere in ea insasi si sa faca totul cu seriozitate. Afacerile sunt o provocare permanenta pentru mine si imi ocupa majoritatea timpului. Putinul timp liber mi-l petrec alaturi de familie; am o fetita de sase ani si n-as vrea sa regret in viitor ca n-am vazut-o crescand sub ochii mei.”
Vanzarea piscinelor s-a transformat intr-o afacere
Cand, in iulie 1990, s-a decis sa-si abandoneze statutul de slujbas la stat pentru a deschide, impreuna cu sotul ei, o afacere proprie, Cristina Grigorescu era motivata de doua lucruri: „Dorinta de a-mi masura puterile reale si, mai ales, dorinta ca niciodata cei doi copii ai nostri sa nu se gandeasca sa-si paraseasca tara.”
Kasta Metal a fost la inceput o mica firma de apartament, specializata in consultanta si proiectare pentru retelele de alimentare cu apa. Dupa un an, s-au adaugat reparatiile si service-ul pentru electropompe. Absolventa a Facultatii de Instalatii de la Institutul de Constructii, Cristina a inteles repede ca succesul firmei va depinde in mod vital de abilitatile ei manageriale. Drept pentru care, a folosit toate oportunitatile care i s-au oferit in acest sens: s-a inscris la ASSEBUS, a intrat in programul Executive Master of Business Administration de la scoala de Afaceri Romano-Americana, a urmat cursuri de management al IMM-urilor, oferite de companii specializate din Germania si SUA.
Calatorind in America, in 1995, a vizitat mai multe firme din bransa ei si n-a scapat ocazia sa-si extinda afacerile, aducand in tara tehnologie pentru un produs de-a dreptul avangardist pentru acele vremuri: piscinele, ca accesoriu pentru casele oamenilor care isi permit asemenea modalitati de relaxare. O idee extrem de inspirata, validata imediat de piata romaneasca si rasplatita in 2000 de revista „Capital” cu un studiu care plasa firma Kasta in pozitia de lider in domeniu, lucru de care Cristina Grigorescu este foarte mandra.
De mai bine de sase ani, firma ei reprezinta in Romania o faimoasa companie italiana din bransa si, de atunci, Kasta si-a dublat cifra de afaceri de la un an la altul, ajungand astazi la 1,4 milioane de dolari.
„Sa nu va inchipuiti ca tot ceea ce am realizat s-a facut fara greutati, fara sacrificii, fara renuntari. M-am confruntat cu o groaza de probleme: lipsa de fonduri necesare dezvoltarii, concurenta neloaiala din partea unor membri ai echipei Kasta, mentalitatea oamenilor, etica fata de munca, legislatia putin favorabila micilor intreprinzatori, situatia economica instabila. Cu toate acestea, am reusit.”
„Efervescenta anilor 1990-1992, aparitia unor mici producatori privati de cosmetice, dorinta si ambitia noastra de a face ceva pe cont propriu ne-au determinat sa infiintam o firma proprie, marturiseste Elena Cremenescu, director executiv Elmiplant Cosmetics. Dar ne-am asumat riscul, bazandu-ne pe un fapt real: cunostintele si experienta mea de 12 ani in cercetare.”
Dupa doi ani de munca multa si sperante fragile, Elena sesizeaza lipsa totala de pe piata a emulsiilor pentru plaja si exploateaza prompt conjunctura. Firma depaseste astfel pragul critic si intra pe curba unei dezvoltari rapide. Elena Cremenescu inchiriaza un camin de nefamilisti din Pipera si il amenajeaza ca spatiu de productie, permitandu-si chiar si o serie de achizitii la care ravnea de cativa ani buni: un malaxor, etichete autocolante, primul calculator, primul fax etc. In 1997,
s-a imprumutat de la prieteni si a cumparat un utilaj nou si modern din Italia, dupa care a mutat firma intr-un spatiu nou, la Institutul Pasteur. Desi tot chiriasa si acolo, Elena Cremenescu s-a decis sa investeasca tot castigul in sistemul de fabricatie, reusind, in 2001, sa obtina certificarea potrivit standardelor de management al calitatii, de catre Lloyds Register. Dupa zece ani, Elmiplant Cosmetics se plaseaza pe locul al treilea in studiile de piata ale AC Nielsen, dupa Farmec si LOreal-Garnier, si exporta 12 produse sub marca inregistrata, in Canada, Venezuela si Republica Moldova, ambitia Elenei Cremenescu fiind sa intre acum pe piata nord-americana cu o gama de produse de lux.
Povestea de succes a Elenei Cremenescu, care a construit cu truda si credinta o afacere de familie, are incredibil de multe replici in multe alte colturi ale tarii, ca de pilda la Timisoara.
Daniela Radian, care a lucrat timp de 17 ani intr-o fabrica de manusi si acumulase si o apreciabila experienta in comertul exterior, a infiintat in 1993, in capitala Banatului, o firma de profil, Leda Gant, in care a atras doi asociati, dintre care unul austriac. si-a pus la bataie tot avutuli, dar familia a sustinut-o, desi riscul era enorm. A inchiriat o hala de la Pasmatex, pe care sotul ei a amenajat-o, a adus cativa colaboratori, iar pe tatal sau l-a angajat contabil. Dupa trei ani, compania germana Roeckl, incantata de profesionalismul micutei firme, a cumparat 75% din actiunile acesteia si a introdus-o pe piata occidentala, unde Leda Gant, avand acum o fabrica proprie cu 100 de lucratori, condusi tot de Daniela Radian in pozitia de director executiv, exporta toata productia.