Camelia Voiculescu este șefa afacerilor familiei din 2005. O persoană cu care reușești greu să stabilești o întâlnire, iar un interviu nu poate fi încheiat decât după un schimb de mailuri. Discuțiile rămân dominate de problemele cu care se confruntă afacerile din țara noastră. Probleme la care soluțiile nu se găsesc ușor.
„Avantajul nostru este că investițiile necesare dezvoltării afacerilor au fost făcute din surse proprii. În momentul declanșării crizei nu aveam împrumuturi la bănci, pentru că am preferat să reinvestim profitul în creșterea grupului“, spune Camelia Voiculescu. Investiții care, în 2009, s-au ridicat la 20,5 milioane de euro pentru firmele din grupul Grivco. Mediul de afaceri din România nu este însă deloc prietenos, vina aparținând autorităților, indiferent de culoarea politică, susține ea.
„Niciun guvern de după 1990 nu a avut o viziune, un program pe termen lung“, arată șefa Grivco, care dă ca exemplu Turcia, unde programul inițial de privatizare nu permitea vânzarea a mai mult de 25% dintr-o companie. Managerii turci au putut astfel învăța de la cei occidentali, iar valorificarea, în prezent, a activelor statului este mult mai profitabilă, fiind vorba de companii mature, mult mai prețioase decât în trecut.
Problemele Europei ne afectează
Implicarea statului în economie, în special în sistemul bancar, este însă o necesitate în perioada de criză prin care trecem, susține Camelia Voiculescu. „Intervenția statului în salvarea băncilor este indispensabilă, în contextul în care statul este acela care protejează, prin BNR, sistemul bancar. Dacă statul, prin organismul BNR, nu își onorează această obligație morală, păgubiții vor fi în final cetățenii“, arată aceasta, adăugând că „este important ca banii împrumutați băncilor private pentru salvarea lor să fie convertiți în acțiuni la aceleași bănci, astfel încât să se poată recupera suma în cauză.“
În România nu a fost până acum cazul ca statul să intervină pentru a salva vreo bancă. Dar „încordarea economică existentă în fiecare dintre aceste țări are un ecou pe plan local. Spre exemplu, regimul de austeritate din Grecia afectează și operațiunile băncilor elene din România“, spune Camelia Voiculescu, care mai arată că probleme vin și din Spania sau Italia, de unde muncitorii români trimit mai puțini bani, iar în cazul Italiei, situația este mai complexă deoarece statul peninsular este un partener comercial important al României.
Pe ce domenii se mai poate paria
Un subiect pe marginea căruia discută majoritatea analiștilor economici străini este cel al fondurilor europene, văzute ca soluție inclusiv pentru revenirea economică.
„Atragerea fondurilor europene a ajuns să însemne o procedură mai complicată decât și-ar dori orice antreprenor român, obstacolele fiind variate, începând cu o considerabilă birocrație“, spune Camelia Voiculescu. Aceasta mai arată că fondurile europene se găsesc în România mai ales în afacerile mature, având în vedere capitalul de 30% necesar la început. Dar, „cofinanțarea a devenit o Mecca în contextul crizei, cu precădere pentru inițiatorii mici și mijlocii“. În altă ordine de idei, industria asigurărilor, sectorul energiei regenerabile și industria „media cu componentă online“ sunt zonele economice cu perspective bune de creștere, afirmă șefa Grivco.
Focus pe media
„În ceea ce ne privește, ne gândim serios la lansarea unui DTH (Direct To Home – sistem care permite transmiterea mai multor programe TV într-un pachet, direct de pe satelit – n. red.) având în vedere evoluția naturală a marilor companii media de la statutul de dezvoltatori de conținut la cel de provideri“, declară Camelia Voiculescu, care precizează că anul viitor grupul va lansa două noi televiziuni.
Media rămâne o componentă importantă a afacerilor familiei Voiculescu în ciuda dificultăților majore prin care trece industria de profil. „Media este o industrie flexibilă, performantă, iar conținutul creat are relevanță pe orice platformă. Criza va limpezi apele și va scoate la suprafață eforturile jurnalistice veritabile“, declară șefa Grivco, grup care deține, prin Intact, șase televiziuni. Grupul a înregistrat profit în 2009.
1,1
miliarde euro este evaluarea averii familiei Voiculescu la nivelul anului 2009, în scădere de la 1,6 miliarde euro în 2008, făcută de Top 300 Capital
Criza va limpezi apele în presă
Capital: Care este principala problemă a companiilor din România în actuala criză, scăderea cifrei de afaceri și a vânzărilor sau cea a întârzierilor la plată?
C.V.: Atât diminuarea cifrei de afaceri, cât și lipsa lichidităților sunt generate în mare măsură de inconsecvența și labilitatea contextului general. Fiecare investitor este afectat mai mult sau mai puțin, direct sau indirect, de absența unui proiect clar de țară. Înăbușirea inițiativei prin lipsa de perspectivă constituie cel mai dificil obstacol, care reverberează până la baza piramidei. O economie lipsită de leadership este ca un organism privat de apă.
Capital: Care este, în România sfârșitului de an 2010, industria cu cele mai bune perspective și în care ați începe acum o afacere?
C.V.: Perspective de creștere în viitorul apropiat au, după părerea mea, industria asigurărilor, cea a energiei regenerabile sau cea media cu componentă online.
Capital: Cum vedeți presa românească peste un an, vor fi mai puține ziare, reviste, posturi TV, vor continua schimbările de manageri și acționari?
C.V.: Media are nevoie de atenție și de preocupare în profunzimea modelului de business. Criza va limpezi apele și va scoate la suprafață eforturile jurnalistice veritabile. Vor fi definitiv mai puține titluri prezente pe piață în contextul consolidării afacerii în sine și a echipelor.
Capital: Ce ar trebui să facă presa românească pentru a ieși din criză?
C.V.: Din păcate, criza nu va fi depășită prin intenții bune sau prin focus pe afaceri individuale, ci prin stabilitate economică.