După cum arată un articol publicat de NationalInterest, Marina chineză e, fără niciun dubiu, cea mai mare din lume, cu aproximativ 350 de nave și submarine. Viteza cu care a fost construit primul portavion din China e cea mai rapidă din istoria construcției portavioanelor. Doar de doi ani au avut nevoie chinezii pentru a-l construi. Cu aproape un an înaintea termenului inițial, la sfârșitul anului trecut, au reușit să îl lanseze. În plus, trei submarine nucleare se află deja în faza de construcție.
Marina chineză are și o flotă „din umbră”, formată din peste 2.000 de bărci de pescuit care pescuiesc ilegal în zonele de coastă ale altor țări. Unele dintre ele n-au nicio legătură cu pescuitul. Realitatea este că, deghizate în astfel de bărci de pescuit, denumite „fantome marine”, aceste ambaracțiuni sunt, de fapt, nave de sprijinire a vaselor de război. Sunt echipate cu lansatoare de rachete și cu artilerie antiaerienă.
De asemenea, aceste „fantome marine” aprovizionează garnizoanele offshore ale Armatei Populare de Eliberare și îndeplinesc funcții precum colectarea informațiilor și contraspionajul.
În ultimii ani, China a construit șase noi distrugătoare cu modele de carenă mai avansate, senzori de sisteme de propulsie, arme și echipamente electronice. Distrugătoarele de tip 055. Aceste nave masive au fost construite folosindu-se tehnologia stelth, ceea ce reduce posibilitatea detectării ei de aparatele de radar.
Chinezii n-au stat în loc nici cu flota submarină balistică. De la an la an au îmbunătățit-o și au extins-o cu rachete balistice submersibile cu nave submersibilă de tipul 092 din clasa Xia, înlocuite cu mai multe versiuni din clasa Jin de tip 094.
Patru dintre aceste noi submarine sunt deja operaționale și urmează să fie echipate cu noile rachete balistice JL-2 cu o rază de acțiune care le permite să ajungă fără probleme pe teritoriul Americii.
În paralel, scrie NI, la 6 octombrie, secretarul Apărării, Mark Esper, a lansat un nou plan, pe 25 de ani, cu un obiectiv de 355 de nave cu echipaj și jumătate din numărul de nave fără echipaj de suprafață și subterane. De asemenea, vrea o forță submarină de atac de 70 până la 80 de bărci, față de cele 55 câte sunt în prezent.
China este tot mai mult angajată în a-și îmbunătăți capacitățile în războiul anti mine. Bazându-se pe minele maritime, Marina chineză poate deja să blocheze Taiwanul și alte linii cruciale de comunicații maritime din zona de vest a Pacificului.
Un alt zvon care circulă este că Beijingul se pregătește să lanseze două modele de avioane de luptă de tip stealth, de generația a cincea.
O varietate de avioane moderne au intrat și ele în inventarul forțelor aeriene chineze.
Urmărirea de către China a dotării cu arme cu potențial militar perturbator face parte din planul său de a domina zona armamentelor de înaltă tehnologie.
Pentru SUA, scrie NI, cel mai mare pericol este între acum și 2031, când va fi lansat primul dintre submarinele din clasa Columbia. E o perioadă lungă de vulnerabilitate terifiantă și de aceea nimic nu trebuie să încetinească desfășurarea submarinelor din clasa Columbia sau Virginia, iar construcția lor trebuie finalizată.