Decizia de a interzice comerţul cu alcool şi tutun în magazinele de tip duty-free va duce la închiderea multor astfel de unităţi, întrucât aceste produse au cea mai mare pondere în cifra de afaceri a firmelor vizate. Ordinul nr. 202 al ministrului finanţelor, intrat în vigoare pe 12 februarie, i-a luat prin surprindere pe operatorii magazinelor în regim duty-free, deoarece, potrivit reprezentanţilor acestora, nu a avut loc niciun fel de întâlnire între firme şi reprezentanţii
Decizia de a interzice comerţul cu alcool şi tutun în magazinele de tip duty-free va duce la închiderea multor astfel de unităţi, întrucât aceste produse au cea mai mare pondere în cifra de afaceri a firmelor vizate.
Ordinul nr. 202 al ministrului finanţelor, intrat în vigoare pe 12 februarie, i-a luat prin surprindere pe operatorii magazinelor în regim duty-free, deoarece, potrivit reprezentanţilor acestora, nu a avut loc niciun fel de întâlnire între firme şi reprezentanţii Guvernului privind oportunitatea emiterii acestui act normativ. Potrivit ordinului, în termen de 45 de zile de la data intrării sale în vigoare, firmele sunt obligate să lichideze stocurile de băuturi spirtoase şi produse din tutun. Conform datelor furnizate de Agenţia Naţională de Administraţie Fiscală (ANAF), la sfârşitul lunii august 2009, în România existau 14 operatori economici autorizaţi să desfăşoare activităţi în regim duty-free, care gestionau 49 de puncte de lucru. Cum va fi afectat businessul acestor firme? „Ordinul nu are ca rezultat decât o micşorare semnificativă a vânzărilor pentru noi şi o reducere a sumelor pentru bugetul de stat, făcându-ne să ne gândim dacă mai este cazul să continuăm o activitate la care plătim taxe pentru licenţă şi impozite către stat destul de consistente“, spune Niculae Chiriţescu, administratorul firmei Distribution General Value (DGV). Unii dintre marii producători de ţigări de pe piaţa locală, precum British American Tobacco (BAT) şi JTI, nu vor fi afectaţi de acest act normativ, deoarece nu-şi comercializează produsele în regim duty-free, însă există companii care spun că vor înregistra o scădere a businessului. „Cifra de afaceri a companiei noastre o să scadă din cauza acestui ordin. În acelaşi timp, posibilităţile de dezvoltare au fost limitate. Momentan, căutăm noi oportunităţi de dezvoltare, însă lipsa acestui canal de vânzări nu poate fi înlocuită uşor“, a spus Radu Niculescu, CEO Transilvania Hotels&Restaurants, importator al trabucurilor marca Laura Chavin.
O armă împotriva comerţului ilicit?
În 2009, comerţul ilicit era de circa 8,5 mld. ţigarete, dintr-o piaţă de 38,3 mld. pe an. Potrivit estimărilor BAT, peste 20% din ţigările de contrabandă provin din duty-free.