Popescu dupa ce a terminat Facultatea de Arte Decorative si Design, Sectia metale, a fost sa isi infiinteze o companie. Avea o viziune aparte despre ceea ce inseamna comertul cu arta si vroia sa o puna cat mai repede in aplicare. Vreme de cinci ani a lucrat prin diverse ateliere artistice din Bucuresti, unde fie s-a ocupat de fabricarea de vitralii, fie de partea de pictura. „A fost o perioada foarte buna pentru mine, in care am deprins destul de multe lucruri legate in special de afacerea cu obiecte de arta. Vedeam clientii, observam cum se negociaza, cum se lasa la pret, astfel incat clientul sa aiba impresia ca va cumpara un chilipir, in vreme ce el achizitioneaza la pretul dorit de tine. Intr-un cuvant, am invatat strategii de vanzare”, spune Monica Popescu. Ultimul loc de munca al artistei a fost intr-un atelier unde se ocupa de pictura. In iarna acestui an intre ea si patronul atelierului a aparut ruptura, in principal din cauza nemultumirilor financiare. „Veniturile mele scadeau pe masura ce munceam mai mult. In plus, vroia drept de exclusivitate pentru lucrarile mele, ceea ce nu am acceptat”, explica Monica Popescu. Pentru prima oara s-a intrebat de ce nu ar face ea o companie care sa vanda obiectele de arta pe care le creeaza si care sa se ocupe cu comertul de arta in general. stia absolut totul despre aceasta afacere si, mai mult, se gandea la o strategie pe care nimeni nu o mai aplicase pe piata. In general, artistii lucreaza mult la o lucrare, pe care o vand la preturi de minimum cateva sute de euro dupa ce aceasta asteapta luni de zile intr-o galerie. Monica dorea o abordare total diferita. „Strategia este sa facem un portofoliu foarte mare de lucrari, cu care sa mergem din usa in usa la potentialii cumparatori. Pe piata sunt destul de multi cumparatori de arta, care nu vor lucrari de valoare si care cumpara tablouri cu scopul decorarii casei. Vor sa vada cat mai multe tablouri de acest gen si care sa fie la un pret accesibil”, explica Monica. Identificand nisa de piata, s-a pus pe treaba. In luna mai a infiintat compania Hades Art Grup impreuna cu trei prieteni. Multi dintre artisti nu sunt pragmatici si nu isi dau seama ca nu pot face toate lucrurile dintr-o data. Monica a realizat acest lucru si si-a luat un asociat, care se ocupa de contabilitate si gestiune, si a angajat un student la arhitectura care se pricepe la aranjarea in spatiu a lucrarilor decorative. „stiam sa fac vitralii si de aceea am dezvoltat si acest segment. Daca tablourile se adreseaza in general persoanelor fizice, pe partea de vitralii mergem catre firmele care produc geamuri si usi”, explica Monica Popescu. Investitia a fost de doar 1.000 de euro, cea mai mare parte a banilor fiind cheltuiti pentru infiintarea firmei si achizitia de materiale (culori, panze, geamuri etc). Detineau insa un spatiu unde puteau lucra, ceea ce a reprezentat un avantaj foarte important la inceput, pentru faptul ca le-a asigurat costuri scazute de operare. Au inceput cu productia de vitralii. Acestea se produc din geam si plumb si costa intre 300 si 500 de euro metrul patrat. In perioada in care a lucrat la un alt atelier, Monica a deprins tehnologia de fabricare de pseudovitralii. Este vorba de geamuri sablate si colorate. Efectul este acelasi ca si in cazul vitraliilor originale, insa preturile scad semnificativ, pana la 40-120 de euro pe metru patrat. La inceput au luat Pagini Aurii si au inceput sa mearga din firma in firma pentru a vinde aceste produse. „Multi nici nu stiau ca exista asa ceva si ramaneau uimiti. In prima luna am incasat 500 de euro”, spune Monica. De curand insa, a inceput sa vanda si tablouri. Pe langa lucrarile sale, aceasta merge la diversi artisti pentru a lua lucrari pe care sa le vanda. „Ideea mea este ca acestia sa faca multe lucrari in timp scurt, pe care sa le vindem la preturi mici. Vreau o afacere de volum. Multora li se pare ciudat, insa atata vreme cat strategia functioneaza si exista piata nu vad nimic rau in aceasta abordare”, explica Monica. In cinci luni de functionare cifra de afaceri a firmei a ajuns la 8.000 de euro, in conditiile unei rate a profitului de 60%. Pana la finele lui 2004 spera insa la incasari de 15.000 de euro, bazandu-se pe vanzarile din decembrie. In acest moment, 50% din cifra de afaceri provine din vanzarea de vitralii. Tablourile incep sa detina insa o pondere din ce in ce mai mare. Deja exista o retea formata de cumparatori care promoveaza mai departe lucrarile prezentate de Monica. Ideea este sa ofere disconturi cumparatorilor care aduc alti cumparatori. „Este o metoda simpla care a functionat de minune”, spune artista. Evolutia neasteptat de buna a afacerii a determinat-o pe aceasta sa mai angajeze inca o persoana care sa se ocupe de vanzari si sa inceapa sa faca planuri de extindere.
Business Start
Investitia initiala: minimum 1.000 de euro, banii fiind destinati in principal infiintarii companiei si investitiilor in materiale (sevalet, culori, panze etc). Daca nu aveti un spatiu in care sa functionati, costurile de operare vor creste datorita chiriei care trebuie platita.Angajati: pentru partea de vitralii trebuie angajat un specialist in sticla. Acesta poate fi platit la metru patrat de marfa realizata. Un astfel de angajat ar putea castiga 10-20 euro/metru patrat.
· pentru comertul cu tablouri se lucreaza cu artisti din piata.
· in timp, ar trebui angajat cel putin o persoana de vanzari si una care sa se ocupe de gestiunea lucrarilor.
Piata: din spusele Monicai Popescu, pe piata bucuresteana exista cel putin alte trei companii care fabrica vitralii sau pseudovitralii. Exista cerere mare pentru aceasta marfa, mai ales din partea companiilor care fabrica usi si ferestre.
· abordarea directa a potentialilor cumparatori este o metoda noua de vanzare de obiecte de arta. Monica Popescu bate pur si simplu la usa potentialilor clienti pentru a le prezenta lucrarile. Formula clasica de vanzare este prin deplasarea cumparatorilor de arta la galeriile de arta, casele de licitatie sau atelierele artistilor.
Hades Art Grup In cifre
Investitia: 1.000 euro
Cifra de afaceri 2004 * 15.000 euro
Rata profitului: 60%
Numar angajati: 2
* previziune
puncte tari / puncte slabe ale afacerii
· este o abordare a pietei de arta destul de noua. In piata sunt multi clienti care doresc sa cumpere lucrari de arta la preturi accesibile doar pentru a-si decora apartamentul. Foarte putine companii intermediaza relatia intre acest tip de clienti si artisti adevarati.
· este o afacere care presupune costuri mici de operare. Agentul de vanzari isi ia comision din vanzarile realizate, iar cei care produc vitralii primesc bani in functie de cat muncesc.
· este o afacere de volum, in care trebuie sa vinzi o marfa ieftina. Pentru realizarea unui profit bun trebuie depus un efort considerabil.
· multi au perceptia atunci cand cumpara un tablou ca investesc. Lucrarile ieftine le spulbera aceasta idee. Exista perceptia ca lucrarile foarte ieftine nu au cum sa fie valoroase.