De exemplu, pentru o mama de 41 de ani din Florida, spam-ul este un mijloc de trai. Din cele 60 de milioane de mesaje pe care le trimite lunar, Laura Betterly castiga suficienti bani pentru a-si creste cei doi copii si pentru a-si asigura un trai decent. Americanca chiar a fondat o companie prin care isi deruleaza activitatea. Data Resource Consulting a fost infiintata cu 15.000 USD, in urma cu jumatate de an. Pentru 2002, Laura se asteapta la venituri de 200.000 USD.
Cu mesaje trimise poate chiar de doamna Laura Betterly sunt bombardate casutele noastre de mail. Personal, am primit mesaje nesolicitate de la GiveMeGive Me.com: mi se propunea sa particip la un concurs de poezie unde premiul cel mare era de 10.000 USD sau sa cumpar o casa prin credit ipotecar in niste conditii foarte avantajoase. Singurul impediment este ca locuinta se afla in Statele Unite. Dar acestea sunt mesajele cele mai nevinovate cu putinta, in comparatie cu promotiile pentru produse pornografice sau scrisorile nigeriene care promit castiguri rapide.
Insa cei de la GiveMeGive Me.com nu sunt deloc certati cu legea, pentru ca dau posibilitarea utilizatorilor sa se delisteze si, prin urmare, sa nu mai primeasca asemenea mesaje in viitor. Ba mai mult, in corpul mailului exista un link direct catre www.spammingbureau.com, de unde se pot afla multe despre spam, precum si exemple de softuri antispam, precum cele pentru AOL sau Outlook.
Ca spam-ul nu este chiar atat de nociv o demonstreaza numarul destul de mare de utilizatori care accepta sa fie „bombardati” cu mesaje comerciale si chiar solicita mai multe. Aceasta este, de altfel, categoria de internauti care le da speranta spammer-ilor. In Occident, sunt foarte apreciate mesajele comerciale care anunta reduceri sau cele care te tin la curent cu „simptomele” unui produs pe care tocmai l-ai cumparat. De pilda, HP obisnuieste sa trimita clientilor mailuri despre cum sa prelungesti viata tonerului sau despre cum sa rezolvi problema hartiei blocate in imprimanta. De anul acesta, si legislatia romaneasca cuprinde prevederi care interzic spam-ul prin legea comertului electronic, ale carei norme metodologice au aparut de curand. Normele metodologice precizeaza ca un mesaj comercial nu poate fi transmis decat cu consimtamantul explicit al utilizatorului prin urmatoarea formulare: „Accept comunicari comerciale din partea”, urmata de numele expeditorului de comunicari comerciale. Incalcarea prevederilor legii constituie contraventie care se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre zece si 500 milioane lei.
Ca fapt divers, „industria” spam-ului, in care corporatiile vor investi pana la sfarsitul anului 1,8 miliarde USD, in goana dupa campanii, nu refuza nici promotiile care ii pot fi daunatoare. De pilda, compania doamnei Betterly din Florida a invitat utilizatorii din baza sa de date sa cumpere soft antispam si a avut succes.    

Sfaturi pentru a te feri de spam:

· Creaza-ti un cont gratuit de mail, precum Yahoo sau Hotmail, special pentru a primi mesajele comerciale nesolicitate.
· Foloseste servicii de web mail echipate cu filtre antispam, precum Yahoo sau MSN, care elimina mesajele continand cuvinte precum Viagra sau blocheaza mailul
expeditorilor care trimit un volum mare de mesaje.
· Nu spune oricui adresa de mail. Cum spammerii folosesc programe care scormonesc webul dupa adrese de mail, evita sa-ti dai adresa pe chat.
· Fereste-te de falsi ofertanti. Exista situatii cand spammerii folosesc numele unor companii celebre. Atentioneaza compania respectiva asupra abuzului, insa nu le cere spammer-ilor sa te scoata de pe lista, pentru ca vei trece drept utilizator curios care deschide mesaje nesolicitate. Efectul: vei primi si mai multe mesaje.