Nevoia de independență cere sacrificii
Nicoleta Hrițcu, o tânără originară din Republica Moldova, stabilită în Iași, a decis la vârsta de 30 de ani că este timpul să își asume riscuri și să înceapă o afacere de la zero. ”Hotărârea era luată, voiam să fiu antreprenor şi stăpâna viitorului meu profesional, iar ideea specifică de business a venit din raţiunea: „Ce ştiu eu să fac mai bine decât ceilalţi? Cu ce pot veni eu nou pe o piaţă care este deja destul de dezvoltată?”, ne spune aceasta.
Este deja cunoscut faptul că în Republica Moldova se mănâncă foarte bine, iar zona de food nu era atât de bine acoperită precum alte afaceri. Businessul „Cuptorul Moldovencei” s-a născut în anul 2013, din nevoia unei femei de a fi independentă.
Pentru a-și pune afacerea pe picioare, Nicoleta Hrițcu a investit 20.000 de euro. 10.000 de euro de la stat, prin Fondul Guvernamental Pentru tinerii antreprenori și 10.000 de euro din resursele proprii. Evoluția afacerii a fost făcută cu pași mărunți, fără grabă. Nu au fost făcute investiții mari, iar banii nu au fost blocați în proprietăți. În fiecare an s-a deschis câte un punct nou de lucru, iar în anul 2017 a avut loc lansarea unui nou brand, Glazurai, concept cu miniprăjituri artizanale.
Dacă la început afacerea a pornit doar cu un singur minilaborator de vânzare de 50mp, în prezent există două laboratoare a câte 100mp fiecare, patru magazine „Cuptorul Moldovencei” și o insulă „Glazurai” în Palas Mall din Iași. Totul a luat amploare atunci când soțul Nicoletei Hrițcu a decis să se alăture afacerii.
Una dintre cele mai mari provocări pe care a întâmpinat-o antreprenoarea de-a lungul anilor, a fost legată de resursa umană. A fost dificil să reușească să unească un colectiv de oameni buni. În primii trei ani personalul s-a rulat des, au avut parte de minciuni, furturi și persoane toxice. Dar experiențele plăcute au fost mult mai multe și asta le estompează pe cele neplăcute.
„Nu bogăţia, ci liniştea colibei tale te face fericit”.
Una dintre cele mai importante lecții pe care a învățat-o Nicoleta Hrițcu în cei șase ani de antreprenoriat, a fost aceea că nu bogăția o face fericită, ci doar liniștea casei ei. ”Ar mai fi și alte lecții, dar ele pălesc mult în fața a ceea ce v-am spus”, spune ea.
Contează calitatea, nu cantitatea
La ”Cuptorul Moldovencei„ se lucrează exclusiv cu ingrediente naturale, cu unt și frișcă naturală. Că e vară, iarnă, post sau nu, portofoliul de produse al companiei respectă ce scrie mai sus. În post se folosesc produse precum: ulei, unt de cocos, lapte de cocos, migdale sau soia. Se folosesc peste 1.000 de ouă zilnic și peste o tonă de unt pe lună, asta este rețeta succesului și cu acest lucru se remarcă businessul față de concurență.
”Dar adevărata diferenţiere a Cuptorului şi Glazuraiului vine din următoarele atribute:
#bucurie O echipă de oameni care lucrează cu plăcere şi bucurie, care înţelege misiunea şi valorile poveştii.
#emoţie Pentru că au văzut din prima zi cu câtă grijă am privit şi m-am bucurat de fiecare produs bun, de fiecare realizare pe care am avut-o împreună.
#apreciere Toată echipa simte apreciere din partea noastră şi din partea clienţilor, zilnic.
#respect #etică şi #integritate #încredere pentru că ne ţinem de cuvânt în fiecare zi. Şi facem ceea ce spunem”, explică antreprenoarea.
Viața de antreprenor, mult mai dificilă decât pare
Chiar dacă din afară se vede cu totul altceva, viața de antreprenor este mult mai grea decât viața unui om obișnuit, pentru că aduce multe riscuri pentru liniștea casei. Stresul și munca multă duc la neglijarea familiei, iar nopțile sunt pierdute cu încercările de a căuta soluții și idei. Este greu, dar este frumos, atât timp cât ai lângă tine un partener cu care vorbești aceeași limbă.
”Satisfacţiile pe care le primeşti zilnic în antreprenoriat sunt extraordinare, statutul pe care îl obţii, încrederea oamenilor, aprecierea şi la un moment dat apare şisatisfacţia financiară.”
Viitorul sună bine
Anul acesta, va fi deschisă o nouă fabrică de laborator, de 500 de mp cu o linie de producție de biscuiți, unde vor fi mutate cele două laboratoare. De asemenea, se va deschide încă un punct de lucru nou pentru „Cuptorul Moldovencei” și încă un Glazurai. Totodată, compania lucrează la un proiect prin care un punct de lucru va fi transformat într-o cafenea cu loc de joacă pentru copii. În 2019 se estimează vânzări de peste 3.000.000 de euro.
„Şi dacă spui că poţi şi dacă spui că nu poţi, ai dreptate!”
Depinde de fiecare în parte ce vise are atunci când vine vorba de o afacere. Lumea antreprenorială nu este ușoară, dar pentru unii, este singurul drum posibil.
„Îmi place să văd pasiune în oameni, cred că şi asta face diferenţa uneori. Businessul se face de oameni pentru oameni. Afacerile făcute din pasiuni au şanse mai mari, pentru că vibrează.”, încheie Nicoleta Hrițcu.