Lumea Juliei Kristensen stă sub semnul exclusivismului: comercializează cele mai scumpe haine, mărci de şampanie şi caviar din România. Şi deţine, probabil, cea mai frumoasă casă din centrul Bucureştiului. A plecat din Letonia în 1996, alăturându-se, astfel, soţului ei, care lucra deja în România. Între timp a divorţat, însă a dezvoltat cea mai extinsă afacere de lux din România, prin deschiderea magazinelor Casa Frumoasă, J. Kristensen şi Elegance, cinci în total. A
Lumea Juliei Kristensen stă sub semnul exclusivismului: comercializează cele mai scumpe haine, mărci de şampanie şi caviar din România. Şi deţine, probabil, cea mai frumoasă casă din centrul Bucureştiului.
A plecat din Letonia în 1996, alăturându-se, astfel, soţului ei, care lucra deja în România. Între timp a divorţat, însă a dezvoltat cea mai extinsă afacere de lux din România, prin deschiderea magazinelor Casa Frumoasă, J. Kristensen şi Elegance, cinci în total.
A început cu aducerea brandului său preferat – „asta a fost şansa mea, am fost prezentată direct familiei Scabal, printr-un prieten“. A urmat, apoi, opt ani, cursurile de croitorie ale casei italiene de modă. Şi acum, după 13 ani, Scabal rămâne preferatul ei din portofoliul de peste zece branduri pe care-l deţine în România.
Branduri foarte diferite, cu strategii distincte, care nu au în comun decât tipul de clienţi căutaţi. Cum arată aceştia? „Se ştie că omul bogat nu este neapărat şi aristocrat, dar la noi vin, de obicei, oameni de calitate, fapt evident şi prin aceea că hainele noastre nu au etichete la vedere, nu avem branduri „flashy“. Sunt, aşadar, oameni cu o situaţie financiară deosebită, care consideră vulgare discuţiile despre bani, vin aici ştiind dinainte la ce preţuri să se aştepte şi aşteaptă să fie trataţi regeşte.“
Fuga de pe Calea Victoriei
S-a spus că industria luxului se numără printre sectoarele cel mai puţin afectate de căderea economiei. În cazul Juliei Kristensen, lucrurile nu au stat chiar aşa. Încă de la începutul anului, a decis închiderea unuia din cele două magazine Elegance, situat pe Calea Victoriei. „M-am hotărât în câteva săptămâni. Nici cifrele nu mai arătau prea bine şi nici nu reuşeam să mă înţeleg cu proprietarul spaţiului, care ne crescuse chiria în plină criză“.
Între timp, a decis că cea mai corectă strategie este mărirea afacerii, prin aducerea a două noi branduri. Apoi, în urmă cu trei săptămâni, a deschis, la parterul casei din Lascăr Catargiu, Champagne&Caviar Bar. „Pentru acest proiect m-am pregătit un an, fără să am vreo sursă de inspiraţie. Casa e foarte scumpă şi nu îmi permiteam să las niciun loc liber. Şi ce puteam să fac, sandwich bar? Îmi trebuia ceva rafinat, iar eu nu ştiu nimic mai rafinat decât caviar şi şampanie“. Caviarul îl ia printr-un prieten din Belgia („acelaşi care m-a introdus cu mulţi ani în urmă la Scabal“), iar şampaniile sunt „de la cele comerciale, precum Moët & Chandon sau Veuve Clicquot, la unele puţin cunoscute, ca Deutz“.
Dezvoltarea businessului în actualele condiţii poate părea o decizie cel puţin imprudentă. O consideră, totuşi, singura strategie posibilă. „Da, sunt firme care au putut să mai taie din costuri, să restrângă businessul. Dar eu nu-mi permit să mă restâng, singura mea şansă este să vând în continuare foarte mult, pentru că am investit grosul exact înainte de criză“, spune, făcând referire la achiziţionarea, anul trecut, a casei din bulevardul Lascăr Catargiu, estimată la vremea aceea la cinci milioane de euro. „Nu îmi pare rău că am făcut investiţia exact în perioada de dinainte de dezastru. Asta înseamnă afacerile, câştigi şi pierzi. Încerc să nu pun deloc problemele acestea la inimă“.
Lumea se minunează ce afacere frumoasă am, dar în spate este o muncă titanică. De exemplu, vânzarea unui singur palton de comandă poate dura câţiva ani.
Principalele branduri
SCABAL Oferă peste 5.000 de tipuri de stofă. Un costum realizat din cea mai scumpă tesătură din lume, din vicuna, costă circa 20.000 de euro. În România nu s-a vîndut, încă, niciunul.
BRIONI Casă de modă axată pe costume cusute manual, al căror preţ variază între 2.800 şi 40.000 de euro.
LORO PIANA Brand italian specializat în haine din caşmir cu inserţii din piele