În copilărie, bunicii noştri ne spuneau că cel mai bun lapte este cel de capră. Și aveau dreptate, deoarece calitatea sa nutritivă este superioară faţă de cea a laptelui de vacă. Acum, ca şi în trecut, produsele din lapte de capră nu sunt foarte uşor de găsit. și sunt mai scumpe cu până la 50% faţă de cele din lapte de vacă. Doi antreprenori români au văzut o oportunitate în această piaţă nişată şi au înfiinţat o fermă de capre.
În 2008, fraţii Liviu şi Mircea Marinel şi-au cumpărat un teren în Ştefăneşti, judeţul Călăraşi. Aici au înfiinţat o exploataţie agricolă ce se întinde pe o suprafaţă de 3,3 hectare. Cei doi antreprenori au investit aproape un milion de euro. „O treime din investiţie a fost obţinută de la bănci. O altă treime din fonduri proprii, iar restul din vânzarea de acţiuni“, a menţionat Liviu. În prezent, Liviu (42 de ani) şi Mircea (38 de ani) deţin împreună 70% din acţiunile firmei Novolact, compania care produce şi distribuie produse lactate sub brandul Rupi.
În acest business s-au mai asociat cu un prieten, care deţine 30% din acţiunile companiei. Liviu gestionează partea economică a afacerii, iar fratele său se ocupă de partea tehnică.
Dorinţa de a înfiinţa o afacere în zootehnie a venit în momentul în care cei doi fraţi voiau să consume produse din lapte de capră şi nu aveau de unde alege. Astăzi, în Ştefăneşti, fraţii Marinel deţin 500 de capre din rasa spaniolă Murciano Granadina. Dintre acestea, 300 sunt adulte şi restul tineret. Producţia de lapte a ajuns la 50.000 de litri, în 2014, dar ţinta pentru acest an este de 100.000 de litri. Din laptele obţinut de la cele 300 de capre, familia Marinel produce, sub brandul Rupi, iaurturi, sana, kefir, lapte bătut şi brânzeturi din lapte de capre. Zilnic, circa 1.000 de unități de produs sunt livrate în magazinele Carrefour, Cora şi Mega-Image din Bucureşti, Ploieşti, Constanţa şi Braşov.
Înainte de înfiinţarea fermei de capre, cei doi antreprenori au lucrat în cu totul alte domenii de activitate decât agricultura. „Înainte de acest proiect am fost angajat la Ringier România. Am lucrat la Departamentul de Publicitate şi vindeam publicitate în ziarele Libertatea, Capital şi Prosport“, ne-a spus tânărul antreprenor Liviu Marinel. Fratele său, Mircea Marinel, a fost ofiţer de marină.
Profitul s-a lasăt aşteptat
Dacă din 2009 şi până în 2012 compania a fost pe minus, 2013 a fost primul an în care nu au fost înregistrate pierderi. Cifra de afaceri obţinută în 2013 a fost de 100.000 de euro. Anul trecut, valoarea afacerilor a urcat la 200.000 de euro, firma reușind un profit de 20.000 de euro.
„În 2015, estimăm o dublare a cifrei de afaceri datorită lansării pe piaţa a gamei Rupi Organics, primele produse lactate de capră certificate ecologic din România. Nu sperăm la un profit pentru că vrem să ne extindem“, a mai spus Liviu Marinel.
Fraţii Marinel intenţionează să acceseze fonduri europene de un milion de euro pentru modernizarea şi extinderea fermei de capre. Cei doi sunt optimişti şi cred că au şanse să obţină bani europeni, având în vedere că se încadrează în condiţiile impuse de noul Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2020. Un avantaj al familiei Marinel este faptul că au un sistem integrat, care include o fermă vegetală, animale, unitate de procesare a laptelui şi distribuţie. Cei doi antreprenori îşi doresc să acceseze finanţare europeană pentru că vor să se axeze mai mult pe produsele ecologice. Aşadar, în curând, românii vor găsi pe rafturile magazinelor iaurt de băut cu 2,5% grăsime, iaurt dietetic, iaurt natural cu 4% grăsime, kefir, brânză proaspătă, unt şi smântână, produse sub marca Rupi în sistem ecologic.
În ceea ce priveşte planurile pe termen scurt, Liviu spune că intenţionează ca laptele obţinut în ferma sa să fie folosit exclusiv pentru producţia ecologică, iar cel achiziţionat de la alte ferme partenere să fie procesat în lactate convenţionale. În acelaşi timp, fraţii Marinel vor să crească efectivul de animale, astfel încât să majoreze capacitatea de producţie.
Înfiinţarea fermei din Stefăneşti a fost o provocare pentru cei doi antreprenori. Au întâmpinat multe dificultăţi. În schimb, au învăţat multe lucruri din mers şi nu au renunţat. Dimpotrivă, vor să ducă mai departe tradiţia laptelui de capră. Produsele lor au ajuns şi peste hotare, prin participarea companiei la un târg de specialitate din Nürnberg (foto).