Peste 24,5 milioane de vehicule au fost înmatriculate anul trecut în China, valoare care poziționează statul asiatic pe primul loc în domeniul vânzărilor de mașini, cu mai bine de 7 milioane peste rezultatul din Statele Unite ale Americii și cu 5,5 milioane mai mult decât înmatriculările cumulate din toate statele de pe continentul european. Cum o astfel de piață nu poate fi ignorată de niciun mare producător auto, expozițiile auto care au loc pe teritoriul chinez au devenit în ultimii ani adevărate festivaluri dedicate zeului automobil, fie că vorbim despre întruchiparea lui în mici vehicule de oraș, în imperiale SUV-uri sau în luxoase limuzine.

Cum în China nu doar înmatriculările de autovehicule sunt mari ci și producția – care a ajuns în 2015 la același nivel cu vânzările – este limpede că lupta din interiorul centrului expozițional TianZhu a fost, și încă este până pe 4 mai, acerbă. Vedetelor pe patru roți aduse în China de europeni, americani sau japonezi, chinezii le-au opus vehicule chiar mai strălucitoare precum Hongqi Concept B, GAC Trumpchi GS8, Changjiang e.Cool, Chery FV2030, IAT SUV, Zotye SR8, LeEco LeSEE sau BAIC ArcFox-7. Deși nu vor ajunge niciodată în Europa, multe dintre acestea sunt cât se poate de interesante, iar ultimele trei enumerate au chiar detalii demne de povestit. 

Cu siguranță nu ați auzit de Zotye Holding Group Co. Ei bine, această companie necunoscută majorității europenilor deține nu mai puțin de patru uzine în China. Ba chiar și un centru de cercetare-dezvoltare în Italia și reprezentanțe de vânzări în Orientul Mijlociu, Africa, America Latină și Asia de Sud-Est. Rezultatul investițiilor derulate începând cu 2003, anul în care a fost înființat grupul, este uimitor din mai multe puncte de vedere. Mai întâi, atrage atenția amploarea luată de companie în doar 13 ani. Apoi, gama de produse care, pe măsură ce trec anii, seamănă tot mai mult cu cea a grupului Volkswagen. De exemplu, micul SUV T600, lansat în 2015, este aproape identic cu un Tiguan, în timp ce sedanul Z300 pare o Honda Civic la care designerii au refuzat, de la un anumit punct, să lucreze. Acum, la AutoChina 2016, Zotye a prezentat SR8, un SUV pe care, dacă nu îl studiezi îndeaproape, îl poți confunda foarte ușor cu un Porsche Macan. Desigur, nu e nimic nou în această tendință a chinezilor de a copia modele europene sau japoneze de succes, însă prezența unei astfel de copii la un salon în care europenii au o parte însemnată dintre exponate poate fi considerată o sfidare. Trecând peste lipsa de eleganță a celor de la Zotye, să vorbm puțin despre o altă companie chineză: LeEco sau, mai exact, Leshi Internet Information & Technology. Fondată în 2004 și condusă de Jia Yueting, această companie este considerată Netflix-ul chinezesc și a reușit să atragă atenția întregii lumi prin modul direct în care șeful său a atacat Apple și, mai nou, Tesla. Dacă despre gigantul Apple, Jia Yueting a declarat că este o companie „depășită“, către Tesla a îndreptat o altă armă, LeSEE. Acest prim vehicul produs de LeEco este, după cum anunță miliardarul chinez cu o avere de estimată la 4,8 miliarde de dolari, un telefon inteligent pe roți. Unul care „va depăși progresele Tesla și va conduce industria auto către o nouă eră“. Cert este că LeSEE este deocamdată un concept cât se poate de atrăgător, cu propulsie electrică și un panou de bord de pe care lipsesc cu desăvârșire butoanele. În schimb, toate comenzile sunt efectuate prin atingerea unui ecran poziționat central.

A treia vedetă chinezească de la AutoChina 2016 este BAIC ArcFox-7. Cu un design futurist și propulsie electrică, modelul ar trebui să ajungă pe piață până la finalul acestui an. Dezvoltat la centrul de cercetare-dezvoltare al BAIC din Spania, vehiculul are o autonomie de 300 km, iar accelerația de la 0 la 100 km/h este realizată în 3 secunde.

Europenii mizează pe lux

În timp ce companiile auto din China copiază fără teamă designul mașinilor europene și au planuri de expansiune către piețele din America sau chiar Europa, giganții de pe Bătrânul Continent mizează în continuare pe lux și „brand image“ pentru a cuceri o parte cât mai mare din piața chineză. Astfel, mărci precum Audi, Bentley, Jaguar sau Mercedes-Benz, au prezentat la AutoChina variante cu ampatament mărit și, prin consecință, cu mai mut spațiu interior și confort ale modelelor A4, Mulsanne, XF și Clasa E. În schimb, francezii de la Renault au pus în scenă la Beijing lansarea noului Koleos, un model care nu mai are nicio legătură cu mașina purtând același nume comercializată în trecut în Europa. Frate mai mare al lui Kadjar – cu care și seamănă foarte mult – noul SUV de segment D are în dotare sistemul de tracțiune integrală 4X4i care facilitează transferul între două și patru roți motrice. De asemenea, pentru a face față în teren accidentat, modelul Renault are o gardă la sol de 213 mm. Asaltul european asupra pieței chineze a continuat cu sportivele Porsche 718 Cayman și Audi TT RS, dar și cu un concept care, la expoziția auto de la Paris din această toamnă, se va transforma într-o nouă generație a modelului de serie Touareg. Nici niponii nu stau cu mâinile în sân când este vorba despre piața chineză. La Beijing, Mazda a prezentat noul CX-4, un crossover care va fi poziționat pe piață între CX-3 și CX-5 și care, deocamdată, nu va fi comercializat în Europa.

850 de mii de vizitatori sunt prezenți la fiecare ediție a AutoChina, evenimentul fiind plasat în Top 10 al expozițiilor auto mondiale