În Torino, oraşul în care are cartierul general, grupul Fiat a relansat, după 50 de ani, unul dintre modelele sale cele mai importante – Cinquecento.
Extravaganţa dovedită de italieni cu ocazia prezentării oficiale a celui mai mic model din familia Fiat a întrecut aşteptările tuturor celor şase mii de jurnalişti, dealeri, furnizori şi posesori ai faimosului 500.
După ce a uimit cu o creştere spectaculoasă obţinută graţie unor modele extrem de bine primite de europeni, grupul Fiat a decis că este momentul să facă şi o declaraţie palpabilă a recentului său succes. Această declaraţie poartă numele „cinquecento“ şi a avut parte de o prezentare mondială demnă de un adevărat campion. Peste 6.000 de invitaţi din întreaga lume, alături de câteva mii de localnici, au privit vreme de două ore un show în care sunetul, mişcarea şi lumina au lăsat mulţimea cu gura căscată. Înlănţuirea de evenimente desfăşurate pe parcursul a două zile trebuie să fi costat enorm. Unii vorbesc de un milion de euro, alţii de cinci, iar cei mai dezinvolţi de zeci de milioane. Cert este că Sergio Marchione, şeful grupului Fiat, a refuzat să pronunţe o cifră legată de cheltuielile pentru lansare. „Nu îmi stă în obicei să vorbesc despre astfel de lucruri; oricât am investit în lansare nu va avea impact asupra afacerilor companiei“, a spus Marchione.
Design retro cu accente life style
Pe 4 iulie s-au împlinit 50 de ani de la intrarea pe piaţă a primului Fiat 500. Lansat în vara lui 1957, micuţul vehicul avea un aspect spartan. Doar două locuri, o capacitate de încărcare cu bagaje de 70 de kilograme şi un motor în doi cilindri, care putea împinge maşina până la 85 km/h. La atât se rezuma maşinuţa care a umplut rapid şoselele din Europa şi a devenit eroina filmelor şi cântecelor italieneşti. Noul model, intrat pe piaţa italiană săptămâna trecută, este deja considerat de specialişti un viitor seducător al clienţilor din întreaga Europă. Desenat la Fiat Style Centro şi construit în uzina poloneză de la Tychy, noul 500 este un vehicul cu trei uşi şi dimensiuni compacte: 355 cm lungime, 163 cm lăţime şi 149 cm înălţime. Sub capotă poate fi amplasat unul dintre cele trei motoare, de 1,2 litri sau 1,4 litri pe benzină, sau dieselul de 1,3 litri. Diferenţa majoră dintre aceste trei propulsoare şi cele deja amplasate pe Panda, Albea sau Punto este dată de respectarea normelor de emisii poluante Euro 5, care vor fi implementate în UE abia în 2009. Noul 500 este considerat de Luca de Meo, CEO al mărcii Fiat, unul dintre cele mai sigure modele din clasa sa. Nu doar pentru că pot fi amplasate pe el nu mai puţin de şapte airbaguri, un record absolut pentru maşini de asemenea dimensiuni, dar şi pentru că are în dotare sisteme sofisticate, precum distribuţia electronică a forţei de frânare, asistenţă la urcarea în pantă, regulator antipatinare etc.
Luca de Meo, directorul mărcii şi Sergio Marchione, CEO al grupului Fiat, vor ca Cinquecento să aibă succesul lui iPod
Pe piaţa din România, Fiat 500 este aşteptat în primele luni ale anului viitor, a declarat pentru Capital directorul de comunicare al importatorului AutoItalia, Valeriu Tones. Întrebat şi de unde provine acest decalaj de aproximativ şase luni, el consideră că „nu este vorba propriu-zis de o întârziere, ci mai degrabă de o planificare făcută de fiecare importator în parte.“ Preşedintele AutoItalia, Herbert Stein, consideră că şi românii se vor îndrăgosti de noul Fiat 500: „Este mai mult decât o maşină. Este practic o legendă, completată acum şi de un autoturism cu totul nou, ideal pentru traficul urban şi necesităţile zilnice de transport. Piaţa din România s-a maturizat destul de mult în ultimii ani, astfel încât un autoturism ca Fiat 500 nu poate decât să fie foarte aşteptat.“ Deşi suntem sceptici în privinţa gradului de interes al românilor pentru un model atât de mic, putem să anunţăm potenţialii clienţi că maşinuţa costă în Italia între 10.500 de euro şi 14.500 de euro şi poate fi comandată în trei echipări.
Modele alternative
Dată fiind valoarea sentimentală a lui Fiat 500, este greu de găsit un concurent serios. Poate doar Mini ar putea crea o emoţie asemănătoare, dar dimensiunile modelului britanic sunt ceva mai mari.
Dacă privim numai dimensiunile, trebuie luate în calcul şi concurentele Toyota Aygo, Peugeot 107 şi Citroën C1, care au preţuri de pornire mai avantajoase, dar sunt lipsite de argumentul emoţional.
Un competitor destul de serios poate fi considerat chiar modelul Lancia Ypsilon, care ar putea duce un război fratricid cu noul cinquecento. Asta dacă şi vânzările sale din România ar fi însemnate.