FIAT pierde un record pe care îl deține de 96 de ani pe piața italiană. Pentru prima oară, o altă marcă de mașini a fost mai vândută. Este una dintre cele mai mari rivale.
Datele furnizate de Unrae (Unione nazionale rappresentanti autoveicoli esteri), adică asociația producătorilor auto străini care activează în Italia în domeniul distribuției și comercializării de automobile, sunt concludente. Pentru prima oară din 1928, de la începutul monitorizării datelor referitoare la piața auto din Italia, Fiat nu se mai află în fruntea clasamentului lunar. Compania a fost depășită de rivalul Volkswagen.
FIAT pierde un record de 96 de ani în fața Volkswagen
Momentan, depășirea se limitează la luna decembrie. Volkswagen a vândut cu 220 în plus față de Fiat. Totuși, pe întreaga durată a celor 12 luni, producătorul din Torino, integrat în grupul Stellantis, își menține avansul. Are o marjă semnificativă față de concurentul său. La încheierea anului 2023, Fiat a înregistrat 174.580 de înmatriculări, comparativ cu cele 122.794 ale Volkswagen (conform datelor Unrae), scrie corriere.it.
Chiar dacă în termeni absoluti diferența dintre cele două grupuri depășește în continuare 50.000 de unități vândute, Fiat a consemnat o scădere de 2,45% în 2023. Cota sa de piață a trecut de la 13,59% la 11,14% în decursul unui an. Pe de altă parte, cifrele lunare pentru luna decembrie arată că marca din cadrul Galaxy Stellantis a înregistrat 10.523 de înmatriculări (în scădere cu 16% față de aceeași lună din 2022). În același timp, Volkswagen a comercializat 10.752 de unități. Cota sa de piață a crescut de la 8,5% la 9,7%. În aceeași lună, cota de piață a Fiat a înregistrat o scădere de 16%, de la 11,9% la 9,5%.
Declinul FIAT, din ce în ce mai rapid
Această cifră nu este doar o valoare numerică, ci poartă și un puternic impact psihologic. Declinul FIAT se accelerează, iar marca înregistrează o pierdere fără precedent de 96 de ani pe piața italiană. Această perioadă ne duce cu gândul la 1928, anul în care au început monitorizările. Motivele sunt multiple. Însă, potrivit analiștilor, principalul factor al scăderii vânzărilor constă în îmbătrânirea gamei de modele Fiat, în absența procesului de reînnoire și în oferta mai diversificată a celor de la Volkswagen.
În luna decembrie, modelul Fiat care a înregistrat cea mai bună performanță a fost Fiat Panda, produs la Pomigliano, cu 6.946 de mașini vândute în 2023. Acesta se află în competiție în același segment de piață cu T-Roc de la Volkswagen. Acesta a înregistrat vânzări de 3.490 de unități. La nivel anual, cele 101.579 de unități vândute ale modelului Panda au avut de-a face cu cele 47.745 de unități ale modelului Dacia Sandero din grupul Renault.
Pentru Fiat, o posibilă redresare ar putea veni odată cu lansarea pe piață a modelului cu motor hibrid destinat noului Fiat 600. Versiunea exclusiv electrică nu a reușit să se impună în rândul consumatorilor până acum. Pentru Fiat, rezistența modelelor Panda, Fiat 500 și 600 este crucială. Concurența din China este tot mai acerbă în segmentele A și B ale pieței auto mică. Acolo, Torino și-a consolidat supremația în trecut.