Fiat pune Panda din nou în prima linie a ofensivei din clasa citadinelor

Anul 2012 va marca debutul celei de a treia generații a unui model care înglobează toată priceperea inginerilor italieni în domeniul citadinelor. Panda are însă, acum, adversari de valoare

Segmentul mașinilor de oraș se află într-un moment fast, iar italienii de la Fiat par deciși să facă orice efort pentru a menține micul model Panda în vârful clasamentului vânzărilor acestei clase, mai ales că sunt mândri purtători ai titlului de „pionier al segmentului citadinelor“. Lupta tot mai acerbă impune însă creșterea standardelor, iar la acest capitol producătorii auto germani și cei niponi par greu de oprit. Conștienți de acest amănunt, cei de la Fiat au decis să retehnologizeze o întreagă uzină pentru ca noul Panda să aibă toate atu­urile necesare. „O uzină nouă și performantă pentru o mașină nouă și performantă“, explică șeful mărcii din Peninsulă, Olivier Francois, motivul pentru care compania sa a investit circa 800 de milioane de euro la Fabrica de lângă Napoli.

Gândită din interior către exterior
În același timp, Roberto Giolito, șeful departamentului de design al Fiat, susține că, pe lângă calitate, noul model va seduce prin modul în care a fost gândit. „Am gândit mașina din interior către exterior. Ca și jocurile pe calculator, Panda a evoluat de la low-definition la high-definition. Această mașină nu îți cere, precum alte vehicule concurente, să îi înveți limba. Pentru că ea o cunoaște deja pe a ta“, a ținut să menționeze designerul la prezentarea noului model.
Lăsând însă deoparte prezentarea pompoasă a oficialilor mărcii italiene, să aruncăm o privire peste cifre. Spre deosebire de versiunea anterioară, noul Panda este cu peste 11 cm mai lung și cu 5,3 cm mai lat. Grație creșterii dimensiunilor exterioare, dar și unor soluții ingenioase aplicate în habitaclu, ocupanții locurilor din față au la dispoziție 30 mm în plus între șezutul scaunului și plafon, în timp ce pasagerii din spate se pot bucura de o majorare a intervalului de la nivelul umerilor cu 33 mm și de un spațiu pentru picioare extins cu 15 mm. La prima vedere, aceste cifre pot părea insignifiante, însă, în cazul unei citadine, orice milimetru câștigat contează. În condițiile luptei stânse care se dă în ultimii ani în segmentul mașinilor de oraș, dar și ale situației dificile în care se găseşte grupul italian, noul Panda este nevoit să poarte pe umeri o sarcină extrem de grea.
„Sunt conștient că acest model este decisiv pentru viitorul nostru“, este opinia lui Olivier Francois. De altfel, acesta este și motivul pentru care inginerii au încercat să înglobeze în Panda cam tot ce poate oferi în acest moment Fiat. Este prima dată când vehiculul beneficiază de comenzi pe volan, de un sistem performant de evitare a coliziunilor („Low Speed Collision Mitigation“) și de navigația „Blue&Me TomTom 2 LIVE“. Tot o noutate absolută este utilizarea propulsorului turbo de 0,9 litri cu numai doi cilindri, versiune testată și de Capital cu ocazia lansării de la Torino.
Această mică uzină de forță care dezvoltă nu mai puțin de 85 CP la 5.500 rpm este surprinzător de vivace, fapt demn de apreciat mai ales în cazul depășirilor rapide. E drept că orice „extravaganță“ a șoferului este întâmpinată cu perturbații sonore destul de deranjante, însă o simplă privire asupra indicatorului de consum te poate face să treci cu vederea acest amănunt. Pentru ca această versiune nu consumă,  în regim mixt, mai mult de 4,2 l/100 km. Având în vedere și taxele pe poluare tot mai drastice, și emisiile de CO2 de doar 99 g/km sunt un element extrem de important.
Deși nu au anunțat oficial prețurile, oficialii italieni au lăsat de înțeles că noua variantă va costa minimum 10.200 de euro, însă clienții europeni vor putea opta în continuare și pentru versiunea anterioară, care rămâne în producție la Tychy, în Polonia, și care va fi redenumită Panda Classic. Prețul minim al acesteia va coborî sub 8.500 de euro.