65% dintre participanţii români au declarat că sunt contactaţi de câteva ori pe an de angajatori pentru o nouă ofertă de muncă. Dintre aceştia, 16% primesc lunar propuneri pentru interviuri de angajare, iar 10% săptămânal.
Majoritatea angajaților primesc noi oferte de muncă
12% spun că li se întâmplă o dată la câţiva ani să primească o ofertă de angajare. 23% nu au fost sunaţi niciodată fără să fi aplicat în prealabil.
Datele au fost publicat în studiul anual realizat de Boston Consulting Group (BCG), The Network, The Stepstone Group şi eJobs.ro, partenerul The Network pe piaţa din România.
„Cu 26% dintre oamenii activi pe piaţa muncii contactaţi cel puţin o dată pe lună de un potenţial angajator, suntem încă într-o zonă în care piaţa este dinamică şi în care se simte nevoia de candidaţi, cu toate acestea, procentul este în scădere faţă de anul trecut, când 39% dintre cei chestionaţi spuneau că cel puţin lunar oferte din partea companiilor. Este vorba de angajaţi care sunt abordaţi fără să aplice la joburile respective. Angajatorii ajung la ei fie prin căutare directă pe platformele de recrutare, fie prin recomandări”, a explicat Roxana Drăghici, Head of Sales în cadrul eJobs.ro, potrivit unui comunicat.
25% se simt foarte încrezători în propriile abilităţi de negociere
Întrebaţi cum îşi evaluează puterea de negociere a unei oferte de job, 25% se simt foarte încrezători în propriile abilităţi de negociere, simt că deţin avantajul competitiv într-o discuţie cu un potenţial angajator şi că pot jongla cu succes între mai multe oferte de angajare.
Aproape la fel de mulţi (24%) se află la celălalt pol al încrederii în sine. Ei consideră că puterea de decizie se află exclusiv în terenul angajatorului.
Salariul rămâne principalul criteriu în funcţie de care decid să accepte sau nu un job, urmat de echilibrul dintre viaţa personală şi cea profesională, relaţia cu managerul şi siguranţa jobului. Alte aspecte importante pentru candidaţi sunt relaţia cu colegii de echipă, recunoaşterea meritelor de către managerul direct, dar şi oportunităţile de creştere în carieră.
„La nivel global, ierarhia se schimbă puţin. Astfel, dacă pentru candidaţii români salariul contează cel mai mult, în alte ţări vedem siguranţa locului de muncă aşezată pe primul loc. Salariul coboară pe a treia poziţie, după echilibrul dintre viaţa personală şi cea profesională”, mai spune Roxana Drăghici.
Există şi elemente cu impact negativ asupra candidaţilor
Există totuși şi elemente cu impact negativ asupra candidaţilor, care i-ar face să refuze o ofertă de job atractivă. Astfel, 69% ar spune „nu” dacă au avut o experienţă neplăcută la interviul de angajare, 52% dacă întregul proces de recrutare le-a lăsat un gust amar, 41% dacă angajatorul respectiv nu oferă un mediu de lucru incluziv şi 35% dacă angajatorul nu acceptă munca remote.
Alte lucruri care i-ar întoarce din drum sunt:
- absenţa beneficiilor extinse pentru toată familia;
- beneficii de wellbeing şi mental health.
Studiul a fost derulat în perioada octombrie-decembrie 2023. Totodată, a fost derulat un eşantion de 150.000 de respondenţi din 185 de ţări. Printre acestea se află şi România, care a furnizat răspunsuri din partea a 1.047 de participanţi.
Răspunsurile au fost colectate de The Network. Au participat și platformele de recrutare afiliate la nivel internaţional şi prelucrate de Boston Consulting Group, companie de consultanţă în management, cu sediul central în Boston, Massachusetts. Acesta este cea mai amplă cercetare de profil realizată pe o eşantionare globală.