Dupa cateva filme „eveniment”, cele doua posturi care au pariat pe Bollywood (industria indiana de film), Antena 1 si B1TV, au inceput sa inregistreze audiente modeste. Astfel, de la 1,6 milioane de telespectatori (14,9 rating), cat a avut pe minut Antena 1 in mediul urban cu prima productie indiana, cel de-al cincilea film, „Dragostea invinge totul”, a inregistrat 948 de mii de telespectatori pe minut (8,5 rating). Televiziunea din Baneasa a adaptat apoi programarea la sezon, iar urmatorul film indian a fost difuzat vineri. Nu numai ca audienta in mediul urban a fost mai mica (6,4 rating), dar filmul indian ca gen a fost devansat din pozitia de lider de audienta pe segmentul orar respectiv de emisiunea lui Teo de la Pro TV. Pentru prima data dupa cinci saptamani ca lider, filmul indian a trecut pe locul doi.
La B1TV „minunea” a durat doar o duminica. Primul film indian difuzat de post (aproape in acelasi timp cu Antena 1) a avut o audienta incredibila pentru postul din Calea Victoriei: 2,3% rating in mediul urban, fata de 0,3 in duminicile anterioare. Cu urmatorul film s-a reintrat in normal (0,8% rating), iar al treilea film indian al B1TV, „Fiza”, liber de concurenta duminica, a inregistrat un „generos” 1,4% rating in mediul urban (aproximativ 153 de mii de telespectatori pe minut). Oricum, o audienta mai mare decat media postului.
In urma cu o luna si jumatate, Antena 1 a rupt gura targului cu filmul indian. Datele CSOP arata ca la filmele de pe Antena 1 s-au uitat, in mediul urban, preponderent cei peste 35 de ani (doua treimi), cu studii medii si primare, cu venituri medii si mici.
De ce aceasta „foame” de film indian? Varsta telespectatorilor ar putea trimite la nostalgia vremurilor in care toata lumea iesea plangand de la productiile bollywoodiene. Dovada si faptul ca, dupa primul film difuzat de Antena 1 („Nu te voi uita niciodata”), celebrul „Lantul amintirilor” a strans in fata micilor ecrane din mediul urban cam 1,6 milioane de telespectatori. Distribuitorul filmului, compania Strike Media, a lansat la inceputul lunii chiar si coloana sonora a filmului, din care a vandut in trei saptamani aproximativ 10.000 de unitati! Dincolo de nostalgie, lipsa filmelor indiene din peisajul autohton cinematografic si audiovizual timp de peste 13 ani a alimentat si curiozitatea fata de productiile indiene. La acestea se mai poate adauga apetenta unei categorii mari de public fata de orientalisme in materie de muzica. Plus o oferta monotona de filme sangeroase pe posturile TV.
Este intamplator succesul filmelor indiene in Romania? Filmul indian este in expansiune la nivel mondial. Un film indian a fost nominalizat la Oscar („Lagaan” – „Land Tax”), iar piese inspirate din filme vor fi jucate pe Broadway! Industria bollywoodiana o depaseste doar cantitativ pe cea a fabricii americane de la Hollywood: peste o mie de filme anual. Insa, chiar daca americanii produc ceva mai putin, incaseaza cam de patruzeci de ori mai mult! (51 de mld. de dolari fata de 1,3 mld. filmele indiene.) Asta in conditiile in care anual filmele indiene atrag 3,6 mld. de spectatori, iar cele americane 2,6 mld. Este greu de explicat succesul productiilor in conditiile in care bugetul mediu pe un film indian este de 1,5 milioane de dolari.
Pentru Antena 1, filmele indiene au fost un test. Potrivit directorului de programe Florin Nicoara, postul a cumparat opt titluri. „Ideea este mai veche si a avut mai multi sustinatori. Momentul pentru testare l-am decis eu”, spune Nicoara. Filmele difuzate (cumparate la un pret mediu de 2.000 USD pe titlu, potrivit lui Nicoara) au adus 434 de spoturi in sase difuzari.
In toamna nu este exclusa o reluare a ofensivei indiene pe posturile romanesti. Compania Strike Media (care a distribuit „Lantul amintirilor”, „Jur sa te cuceresc” si are 250 de filme indiene in portofoliu) pregateste pentru televiziuni un pachet cu cele mai populare productii indiene in Romania: „Vagabondul”, „Articolul 420”, „O floare si doi gradinari”, „Vandana”, „Prietenul meu elefantul”. Plus, in magazine, coloanele sonore ale celebrelor filme. N
PUBLICUL „indian” al postului antena 1
Sex
Barbati 47%
Femei 53%
Varsta
4-12 ani 5,7%
13-17 ani 4,4%
18-24 ani 6,1%
25-34 ani 17,3%
35-54 ani 40,1%
peste 55 ani 23,4%
Studii
Primare 23,3%
Medii 62,7%
Superioare 9,5%
Venituri
Mici 30,3%
Medii 46,7%
Mari 21%
Univers: 11.170.000 de persoane, din mediul urban, inclusiv vizitatori.