Televiziunile noastre au contracte directe cu marile case internationale de filme. Astfel de contracte, rezultate in urma unor indelungi negocieri, sunt afaceri strategice pentru fiecare post TV. Pro TV are un contract cu Warner Bross in valoare de 54 de milioane de dolari pe cinci ani.
Televiziunea Romana a semnat la inceputul acestui an un contract cu NBC Universal in valoare de 25 de milioane USD, pe o durata de cinci ani. si Antena 1 a incheiat cu NBC Universal un contract. B1 TV are parafat o intelegere cu Fox pe trei ani, in valoare de 21 de milioane de dolari. Sunt sume impresionante pentru piata TV din Romania, dar justificate din partea televiziunilor care urmaresc in permanenta sa-si tina telespectatorii.
In primavara anului trecut, se vorbea “pe la colturi” despre un contract in exclusivitate pentru Romania pe care TVR se pregatea sa-l incheie cu Universal. Pentru acesta, TVR urma sa depuna garantii financiare considerabile. In aceasta intelegere urma sa intre si Antena 1, care ar fi beneficiat de o parte din titlurile cumparate de TVR. La vremea respectiva, intelegerea ce se pregatea a starnit nemultumirea patronului de la Pro TV, Adrian Sarbu, care esuase sa intre in aceasta afacere pentru ca nu avusese garantii financiare suficiente. Problema de fond a potentialului contract era ca televiziunea publica garanta cu banii sai un pachet de filme pentru un post privat, Antena 1. Pana la urma, intelegerea initiala a cazut si, in urma unor luni bune de negocieri, TVR si Antena 1 au incheiat separat contractele cu NBC Universal. Televiziunea publica a finalizat contractul la inceputul lui 2005. Este vorba de pachete de filme ce totalizeaza aproximativ 150 de titluri.
Televiziunea publica a cumparat productii de diverse categorii. Elita acestor pachete (cele mai scumpe) este formata din “Gladiatorul”, care a fost cumparat pentru 450 de mii de dolari, “Shakespeare in love” (aproape 300 de mii) si “Jurnalul lui Bridget Jones” (aproximativ 300 de mii de dolari). A scos TVR din vistierie prea multi bani? Greu de spus, pentru ca aceste preturi nu pot fi comparate cu alte filme tranzactionate pe piata romaneasca.
Superproductia “Gladiatorul” cu Rusell Crowe va fi vazuta de romani la TVR1 anul viitor. Filmul a fost cumparat cu 450 de mii de dolari
Nu exista un mercurial pentru filme, asa incat fiecare pachet sa fie comparat. Ar fi o greseala sa reprosam TVR ca a dat prea multi bani, pentru ca fiecare contract este negociat direct cu distribuitorul, iar preturile sunt diferite de la o afacere la alta. Preturile au rezultat in urma negocierilor.
Antena 1 si-a scos banii dati pe “Titanic” la prima difuzare
Isi scot televiziunile banii investiti in achizitiile de blockbustere? Antena 1 si-a scos banii de la prima difuzare a superproductiei “Titanic”. Filmul care a fost cumparat cu 200 de mii de dolari “s-a intins” pe durata a patru ore de program (cu calupurile publicitare aferente) si a avut cele mai mari ratinguri din istoria filmului la TV din Romania. La a doua difuzare a “Titanicului”, Antena 1 a scos profit. Nu de acelasi succes s-a bucurat Matrix, difuzat de Pro TV, aproximativ in aceeasi perioada, din cauza targetului mai restrans al productiei SF.
Acoperirea costurilor de achizitie este mai delicata in cazul TVR, care, spre deosebire de canalele comerciale, are prin lege doar opt minute de publicitate pe ora si nu are voie sa difuzeze reclame in timpul filmului. Ca sa-si scoata banii investitii in “Gladiatorul”, de exemplu, in cazul a doua difuzari, pretul pentru un spot publicitar de 30 de secunde ar trebui sa se ridice la 7.100 de dolari. Daca luam in calcul un pret de 300 de dolari pentru un punct de audienta, ar insemna ca fiecare spot sa atinga 23 de puncte de rating. Misiune imposibila! Pe langa constrangerile legale ce o impiedica sa-si acopere costurile de achizitie, TVR sufera si de o serie de defectiuni in programarea filmelor in grila. Este cel putin ciudat cum un serial ca “Neveste disperate”, cu mare succes in SUA, a fost programat in plina vara, adica chiar in extrasezon, in loc sa fie lansat in grila din toamna. In nici un caz “Neveste disperate” nu este un serial de vara. Pe de alta parte, chiar si locul in grila, sambata seara la ora 20, este gresit, pentru ca o mare parte din publicul caruia i se adreseaza nu este la acea ora in fata televizoarelor.
Forta brandului aduce audienta si filmelor slabe
Un blockbuster nu este o mina de aur pentru televiziunile cu audiente mici. Practica arata ca au rulat destule astfel de filme pe B1 TV si Prima TV fara rezultate de audienta notabile. In schimb, filme de categoria B difuzate de Pro TV fac regulat ratinguri acceptabile. Forta brandului statiei TV isi spune cuvantul. Este greu de imaginat ca B1 TV isi poate acoperi contractul de 21 de milioane de dolari cu 20th Century Fox din vanzarile de publicitate. B1 TV ar avea doua variante: ori sa vanda filmele altor televiziuni, ori sa considere suma drept o investitie a americanilor in post.
Daca un blockbuster cu un brand puternic de statie si o promovare agresiva scoate banii, ce fac televiziunile cu “muraturile” din pachetele de filme? Pentru ca “majorii” vand marile productii la pachet cu filme de mana a doua sau a treia. Pot televiziunile sa difuzeze aceste “muraturi”? Riscurile acestor difuzari sunt mari pentru ca respectivul post ar pierde atat la capitolul audienta, cat mai cu seama la capitolul imaginea statiei. Din aceasta perspectiva, Pro TV pare favorizat fata de Antena 1 prin faptul ca si-a creat un canal special de filme, Pro Cinema, un fel de debuseu pentru productiile ce insotesc la pachet blockbusterele. Astfel, in loc sa fie tinute la “beci”, aceste “muraturi” aduc ceva bani din publicitate.
Lupta pentru filme se va inteti pe piata romaneasca pe fondul consolidarii operatiunilor SBS in Prima TV, a ambitiilor patronilor de la National TV si, nu in ultimul rand, a eternului “derby” Pro TV-Antena 1, arbitrat uneori de TVR.
Contracte strategice ale unor televiziuni
cu case de filme
Postul | Case de filme | Valoarea (USD) | Durata |
TVR | BC Universal | 25 milioane | Cinci ani |
Pro TV | Warner-Bross | 54 milioane | Cinci ani |
B1 TV | 20th Century Fox | 21 milioane | Trei ani |
• Filmele sunt cumparate de televiziuni in pachete care includ productii de diferite categorii: de mare audienta (asa numitele blockbustere), filme de categoria A, B
si productii slab cotate.
De exemplu, superproductia “Gladiatorul” a fost cumparata de TVR de la NBC Universal pentru aproximativ 450.000 USD, iar “Shakespeare in love” a fost achizitionat pentru aproape 300.000 USD. Un alt film de succes,
“Jurnalul lui Bridget Jones”, a fost cumparat de TVR pentru o suma asemanatoare, in timp ce pentru un film mai slab cotat, “O, brother, where art thou?” pretul
a fost de 70.000 USD.