Filmul românesc, o marfă de export aplaudată în picioare

Noul val din cinematografia românească a pătruns în forţă pe piaţa internaţională de film despre succesul producţiilor autohtone auzindu-se, în 2009, de la Tokyo până la Hollywood. Screendaily.com, site-ul conside­rat „vocea internaţională a industriei de film“, nota la scurt timp de la lansarea la Cannes a peliculei „Amintiri din epoca de aur“, producţia lui Cristian Mungiu, că numărul vizionărilor este deja neaşteptat de mare, asta şi în condi

Noul val din cinematografia românească a pătruns în forţă pe piaţa internaţională de film despre succesul producţiilor autohtone auzindu-se, în 2009, de la Tokyo până la Hollywood.

Screendaily.com, site-ul conside­rat „vocea internaţională a industriei de film“, nota la scurt timp de la lansarea la Cannes a peliculei „Amintiri din epoca de aur“, producţia lui Cristian Mungiu, că numărul vizionărilor este deja neaşteptat de mare, asta şi în condiţiile în care IFC Films, unul din principalii distribuitori americani, cumpărase drepturile de difuzare înainte de începerea festivalului. „Poliţist, adjectiv“, în regia lui Corneliu Porumboiu, a adunat recenzii favorabile de la prestigioase publicaţii precum „New York Times“, „Los Angeles Times“ şi „Chicago Tribune“, iar filmul a fost inclus pe poziţia a treia în topul celor mai bune pelicule ale anului, realizat de „Hollywood Reporter“. Şi a venit rândul peliculei „Francesca“, regizată de Bobby Păunescu, să aibă succes la publicul din afara ţării, deşi premiera internaţională a avut loc, deocamdată, doar în Italia. „Firma de distribuţie din Italia ne-a dat un feedback pozitiv în ce priveşte încasările“, a spus pentru Capital regizorul filmului. „Pentru a înţelege, însă, cum stăm din punct de vedere financiar, trebuie să aşteptăm să treacă un an de la premiera internaţională“, adaugă Bobby Păunescu. Succes de box office înregistrează şi „Katalin Varga“, produs de Tudor şi Oana Giurgiu şi regizat de britanicul Peter Strickland. „Până în prezent, filmul a fost cumpărat în 20 de ţări şi a fost distribuit, deocamdată, în sălile de cinema din Franţa, Marea Britanie, şi Olanda, iar cel mai mare succes l-a avut în Marea Britanie unde, după doar patru săptămâni de rulare, a adunat peste 100.000 spectatori“, a declarat pentru ­Capital Tudor Giurgiu.

„Marele noroc al cinematografiei româneşti actuale, pe lângă talentul cineaştilor noştri şi conjunctura internaţională, sunt numeroasele premii şi focusarea atenţiei juriilor şi a presei internaţionale asupra filmelor româneşti“, explică Constantin Fugaşin, project manager videofil.ro.

Profitul din ţară se lasă aşteptat

Ce înseamnă aceste rezultate în comparaţie cu costurile de producţie? Pentru producătorii lui „Katalin Varga“, „succesul este imens pentru costurile de producţie estimate la 150.000 euro“. „Compania de distribuţie ne-a plătit deja o sumă la achiziţionarea drepturilor şi sperăm să mai primim venituri în funcţie de exploatarea filmului în diverse state“, a mai spus Giurgiu. În ţară, însă, situaţia stă diferit. „În general, un film românesc costă, în medie, 700.000 de euro şi aduce încasări de circa 20.000 euro“, a explicat Fugaşin. „Aceştia se împart între producător, distribuitor, cinematografe, stat şi organismele care colectează banii pentru drepturile de autor. De aceea, nu există investitori interesaţi să-şi plaseze banii într-un produs care le va aduce din piaţa internă maximum 4% din investiţie“, a mai spus el.

Mai mult, regizorul Cristian Mungiu a explicat că „producatorului îi revine doar un procent din încasările nete ale distribuitorului, procent din care trebuie să returneze un procent către CNC, proportional cu creditul primit de la această instituţie pentru producerea filmului”.

„Cea mai mare parte a încasărilor vine din vânzările internaţionale, dar arareori producatorul încaseaza mai mult decât suma minimă garantată cu care a fost achiziţionat filmul. De regulă, pentru o producţie românească, producătorul nu încasează în toată perioadă de exploatare a filmului o sumă care să acopere creditul primit de la CNC. La producător nu se întorc nici măcar 10% din încasările brute obţinute din exploatarea internaţională a filmului”, a declarat pentru Capital producătorul peliculei „Amintiri din Epoca de Aur”.

Anul 2009 a marcat un salt cantitativ la câteva capitole ale pieţei de cinema din România: numărul de spectatori a crescut cu 47% faţă de 2008, iar încasările cu 71%, însă, din totalul premierelor, doar 9% au fost româneşti. Alarmant este că doar 1,7% din încasările totale de 80 de milioane lei s-au înregistrat în contul filmelor româneşti, astfel că speranţele stau în promovarea şi vizibilitatea lor pe plan internaţional.

„Poliţist, adjectiv”, în regia lui Corneliu Porumboiu, a fost lansat deocamdată în SUA în decembrie 2009, unde se află şi pe lista pentru nominalizările la Oscar pentru cel mai bun film străin în 2010, din partea României. Pelicula rulează în prezent şi în Brazilia şi va fi distribuit în perioada următoare în peste 15 ţări.

Costurile de producţie au fost de 650.000 euro. „Este puţin probabil ca acestea să poată fi amortizate din încasari”, a spus Anca Romanescu, PR 42 Km Film, casa de producţie a filmului.

Francesca, primul film în regia lui Bobby Păunescu, a avut un buget de peste 700.000 de euro. „Din estimări, până în momentul de faţă, am acoperit cam 70% din costurile de producţie şi promovare“, a declarat, pentru Capital, regizorul peliculei.

 

 

Amintiri din epoca de aur I, filmul omnibus produs şi scris de Cristian Mungiu, a fost cel mai vizionat film autohton în cinematografele româneşti în 2009. În cele două părţi ale producţiei apar mai mult de 80 de actori.

 

 

Poliţist, adjectiv în regia lui Corneliu Porumboiu, este propunerea din partea României pentru Oscar-ul din acest an. Criticile favorabile primite de peliculă s-au regăsit şi în presa de la Tokio.