La sfarsitul anului 1997, guvernul de atunci a emis Ordonanta de urgenta nr. 67/1997, care punea piatra de temelie a Oficiului National al Cinematografiei (ONC), pe ruinele Centrului National al Cinematografiei. Noua institutie, aflata direct in subordinea Executivului, are rolul de a coordona activitatea cinematografica din tara si de a administra atat patrimoniul cinematografiei nationale, cat si resursele finanaciare, alocate in acest scop. Dar o cinematografie fara bani nu poate exista. De aceea, in acelasi document al Guvernului a fost stipulata si infiintarea Fondului Cinematografic National, administrat de catre ONC, fond care se formeaza din sumele alocate de la bugetul de stat si din surse extrabugetare.
ProTV a citit atent
Ordonanta nr. 67/1997
Menirea acestui fond este aceea de a sustine financiar productia nationala de filme. Una dintre sursele extrabugetare, si cea mai importanta, era, potrivit art. 13 alin. 1 din Ordonanta de urgenta nr. 67/1997, „contributia de 3% din pretul minutelor de publicitate vandute de televiziunile private”. La acelasi regim era supusa si Societatea Romana de Televiziune.
Regizorul Radu Gabrea, presedintele ONC, a afirmat in numeroase randuri pe parcursul anului trecut ca posturile tv nu varsa la Fond sumele stabilite potrivit ordonantei. In capul listei datornicilor s-ar afla Pro TV. In conferintele de presa, Radu Gabrea era de-a dreptul revoltat si din cauza faptului ca Pro TV nu declarase niciodata Oficiului veniturile obtinute din publicitate. Astfel, ONC a fost nevoit sa monitorizeze prin mijloace proprii spatiile de publicitate vandute de Pro TV. Conform estimarilor sale, ONC a anuntat recent ca datoriile televiziunilor private la Fond au atins 12,4 miliarde lei in 1998, din care 11 miliarde ar fi datoriile Pro TV.
La inceputul acestui an, Parlamentul a aprobat ordonanta in cauza prin Legea nr. 22/1999, dar cu cateva modificari si completari. Una dintre acestea vizeaza arzatoarea chestiune a taxei cinematografice. Art.11 alin. 1 stabileste, printre altele, ca „in cazul in care exista un intermediar intre agentiile de publicitate si postul de televiziune, obligatia de plata a contributiei revine agentului economic intermediar”.
Aceasta completare dovedeste ca ordonanta valabila in 1998 a avut scapari pe care conducerea Pro TV le-a exploatat, in mod firesc. Dovada este adresa ONC nr. 143 din 1.02. 1999, prin care i se cere societatii Pro TV SRL sa-si declare veniturile publicitare obtinute in perioada august-decembrie 1998. La aceasta adresa, conducerea Pro TV raspunde sec: „Postul de televiziune nu a obtinut venituri din publicitate in perioada respectiva”. Am intrebat-o pe Doina Gradea, Corporate Affairs Director la MediaPro International, care sunt motivele pentru care ProTV nu si-a platit datoriile pe parcursul anul 1998. Am primit acelasi raspuns: „SC Pro TV SRL nu a obtinut venituri din publicitate, deci nu are nici un fel de obligatii la Fondul Cinematografic.” Totusi, Doina Gradea ne-a precizat ca spatiile publicitare la Pro TV se vand de o societate intermediara, practica folosita inaintea aparitiei ordonantei. Asadar, acea societate a obtinut venituri din publicitate, si nu Pro TV, iar ordonanta de urgenta aplicata pe parcursul anului 1998 nu se referea la intermediari. Interlocutoarea noastra s-a abtinut sa precizeze despre ce societate intermediara este vorba, dar a adaugat ca, incepand din acest an, potrivit Legii nr. 22/1999, intrata in vigoare, contributia la Fondul National al Cinematografiei va fi platita de agentul care vinde spatii publicitare la Pro TV. Realitatea confirma spusele de mai sus, pentru ca in tarifele-lista de publicitate ale postului a fost introdusa taxa cinematografica. La randul sau, Radu Gabrea ne-a declarat ca ONC este hotarat sa obtina in instanta executarea silita a datornicilor.”Vom merge pana la blocarea conturilor”, a conchis presedintele.
Anul trecut, postul de televiziune Antena 1 a varsat la Fond suma de doua miliarde lei, suma investita in calitate de producator pentru realizarea filmului „Triunghiul mortii”, in regia lui Sergiu Nicolaescu. Sorin Oancea, director executiv la Antena 1, ne-a declarat ca restanta de un miliard de lei se refera la publicitatea vanduta in luna decembrie ‘98. „Banii nu i-am incasat in totalitate, dar, pe masura ce-i vom incasa, vom plati pe parcursul acestui an”, a precizat Sorin Oancea. Totusi, seful Antenei 1 este nemultumit de tratamentul arbitrar la care sunt supuse posturile de televiziune.
In afara de taxele si impozitele pe care le platesc, ca orice societate comerciala, statiile tv sunt obligate sa mai suporte taxe precum cea de publicitate sau cea cinematografica. „Nu suntem impotriva cinematografiei nationale, dar mi s-ar fi parut normal ca legea sa oblige televiziunile sa investeasca acesti bani in productii proprii, adica in filme si seriale de televiziune”, a mai spus Sorin Oancea.
Legea violeaza secretul contractelor
Am incercat sa aflam motivele pentru care Prima TV nu si-a achitat datoriile la Fondul National al Cinematografiei, dar, pana la inchiderea editiei, nu am primit nici un rapuns din partea conducerii.
Legea nr. 22/1999 prevede, de asemenea, ca agentiile de publicitate care cumpara minute de publicitate la televiziuni sunt obligate sa transmita la ONC lista contractelor de cumparare a minutelor de publicitate, cuprinzand si valoarea lor. Aceasta prevedere este cel putin discutabila si e putin probabil ca vreo agentie sa se conformeze. Se pare ca autorii legii n-au auzit de notiunea de confidentialitate.