Raportul de investigare AGIFER privind accidentul din 16 ianuarie 2024
Astăzi, Agenția de Investigare Feroviară Română (AGIFER) a publicat pe site-ul său oficial raportul final privind accidentul feroviar produs în data de 16 ianuarie 2024, la halta de mișcare Leu. Documentul detaliază concluziile anchetei tehnice și identifică factorii cauzali ai incidentului.
Raportul concluzionează că operatorul de transport feroviar Global Rail Solutions nu a avut nicio responsabilitate în producerea accidentului. Cauza principală identificată este starea tehnică necorespunzătoare a infrastructurii feroviare gestionate de CFR SA, iar factorii contributivi includ întârzieri majore în lucrările de reparații capitale și mentenanța inadecvată a liniei.
Din păcate, deși acest raport corectează speculațiile apărute imediat după accident, care atribuiau vina operatorului din cauza presupusei viteze excesive sau a suprasarcinii vagoanelor, compania Global Rail Solutions nu și-a mai putut reveni financiar după impactul acestui eveniment. La data publicării acestui raport, compania se află în procedură de faliment.
”În conformitate cu prevederile Regulamentului de investigare a accidentelor și a incidentelor, de dezvoltare și îmbunătățire a siguranței feroviare pe căile ferate și pe rețeaua de transport cu metroul din România aprobat prin HG nr.117/2010, Agenția de Investigare Feroviară Română – AGIFER a desfășurat o acțiune de investigare în cazul accidentului feroviar produs la data de 16.01.2024, ora 01:23, pe raza de activitate a Sucursalei Regionale CF Craiova, secția de circulație Craiova – Caracal (linie dublă electrificată), în capătul Y al haltei de mișcare Leu, în zona schimbătorului de cale nr.16 prin deraierea unui număr de 11 vagoane (din care 2 s-au răsturnat) din compunerea trenului de marfă nr.68322 (aparținând operatorului de transport feroviar SC Global Rail Solutions SRL).
Prin acțiunea de investigare desfășurată, au fost strânse și analizate informații în legătură cu producerea accidentului în cauză, au fost stabilite condițiile, determinați factorii cauzali, contributivi și sistemici și au fost emise recomandări de siguranță.
Acțiunea Agenției de Investigare Feroviară Română nu a avut ca scop stabilirea vinovăției sau a răspunderii în acest caz.”, se arată în Raportul de investigare al accidentului feroviar produs la data de 16 ianuarie 2024.
Ce s-a întâmplat pe 16 ianuarie 2024?
În noaptea de luni spre marți (15 spre 16 ianuarie 2024), traficul feroviar pe relația Craiova – Caracal a fost sever afectat, începând cu ora 01:30, din cauza unui incident feroviar major.
Un tren privat de marfă, aparținând companiei Global Rail Solutions, a deraiat într-o zonă apropiată de stația CF Leu, situată la jumătatea distanței dintre Craiova și Caracal. Cinci vagoane ale trenului au deraiat, iar alte zece s-au răsturnat, blocând complet circulația feroviară pe această rută.
Conform informațiilor transmise de CFR SA la momentul respectiv, incidentul a fost comunicat rapid autorităților feroviare. Însă, CFR Călători a oferit primele detalii doar după opt ore, ceea ce a stârnit întrebări legate de gestionarea situației și de comunicarea în timp util cu publicul călător.
Trenul implicat în incident circula pe ruta Salonta – Roșiori Nord și transporta 35 de vagoane încărcate cu cereale. Acesta aparținea operatorului privat Global Rail Solutions, o companie de transport feroviar care a obținut licența de intermediere acum trei ani, pe 13 ianuarie 2021. Compania este deținută în proporții egale de Romeo Drăgoi și Valentin Grosu, doi antreprenori cu o vastă experiență în domeniul feroviar, originari din județul Timiș.