Schimbări majore pe piața auto. Finalul mașinilor diesel și pe benzină este din ce în ce mai aproape. Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) anunță că România înregistrează pași importanți în ceea ce privește achiziția de autoturisme verzi.

Astfel, potrivit sursei citate pe tot parcursul anului trecut, înmatriculările de autoturisme ecologice (electrice 100% şi hibride plug-in), precum şi full hybrid s-au dublat în România. Totodată, cota de piaţă a ajuns la 15,5%, de 2,2 ori mai mare raportat la anul precedent.

Astfel, la finele anului trecut, datele publicate de APIA arată că România avea 7.6111.039 autoturisme. Dintre acestea, înmatriculate erau 13.310 vehicule electrice, dintre care 12.433 de autoturisme, 309 motociclete, 301 autovehicule transport mărfuri, 10 mopede şi 3 vehicule pentru scopuri speciale.

În același timp, datele publicate de APIA mai arată și că în 2021, cota de piaţă a autoturismelor prietenoase cu mediul era de 7,1%, achiziţiile din această categorie dublându-se (+109,1%), de la an la an. În acest context, este de remarcat creşterea importantă a autoturismelor plug-in hybrid (+178,9%), raportat la perioada de referinţă, până la 2.892 de unităţi.

Numărul mașinilor electrice înmatriculate crește semnificativ

De asemenea, vânzările de autoturisme electrice s-au majorat considerabil în 2021 (+122,3% vs 2020) şi au atins pragul de 6.323 exemplare.

Ascensiunea a continuat și în primele luni ale acestui an. Astfel, statistica realizată de APIA pentru primele patru luni ale lui 2022 arată că înmatriculările de autoturisme sunt în creştere (+36,0%) faţă de 2021, în timp ce autoturismele „electrificate” au o creştere de 131,1%, realizând o cotă de piaţă de 19,7%.

Totodată, sursa citată subliniază și creşterea importantă a autoturismelor 100% electrice (+487,4%) şi a celor plug-in hybrid (+159,5%).

În același timp, autoturismele „electrificate”, respectiv cele electrice (100% şi hibride plugin), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), ajung să deţină, după patru luni din 2022, o cotă de piaţă de 19,7%, care depăşeşte cu 4,4% şi 1.644 unităţi cota deţinută de motoarele diesel.

În ceea ce privește preferințele românilor, datele centralizate de APIA arată că cele mai vândute autoturisme 100% electrice în 2021 au fost Dacia Spring, cu 3.068 de unităţi, model lansat în anul 2021, urmat de Volkswagen Up! – cu 435 de unităţi (+139%) şi Hyundai Kona (384 unităţi, +114,5%).

De cealaltă parte, preferințele pentru autoturismele hybrid plug-in arată în felul următor: Renault Captur – cu 269 de unităţi (creştere de 14 ori faţă de anul 2020), Ford Kuga (261 unităţi, +203,5%) şi Hyundai Tucson (229 unităţi, versiune lansată în anul 2021).

Cele mai achiziționate mașini hibride

Românii au ales să își achiziționeze și autoturisme hibride fără reîncărcare din surse externe. Pe primul loc se situează Toyota Corolla cu 617 unităţi, în creştere cu 9,2% faţă de 2021, urmată de Toyota C-HR cu 579 unităţi şi 5,9% creştere, apoi Toyota RAV4 cu 400 unităţi, în creştere cu 9,6%.

APIA precizează că această creștere a vânzărilor de mașini electrice se datorează Programului „Rabla Plus”, în cadrul căruia este oferit un voucher în valoare de 10.000 de euro pentru cei care doresc să cumpere o maşină „verde” 100%, respectiv circa 4.500 de euro în cazul achiziţionării unui autovehicul hybrid plug-in.

Având în vedere ascensiunea de pe piața mașinile electrice, autoritățile au început deja să pregătească o strategie astfel încât să existe o rețea de stații de încărcare destinată maşinilor electrice şi hybrid plug-in.

Spre deosebire de alte țări din Europa, România are insuficiente stații pentru un număr mare de mașini electrice. Acest lucru este susținut de Raportul European Full Observatory „Pricing o electric vehicle recharching Europe”, republicat de Comisia Europeană, pe data de 9 februarie 2022, care arată că în anul 2019, în România existau 376 de staţii publice de încărcare a maşinilor electrice.

Nu există însă o statistică oficială realizată la nivel național cu privire la numărul stațiilor de încărcare, însă autoritățile spun că o rețea ar cuprinde în total 3.000 de astfel de puncte.

Stațiile de încărcare, o mare problemă pentru România

O implicare în acest proces o are și Enel X România, care a colaborat cu retailerul Mega Image și a decis să își extindă infrastructura naţională de mobilitate electrică prin instalarea a 72 de puncte de încărcare a vehiculelor electrice în Bucureşti şi în alte 11 localităţi.

În ceea ce privește zonele vizate, dintre acestea, 46 de puncte de încărcare Enel X au fost instalate la supermarketurile Mega Image din Bucureşti, 18 în judeţul Ilfov (Mogoşoaia, Popeşti Leordeni, Jilava, Voluntari, Otopeni, Chitila, Bragadiru, Corbeanca), patru în judeţul Timiş (Timişoara, Dumbrăviţa) şi patru în judeţele Giurgiu şi Vrancea.

Un alt parteneriat vizează OMV Petrom şi Renovatio, care anul trecut au decis să dezvolte cel mai ambiţios proiect de mobilitate electrică din România. Cele două mari companii și-au propus ca până la sfârşitul anului 2022, cel puţin 40 de staţii de reîncărcare rapidă şi ultra rapidă în staţiile OMV şi Petrom din România.

Conform planului, toate locaţiile vor avea cel puţin o staţie de reîncărcare cu o putere de minimum 50kW, iar cel puţin 20 dintre acestea vor avea staţii de reîncărcare cu o putere instalată de 350 de kW. Staţiile de reîncărcare vor fi amplasate cu prioritate de-a lungul coridoarelor din Reţeaua transeuropeană de transport (TEN-T) din România, cât şi în zone urbane.

La rândul ei, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a parafat cu Rompetrol şi MOL contractele de concesionare pentru utilarea, dotarea, operarea şi întreţinerea spaţiilor pentru servicii aflate pe autostrăzile A1 şi A2.

Acestea ar urma să fie construite benzinării şi staţii de reîncărcare pentru maşini electrice. Rutele vizate de noua iniţiativă sunt: Nădlac – Sibiu (A1), Piteşti – Bucureşti (A1) şi Cernavodă – Constanţa (A2).

APIA evidențiază însă o altă problemă majoră cu care se confruntă România și anume calitatea aerului, în contextul în care țara noastră se află în fruntea clasamentului mondial, dar și european în ceea ce privește poluarea.

Un raport publicat recent de Agenția Națională pentru Protecţia Mediului a arătat că pentru poluantul SO2 a fost înregistrată depăşirea valorii-limită orare, dar nu mai mult de 24 de ori, la o singură staţie.