Aceşti bani vor fi folosiţi pentru acoperirea parţială a cheltuielilor efectuate de la bugetul de stat în contul contribuţiei naţionale la investiţiile orientate către creştere din perioada de programare UE 2014 – 2020, în cadrul Programelor Operaţionale Competitivitate, Capital Uman şi anumite axe prioritare din Infrastructură Mare.
Contractul de finanţare a fost semnat de vicepreşedintele BEI, Cristian Popa, şi de ministrul Finanţelor Publice, Anca Dragu.
"Acesta este un acord-cadru care are dimensiuni europene, întrucât, după criza financiară, căderea importantă s-a resimţit la nivelul statelor membre UE. Acest acord va permite României să beneficieze de programe, care să ducă la creşterea Produsului Intern Brut", a declarat Cristian Popa, după semnarea contractului.
Potrivit acestuia, dacă proiectele vor fi de calitate, vor exista şi bani pentru finanţarea lor.
"Aud mereu că nu există finanţare pentru proiecte, dar vă asigur că aceasta este cea mai mică dintre probleme. Proiectele trebuie să fie multe şi trebuie să fie bune. Insist că este vorba de calitatea proiectelor care determină BEI să demareze şi să continue cu succes o colaborare", a continuat Popa.
La rândul său, ministrul Finanţelor, Anca Dragu, a arătat că acesta este cel de-al doilea contract semnat cu BEI în mai puţin de două luni, care are ca scop creşterea investiţiilor.
"Acest acord de 360 de milioane de euro acoperă o parte a contribuţiei bugetului pentru perioada 2014 – 2020 şi asigură creşterea absorbţiei fondurilor europene. Dorim continuarea acestui parteneriat şi creşterea investiţiilor BEI în România. (…) permiteţi-mi să subliniez faptul că, pe parte de sector public, suntem hotărâţi să explorăm şi să utilizăm paleta variată de instrumente BEI. În acelaşi timp, ar trebui să se urmărească dezvoltarea continuă a portofoliului BEI din sectorul privat. Vom încuraja sectorul privat să caute în mod activ oportunităţi de finanţare, subliniind faptul că îi stau la dispoziţie şi facilităţi de elaborare de proiecte", a spus Dragu, după semnarea acordului.
Acest împrumut va susţine Contractul Român de Parteneriat cu UE pentru perioada de programare 2014 – 2020, concentrându-se pe investiţii în sectoarele energiei, îmbunătăţirii mediului înconjurător, Cercetării&Dezvoltării şi Inovaţiei (CDI), Tehnologiei Informaţiilor şi Comunicaţiei (TIC), ocupării forţei de muncă, educaţiei şi beneficiilor sociale.
Împrumutul BEI urmează Împrumutului Strategic Naţional de Referinţă pentru Cofinanţare în valoare de 1 miliard de euro pentru proiecte din domeniul transporturilor şi mediului, celui în valoare de 300 de milioane de euro pentru Programul Naţional de Dezvoltare Rurală, oferite pentru perioada de programare 2007 – 2013 şi împrumutului în valoare de 300 de milioane de euro pentru proiecte din sectorul mediului, în cadrul Programului Operaţional pentru Infrastructură Mare din perioada de programare UE 2014 – 2020, semnat pe 16 iunie 2016 la Luxemburg.
Tot vineri, BEI a semnat două Contracte de Servicii de Suport prin Consultanţă a Proiectelor, în valoare de aproximativ 19 milioane de euro, cu Agenţia Naţională de Achiziţii Publice (ANAP), respectiv cu Ministerul Fondurilor Europene.
Acordul cu ANAP prevede asistenţă tehnică pentru Agenţie, pentru crearea unei strategii naţionale de achiziţii publice, parte din condiţia fundamentală stabilită de UE pentru perioada de programare 2014 – 2020.
Contractul cu Ministerul Fondurilor Europene va susţine implementarea proiectelor de către beneficiari în cadrul Programului Operaţional de Infrastructură Mare al UE (respectiv Compania de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, Societatea Naţională de Căi Ferate şi beneficiari din sectorul apelor şi deşeurilor, incluzând în primul rând societăţi operaţionale regionale). Programul de asistenţă tehnică pentru "Suport de Consultanţă pentru Proiecte' al BEI oferă servicii de consultanţă pentru Autorităţile de Management şi beneficiarii de Fonduri Europene Structurale şi de Investiţii (FESI) în România, în perspectiva financiară a UE 2014 – 2020. Aceste servicii de asistenţă tehnică au scopul de a îmbunătăţi calitatea proiectelor şi a investiţiilor finanţate din Fonduri Structurale, diseminarea celor mai bune practici în cadrul UE şi contribuie la îmbunătăţirea coeziunii.
"Prin semnarea acordului de servicii de asistenţă tehnică pentru implementarea proiectelor, atât Ministerul Fondurilor Europene, în calitate de Autoritate de Management pentru Programul Operaţional Infrastructura Mare 2014 – 2020 (POIM), cât mai ales beneficiarii celor trei sectoare importante de investiţii finanţate prin acest program – mediu, transport şi energie, vor utiliza expertiza BEI pentru toate activităţile şi nevoile specifice de asistenţă tehnică privind pregătirea şi implementarea proiectelor şi dezvoltarea abilităţilor şi capacităţii instituţionale", a declarat, la rândul său, ministrul Fondurilor Europene, Cristian Ghinea.
El a adăugat că acordul semnat vineri va continua asistenţa tehnică furnizată de BEI în perioada de programare anterioară şi va contribui la îndeplinirea condiţionalităţilor specifice POIM – programul strategic de dezvoltare a infrastructurii naţionale, cu o alocare financiară nerambursabilă de peste 41% din totalul fondurilor structurale şi de investiţii acordate României în perioada de programare 2014 – 2020.
De la începutul operaţiunilor BEI în România, banca a oferit o sumă cumulată de aproximativ 11,4 miliarde de euro pentru finanţare, inclusiv împrumutul semnat vineri. Proiectele-pilot finanţate de BEI în România includ fabrica de anvelope Pirelli din Slatina, metroul din Bucureşti, proiectul de energie verde al Enel, precum şi programele de eficienţă energetică pentru blocurile de locuinţe din Capitală.