Menirea unui capital de lucru adecvat este tocmai aceea de a asigura, lună de lună, acoperirea în scadență a salariilor personalului, a facturilor emise de furnizori și a plăților datorate Statului român, permițându-ți, în același timp, și dezvoltarea afacerii.
Instrumente de finanțare aflate la dispoziția IMM-urilor
Ca majoritatea antreprenorilor, sigur ești familiarizat, în general, cu instrumentele tradiționale de finanțare a capitalului de lucru, cum sunt creditele bancare pe termen scurt sau liniile de credit, folosite în continuare pe scară largă de către IMM-uri.
Totuși, în contextul economic actual, caracterizat de o puternică instabilitate a indicatorilor macroeconomici – inclusiv de tendința de creștere galopantă a ratei dobânzii de referință – împrumuturile devin din ce în ce mai costisitoare și greu accesibile pentru multe dintre afacerile românești. Mai mult, chiar în condițiile în care au o situație financiară bună, multe dintre IMM-uri rămân nebancabile, din cauza politicilor relativ rigide ale instituțiilor de credit.
De aceea, IMM-urile au nevoie să-și adapteze politicile de finanțare, apelând pe cât posibil la produse de creditare mai noi, inovatoare și moderne, a căror popularitate este în continuă creștere pe piața din România. În căutarea soluțiilor potrivite, antreprenorii ar trebui să aibă mereu în vedere agilitatea, respectiv capacitatea de a răspunde rapid nevoii de capital în cadrul afacerii. Acest lucru se poate realiza optând pentru instrumente caracterizate de accesibilitate, transparență, debirocratizare și flexibilitate. Și atunci, ce alte opțiuni potrivite ai la îndemână pentru afacerea ta?
O idee ar fi să apelezi la factoring, un instrument de finanțare care îți permite să transformi imediat creanțele aferente facturilor emise cu termen de plată într-o sursă accesibilă de capital de lucru pentru IMM-ul tău.
Ce presupune factoringul ca formă de finanțare alternativă?
Factoringul constă într-un contract comercial de creditare la care participă o entitate specializată în finanțarea creanțelor, numită factor (bancă sau IFN) și o societate comercială care furnizează bunuri și servicii cu plata la termen interesată să-și asigure capitalul de lucru, denumită aderent.
Practic, în loc să apeleze la un împrumut bancar, IMM-ul care are nevoie de fonduri vinde unui terț o parte din creanțele sale în schimbul unui preț. În acest fel obține imediat banii necesari pentru activitatea sa curentă, fără să fie nevoit să aștepte perioade lungi de timp pentru aprobarea creditării și transferul fondurilor necesare.
Prețul operațiunii include dobânda aferentă finanțării și comisionul de factoring. Acesta din urmă este perceput pentru serviciile de administrare a creanțelor și, uneori, pentru acoperirea riscului de neplată.
Tipuri de factoring
Tipologia operațiunilor de factoring poate fi abordată din cel puțin două perspective.
O primă clasificare uzuală este cea care are în vedere suportarea riscului de neplată al debitorului. Din acest punct de vedere factoringul poate fi cu regres (riscul de neplată al debitorului este suportat de către aderent) sau fără regres (riscul de neplată al debitorului se transferă către factor).
O altă clasificare a factoringului are în vedere forma de finanțare: tradițională sau alternativă.
De exemplu, o firmă poate apela la factoring prin intermediul finanțării tradiționale. În acest caz, îl regăsești, în mod normal, în oferta individuală tipică a majorității instituțiilor de credit. Pentru a alege oferta potrivită, de obicei este necesară deplasarea către mai multe agenții.
De asemenea, factoringul poate fi accesat ca formă de finanțare alternativă. De exemplu, IMM-urile din România au acum la dispoziție platforma iFactor. Aceasta este un marketplace B2B care oferă o alternativă la factoringul din sistemul tradițional.
Platforma iFactor oferă acces rapid și ușor la capital de lucru, facilitând interacțiunea dintre IMM-uri, în calitate de vânzători interesați să-și convertească în lichidități facturile emise cu termene mari de plată, pe de-o parte și bănci, respectiv investitori privați, în calitate de cumpărători interesați de tranzacționarea unei noi clase de active, pe de altă parte.
Care este mecanismul factoring-ului oferit prin platforma iFactor?
Având în prim plan nu atât produsul financiar, cât mai degrabă nevoile IMM-urilor, finanțarea prin platforma iFactor funcționează prin mecanismul licitației.
Procesul începe cu înregistrarea IMM-ului prin crearea unui cont, care durează, în medie, doar 15 minute. După aprobarea profilului, care se primește, de obicei, în maxim 24 de ore, urmează încărcarea de către solicitant a facturilor pentru care dorește finanțare.
Are apoi loc licitația, prin care băncile sau investitorii privați înregistrați în platformă ofertează facturile respective, IMM-ul putând să aleagă oferta cea mai potrivită nevoilor sale.
Întrucât platforma înglobează o tehnologie inovativă pentru realizarea automată a analizelor de risc de credit, folosind atât date tradiționale, cât și alternative, timpul de soluționare a cererilor de finanțare este redus semnificativ. Astfel, cele mai multe IMM-uri au obținut fondurile necesare în doar 24 de ore de la aprobare.
Care este impactul pozitiv al factoringului la nivel micro și macroeconomic?
În primul rând, factoringul este avantajos pentru IMM-urile din sectoarele în care acestea au volume semnificative ale creanțelor B2B (e.g. facturi emise către persoane juridice, instituții guvernamentale). În această categorie se înscriu, de obicei, companiile din distribuție sau producție, dar nu numai.
Ca urmare, la nivel micro, foarte multe IMM-uri pot beneficia de un impact pozitiv al utilizării factoringului, obținând o lichiditate crescută și predictibilă prin optimizarea capitalului de lucru, un factor esențial pentru succesul lor.
De asemenea, la nivel macroeconomic, susținerea prin finanțare alternativă a IMM-urilor nebancabile are un impact pozitiv prin aportul acestora la creșterea economică generală.
Ce avantaje oferă factoring-ul accesat prin intermediul platformei iFactor?
Platforma iFactor aduce utilizatorilor săi o serie de avantaje, cum sunt următoarele:
- Este ușor de accesat online și nu presupune birocrația implicată de factoring-ul bancar;
- Aplicantul deține controlul în ceea ce privește alegerea ofertei de licitație, putându-și optimiza costurile finanțării;
- Verificarea automatizată a datelor permite obținerea unui răspuns mai rapid legat de finanțare, economisind timpul antreprenorului;
- Permite obținerea de oferte financiare competitive, fără necesitatea unor garanții, facilitand accesul la finanțare;
- Evitarea imobilizării fondurilor în creanțe și suport financiar în etapele de creștere dinamică a companiei;
- Posibilitatea de a accepta termene de plată mai generoase de la clienți.
Dacă argumentele de mai sus nu sunt încă suficiente pentru a decide că factoringul ca formă de finanțare alternativă este cel mai potrivit pentru IMM-ul tău, te așteptăm pe pagina iFactor pentru mai multe detalii.