Comercianţii de autoturisme au găsit câteva soluţii pentru a readuce clienţii în showroomuri, în ciuda crizei financiare. Printre acestea se numără leasingul operaţional sau promoţii pentru leasingul financiar.
Declinul pieţei auto din România, care a fost cauzat în mare parte de lipsa unor mijloace de finanţare adecvate pentru clienţi, a forţat comercianţii să găsească, în această privinţă, soluţii cu care să încerce atragerea unui număr cât mai mare de clienţi. Ofertele sunt prezente atât pe partea de leasing financiar, cu dobândă 0%, cât şi pe partea de leasing operaţional.
Mărcile Dacia şi Renault, în colaborare cu RCI Leasing, sunt cele care au pus pe tapet oferta de finanţare cu dobândă nominală 0% (ceea ce nu înseamnă că finanţarea este gratuită). La fel şi Porsche Leasing, pentru automobilele Seat. La RCI Leasing, dobânda nominală de 0% se aplică numai pentru cei care plătesc un avans de 50% şi care sunt dispuşi să achite restul într-o perioadă de cel mult trei ani. Costul efectiv al finanţării (DAE â dobânda anuală efectivă), rezultând din comisioane este însă de peste 8%, în cazul achiziţiei pe baza ofertei promoţionale, pentru o maşină având preţul CIP de 10.000 de euro. Un detaliu important: finanţările sunt acordate în monedă europeană.
Oferta Porsche Leasing pare mai avantajoasă decât aceea a RCI Leasing: cei care dispun de un avans de 45% pot încheia contractul de leasing pe cinci ani. În plus, dobânda nominală de 0% este aplicată şi clienţilor care plătesc un avans mai mic, dar în acest caz se reduce perioada de finanţare. Astfel, dacă avansul se plasează între 15% şi 25% din valoarea maşinii achiziţionate, diferenţa de preţ trebuie achitată în cel mult trei ani. În cazul unui contract leasing pe cinci ani, cu avans de 45%, pentru o maşină cu preţul CIP de 10.000 de euro, DAE este de 1,38%.
O altă ofertă interesantă lansată pe piaţa auto, amintind de cele practicate până nu demult de retailerii de electrocasnice, aparţine importatorului AutoItalia. Această companie a decis să dea un impuls vânzărilor cu ajutorul ofertei „Fiat 50“, care prevede plata la achiziţie a unui avans egal cu 50% din valoarea maşinii, urmând ca restul banilor să fie achitaţi începând cu 2010. Finanţatorul maşinilor achiziţionate în cadrul acestei oferte este Implus Leasing. „Clientul participă cu un avans de 50%, are o perioadă de graţie de 14 luni, iar la sfârşitul acesteia are o valoare reziduală de 50%. Opţiunile lui sunt fie să închidă contractul, deci să achite cei 50%, fie să îl prelungească pe maximum trei ani, numai pentru valoarea rămasă“, explică directorul general al Impuls Leasing, Răzvan Diaconescu. Firma acestuia mai derulează, împreună cu AutoItalia, şi o campanie de încurajare a vânzărilor de vehicule utilitare, în cadrul căreia avansul solicitat clienţilor este de numai 1%.
O portiţă: leasingul operaţional
Pe segmentul de clientelă format din persoanele fizice, acest tip de finanţare nu este limitat de normele de creditare emise de Banca Naţională a României (BNR), ceea ce se poate traduce prin posibile grade de îndatorare mai mari pentru clienţii excepţionali. Compania My Car Trading, dealer Peugeot, oferă, prin serviciul MyRent, un sistem de leasing operaţional completat de opţiunea de achiziţionare pentru client, după terminarea perioadei de utilizare. „Acordarea este rapidă (în 24 de ore), indiferent de nivelul de venit, iar numărul documentelor cerute este minim: doar CUI pentru firme, respectiv carte de identitate şi adeverinţă de venit pentru persoane fizice. Managementul riscului se face prin plata în avans a unui anumit număr de rate, în funcţie de clasa de risc în care este încadrat clientul. Cuantumul ratelor plătite în avans poate fi între 10% şi 25% din valoarea de achiziţie a maşinii“, afirmă directorul general al My Car Trading, Radu Cristian. Şi Impuls Leasing încheie contracte de leasing operaţional cu clienţii persoane fizice. Compania aplică la acest gen de finanţare aceeaşi analiză de risc ca şi la leasingul financiar. „S-ar putea să acceptăm un grad de îndatorare mai mare, iar aceasta e în funcţie de analiza de risc. Nu am un plafon de grad maxim de îndatorare. Există un scoring pentru client (de când lucrează, de când are ultimul job, în ce domeniu de activitate, ce venituri are etc.), prin care îl evaluăm şi în funcţie de care aprobăm finanţarea“, spune Răzvan Diaconescu.
«Pe leasing operaţional nu am normele BNR, ok, e un avantaj. Dar am propriile mele norme de risc. S-ar putea să acceptăm un grad de îndatorare mai mare.»
Răzvan Diaconescu, director general, Impuls Leasing
1% a fost creşterea valorii finanţărilor în leasing pentru autovehicule anul trecut, faţă de 2007, după ce în anii anteriori ratele de creştere se plasau între 37% şi 48%
Evoluţia leasingului pentru autovehicule
Piaţa leasingului destinat autovehiculelor s-a dublat în 2008 faţă de 2005, în timp ce finanţările pentru echipamente au scăzut în ultimul an cu 24%, iar cele pentru imobile şi terenuri, cu 4%.