Finantarile aterizeaza fortat la Otopeni

Desi fostii guvernanti s-au laudat cu realizarea programului ISPA, chiar primul proiect din acest program a pierdut finantarea nerambursabila. Proiectul avea i vedere dotarea a noua aeroporturi rominesti cu sisteme de monitorizare a zgomotului si cu sisteme de incinerare a deseurilor. Conceput de pilotul Simion Dascalu, proiectul a beneficiat de asistenta de specialitate din partea Institutului Olandez de Tehnologie a Traficului Aerian (HIT), iar realizarea lui a fost finantata de Autoritatea Ae

Desi fostii guvernanti s-au laudat cu realizarea programului ISPA, chiar primul proiect din acest program a pierdut finantarea nerambursabila. Proiectul avea i vedere dotarea a noua aeroporturi rominesti cu sisteme de monitorizare a zgomotului si cu sisteme de incinerare a deseurilor.
Conceput de pilotul Simion Dascalu, proiectul a beneficiat de asistenta de specialitate din partea Institutului Olandez de Tehnologie a Traficului Aerian (HIT), iar realizarea lui a fost finantata de Autoritatea Aeronautica Olandeza. Simion Dascalu sustine ca, initial, proiectul a fost conceput pentru a aduce Aeroportul Baneasa la standardul european la nivelul anului 1997, ulterior fiind incluse i proiect alte opt aeroporturi, deoarece au fost depistate sursele de finantare nerambursabila. „Toate variantele porneau de la finantare externa, privata sau pe program de asistenta. Nici una dintre variante nu includea finantare din fondurile aeroporturilor sau din fonduri publice”, afirma realizatorul proiectului.
La propunerea directorului de la HIT, i perioada noiembrie 1998 – februarie 1999, Simion Dascalu a devenit colaborator neretribuit al Ministerului Transporturilor, cu acceptul directorului Directiei Generale a Aviatiei Civile din minister, Gabriel Dumitrescu. Problemele au iceput sa apara i momentul i care a intrat i discutie Aeroportul Otopeni. Pentru fiecare din cele noua aeroporturi cuprinse i proiectul de finantare era necesara o investitie de aproximativ 500.000 de dolari. Avind i vedere dimensiunile Aeroportului Otopeni, costurile ar fi putut creste pina la maximum 700.000 de dolari. Dar cei din Ministerul Transporturilor au fost de alta parere.
„Atit Gabriel Dumitrescu, cit si Aleodor Frincu (i acea perioada secretar de stat) au venit la mine sa-mi propuna sa trec i proiect un alt furnizor de echipamente, din Anglia. Mai mult, costul echipamentelor ce ar fi fost furnizate din Anglia era de doua ori si jumatate mai mare decit cel prevazut initial. Ori asa ceva nu este posibil, pentru ca i toata Europa sunt doar citiva dealeri pentru astfel de echipamente, iar pretul nu difera cu mai mult de 20%”, sustine Dascalu.
Realizatorul proiectului mai afirma ca i interiorul ministerului s-a acreditat ideea ca numai trei aeroporturi trebuie modernizate: Otopeni, Timisoara si Constanta. „Doamna Barna nu a fost de acord ca finantarea sa se faca si pentru celelalte aeroporturi. Nu stiu cine a pus-o pe aceasta persoana sa imparta finantarile externe. Am avut ulterior, cu Gabriel Dumitrescu, o discutie din care am aflat care era scenariul pus la punct de Aleodor Frincu: Ministerul Transporturilor din Rominia urma sa intre i legatura cu Ministerul Transporturilor din Olanda, iar ministrul olandez urma sa faca lobby pe linga Comisia Europeana pentru a se asigura finantarea, pe baza acestui proiect contrasemnat de Traian Basescu. Mi se cerea sa introduc i proiect o firma – alta decit cea care furnizase studiul de fezabilitate – ceea ce isemna concurenta neloiala, trebuia sa introduc niste sume care nu aveau i spate nici o acoperire. Sa faci un asemenea material iseamna frauda cu fonduri europene”, considera Simion Dascalu. Realizatorul proiectului a refuzat sa semneze materialul i aceasta forma.
Aeroportul Baneasa este falimentat de la minister
Declaratiile pilotului Simion Dascalu vin sa confirme intentiile – relatate itr-un articol i revista Capital anul trecut – unor functionari din Ministerul Transporturilor, de a conduce unele aeroporturi din tara, inclusiv Aeroportul Baneasa, spre faliment. Aceste intentii sunt demonstrate si de deciziile Directiei Generale a Aviatiei Civile din cadrul ministerului, prin care unele curse aeriene cu aterizare si decolare pe Aeroportul Baneasa sunt practic deturnate catre Aeroportul Otopeni.
Liderul sindical de la Aeroportul Baneasa, stefan Mladin, sustine ca deciziile de schimbare a rutei sunt practic deturnari, deoarece legislatia din domeniu nu permite functionarilor din minister sa schimbe rutele de zbor i timpul unor curse si nici iainte de efectuarea acestora.
O alta confirmare a acestor tendinte este data chiar de reprezentantii organismelor europene care au purtat discutii cu reprezentantii Ministerului Transporturilor. in toate aceste discutii sunt pomenite numai trei aeroporturi, celelalte fiind, practic, ascunse.