Mai multe companii de leasing din România încearcă să-şi mute ofertele de pe euro pe lei, forţate şi de noul regulament al Băncii Naţionale. Deşi până acum nu par să fi avut succes în faţa clienţilor, firmele de leasing sunt totuşi încrezătoare mai ales că dobânzile aferente finanţărilor în cele două monede tind să se egalizeze.
„Încercăm să mutăm oferta pe lei. Am venit cu oferte foarte bune la finanţările în lei. Mulţi jucători din piaţă sunt foarte competitivi, dar, din păcate, publicul nu este foarte încântat. Oferta noastră pare apetisantă din punctul nostru de vedere“, spune Antoaneta Curteanu, preşedintele Asociaţiei Societăţilor Financiare ALB. Potrivit acesteia, dobânzile pentru monedă naţională se învârt între 7,9% şi 8,5%, nivel apropiat de cel practicat la produsele în euro.
Împrumuturile şi produsele de leasing în lei vor avea un avantaj competitiv în contextul noilor norme de prudenţialitate care lovesc în primul rând produsele în euro. Gradul de îndatorare pentru produsele în monedă europeană nu va putea depăşi 10% din venituri. „Din acest punct de vedere, piaţa de leasing va fi afectată în sensul limitării accesului persoanelor fizice la leasingul în euro, nu însă şi la leasingul în monedă naţională, unde gradul de îndatorare va rămâne la 35%.
Pe termen scurt, impactul asupra pieţei va fi negativ, în sensul că unele persoane fizice care se încadrau în criteriile de eligibilitate până la data intrării în vigoare a noului regulament nu vor mai fi eligibile pentru finanţare, în principal din cauza diferenţelor de dobândă între euro şi lei“, spune Bogdan Speteanu, CEO al BCR Leasing. În acest context, apetitul clienţilor pentru îm­prumuturi în lei are toate şansele să crească de acum încolo, din simplul motiv că produsele în valută vor fi foarte greu de accesat.
Până acum însă, potrivit Antoanetei Curtean, românii au preferat euro. „Se discută despre leasing în lei de când se discută şi de normele BNR de creditare a persoanelor fizice, din ultimul trimestru din 2011. Şi guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, a spus să se meargă pe moneda naţională“, a mai precizat şeful ALB. Reticenţa românilor este totuşi confirmată şi de reprezentanţii companiilor, care arată că dau finanţări în lei în principal „la cererea clienţilor“. 
Cine şi cum finanţează în lei

Dintre companiile mai mari de pe piaţa locală, se remarcă cu produse în monedă naţională Unicredit Leasing (cel mai mare jucător din piţă), Raiffeisen Leasing, Impuls Leasing şi Dacia Leasing pentru persoane fizice. Acestora li se adugă BRD Sogelease, care finanţează în monedă naţională doar firmele. În trecut, produse în lei au mai avut şi BT Leasing, însă între timp au renunţat, după cum arată analiştii de la Finzoom.
Şi VB Leasing ia în calcul posibilitatea de a introduce un produs în monedă naţională. „Produsul de ofertare leasing în lei este în analiză la VB Leasing şi studiem atractivitatea lui pentru clientul final, pe fondul întăririi leului în piaţă în ultima perioadă. Costurile finale la client (dobânda) sunt şi ele parte a analizei noastre, iar în perioada imediat următoare vom finaliza acest proces“, spune Liviu Şerban, director la VB Leasing. Dobânzile pornesc de la 7,9% şi ajung la 8,5%, însă există şi oferte mai bune.
Oricum, împru­muturile de nevoi personale acordate în lei persoanelor fizice de către băncile comerciale sunt mult mai scumpe decât o finanțare în leasing. Chiar dacă există și câteva bănci care au scăzut dobânda sub 10% la creditele în lei, costurile rămân mai mari decât cele valabile la două IFN-uri, care oferă deja finanțare în lei. Mai mult, există și cazuri în care, cu aproximativ aceeași dobândă afișată, oferta băncii are o dobândă anuală efectivă (DAE) dublă față de cea a societății de leasing.
"Încercăm să mutăm oferta pe lei. Am venit cu oferte foarte bune la finanţările în lei. Mulţi jucători din piaţă sunt foarte competitivi, dar consumatorul nu este încă foarte încântat" Antoaneta Curtean, preşedinte, ALB