Finantarile nerambursabile merg doar la activitati nonprofit

In ce conditii trebuie sa se desfasoare o oferta publica de vanzare de valori mobiliare? Irina Tatomir - Bacau Legea prevede obligativitatea publicarii unui prospect aprobat de CNVM ca o conditie esentiala care trebuie sa existe inaintea unei oferte publice de vanzare. Oferta publica de vanzare trebuie facuta printr-un intermediar autorizat sa presteze servicii de investigatii financiare. Exista totusi cateva exceptii de la obligativitatea publicarii unui pro









In ce conditii trebuie sa se desfasoare o oferta publica de vanzare de valori mobiliare?<BR>
Irina Tatomir – Bacau


Legea prevede obligativitatea publicarii unui prospect aprobat de CNVM ca o conditie esentiala care trebuie sa existe inaintea unei oferte publice de vanzare.

Oferta publica de vanzare trebuie facuta printr-un intermediar autorizat sa presteze servicii de investigatii financiare. Exista totusi cateva exceptii de la obligativitatea publicarii unui prospect aprobat de CNVM, astfel publicarea unui prospect nu este obligatorie in urmatoarele cazuri:


a) pentru urmatoarele tipuri de oferta:


1. oferta adresata doar catre investitori calificati;


2. oferta adresata la mai putin de 100 de investitori, persoane fizice sau juridice, altii decat investitorii calificati;


3. valoarea totala a ofertei, pretul de emisiune a valorilor mobiliare si valoarea minima a subscrierilor realizate de un investitor in cadrul ofertei este cel putin egala cu valorile stabilite prin reglementarile CNVM;




b) pentru urmatoarele tipuri de valori mobiliare:


1. oferite, alocate sau care urmeaza a fi alocate in legatura cu o fuziune, pe baza unui document disponibil care contine informatii, considerate de CNVM ca fiind similare cu cele dintr-un prospect de oferta, in conformitate cu legislatia comunitara;


2. oferite, alocate sau care urmeaza a fi alocate in mod gratuit actionarilor existenti, precum si in situatia in care dividendele sunt platite prin emiterea de noi actiuni, din aceeasi clasa cu actiunile pentru care se platesc dividendele, cu conditia sa fie facut disponibil un document ce contine informatii despre numarul si natura actiunilor, motivele si detaliile emisiunii;


3. actiuni emise pentru substituirea altor actiuni, de aceeasi clasa, deja emise, daca aceasta noua emisiune de actiuni nu implica o majorare a capitalului social;




c) in alte cazuri specificate prin reglementarile emise de CNVM


Prospectul de oferta trebuie sa contina informatiile care, conform caracteristicilor emitentului si valorilor mobiliare oferite publicului, sunt necesare investitorilor, pentru a realiza o evaluare in cunostinta de cauza privind: situatia activelor si pasivelor, situatia financiara, profitul sau pierderea, perspectivele emitentului si ale entitatii care garanteaza indeplinirea obligatiilor asumate de emitent, daca este cazul, precum si a drepturilor aferente respectivelor valori mobiliare.
In situatia aprobarii de catre CNVM a prospectului de oferta, acesta ramane valabil 12 luni dupa publicare, putand fi folosit in cazul mai multor emisiuni de valori mobiliare, in acest interval, cu conditia actualizarii acestuia.




Prospectul trebuie sa includa si un rezumat al informatiilor precizate in cadrul acestuia. Rezumatul trebuie sa prezinte succint si intr-un limbaj non-tehnic principalele caracteristici si riscuri aferente emitentului, entitatii care garanteaza indeplinirea obligatiilor asumate de emitent, daca este cazul, precum si valorilor mobiliare oferite. Rezumatul trebuie sa contina si o avertizare a potentialilor investitori, cu privire la faptul ca:




a) trebuie citit ca o introducere la prospect;


b) orice decizie de investire trebuie sa se fundamenteze pe informatiile cuprinse in prospect, considerat in integralitatea lui;


c) inainte de inceperea procedurii judiciare, avand ca obiect informatiile cuprinse intr-un prospect, reclamantul va trebui sa suporte costurile aferente traducerii prospectului in limba romana;


d) raspunderea civila, in situatia in care rezumatul induce in eroare, este inconsistent sau inexact sau este contradictoriu fata de alte parti ale prospectului, revine persoanelor care au intocmit rezumatul, incluzand si pe cele care au efectuat traducerea, precum si persoanele care notifica cu privire la oferte publice transfrontaliere.




Prospectul poate fi intocmit intr-o forma unica sau avand mai multe componente, si anume:


a) fisa de prezentare a emitentului, continand informatiile referitoare la acesta;


b) nota privind caracteristicile valorilor mobiliare oferite sau propuse a fi admise la tranzactionare pe o piata reglementata;


c) rezumatul prospectului.


Fisa de prezentare a emitentului, aprobata de CNVM, este valabila o perioada de 12 luni, cu conditia actualizarii acesteia, conform reglementarilor CNVM


Un emitent care are deja aprobata de catre CNVM fisa de prezentare poate intocmi si transmite spre aprobare numai documentele prevazute mai sus la lit. b) si c), in situatia in care intentioneaza lansarea unei noi oferte publice.




In cadrul prospectului se poate face referire la informatii privind emitentul ce au fost publicate si care au fost aprobate de CNVM. sau intocmite cu respectarea prevederilor legale.
Continutul minim al informatiilor pe care trebuie sa le cuprinda prospectul de oferta prezentat in forma unica sau al partilor componente ale acestuia, forma de prezentare a acestora, in functie de tipul de valori mobiliare care fac obiectul ofertei si documentele ce trebuie sa insoteasca prospectul, se stabilesc prin reglementarile CNVM.

CNVM trebuie sa se pronunte in privinta aprobarii prospectului de oferta, in termen de zece zile lucratoare de la inregistrarea cererii.
Termenul de 10 zile poate fi extins la 20 de zile lucratoare daca valorile mobiliare sunt emise de un emitent care solicita pentru prima data admiterea la tranzactionare pe o piata reglementata sau care nu a mai oferit public valori mobiliare.

Orice cerere de informatii suplimentare sau de modificare a celor prezentate initial in cadrul prospectului, initiata de catre CNVM sau de catre ofertant, intrerupe aceste termene, care vor incepe sa curga din nou de la data furnizarii respectivei informatii sau modificari.
In situatia in care pretul si numarul valorilor mobiliare oferite publicului nu pot fi incluse in cadrul prospectului, la data aprobarii acestuia prospectul trebuie sa contina:



a) criteriile si/sau conditiile pe baza carora pretul si numarul valorilor mobiliare oferite publicului vor fi determinate, iar in cazul pretului, si valoarea maxima a acestuia, sau


b) posibilitatea retragerii subscrierilor realizate in cel putin doua zile lucratoare de la data cand pretul final si numarul valorilor mobiliare oferite au fost inregistrate la CNVM si publicate.
Investitorii care si-au exprimat vointa de a subscrie valori mobiliare, anterior publicarii unui amendament la prospectul de oferta, au dreptul de a-si retrage subscrierile efectuate, in termen de trei zile lucratoare de la data publicarii respectivului amendament.







Cum este reglementata de lege procedura pentru atribuirea contractelor de finantare nerambursabila pentru activitati non-profit?

Miruna Stoian – Bucuresti


Reglementare: Legea nr. 350 din 02.12. 2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati non-profit de interes general a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1.128 din 14.12.2005 si a intrat in vigoare la 30 de zile de la data publicarii (13/01/ 2006).


Actul normativ stabileste principiile, cadrul general si procedura pentru atribuirea contractelor de finantare nerambursabila din fonduri publice, precum si caile de atac al actului sau deciziei autoritatilor finantatoare care aplica procedura de atribuire a contractelor de finantare nerambursabila.


Domeniu de aplicare: Orice persoana fizica sau persoana juridica fara scop patrimonial (asociatii ori fundatii constituite conform legii sau culte religioase recunoscute conform legii) care desfasoara activitati nonprofit menite sa sprijine realizarea unor obiective de interes public general, regional sau local are dreptul de a participa, in conditiile prezentei legi, la procedura pentru atribuirea contractului de finantare nerambursabila. Finantarile nerambursabile nu se acorda pentru activitati generatoare de profit si nici pentru activitati ce presupun dezvoltarea infrastructurii solicitantului, cu exceptia cazului in care aceasta reprezinta o componenta indispensabila proiectului.



Principiile care stau la baza atribuirii contractelor de finantare nerambursabila sunt:



a) libera concurenta, respectiv asigurarea conditiilor pentru ca persoana fizica sau juridica ce desfasoara activitati nonprofit sa aiba dreptul de a deveni, in conditiile legii, beneficiar;


b) eficacitatea utilizarii fondurilor publice, respectiv folosirea sistemului concurential si a criteriilor care sa faca posibila evaluarea propunerilor si a specificatiilor tehnice si financiare pentru atribuirea contractului de finantare nerambursabila;


c) transparenta, respectiv punerea la dispozitie tuturor celor interesati a informatiilor referitoare la aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de finantare nerambursabila;


d) tratamentul egal, respectiv aplicarea in mod nediscriminatoriu a criteriilor de selectie si a criteriilor pentru atribuirea contractului de finantare nerambursabila, astfel incat orice persoana fizica sau juridica ce desfasoara activitati nonprofit sa aiba sanse egale de a i se atribui contractul respectiv;


e) excluderea cumulului, in sensul ca aceeasi activitate urmarind realizarea unui interes general, regional sau local nu poate beneficia de atribuirea mai multor contracte de finantare nerambursabila de la aceeasi autoritate finantatoare;


f) neretroactivitatea, respectiv excluderea posibilitatii destinarii fondurilor nerambursabile unei activitati a carei executare a fost deja inceputa sau finalizata la data incheierii contractului de finantare;


g) confinantarea, in sensul ca finantarile nerambursabile trebuie insotite de o contributie de minimum 10% din valoarea totala a finantarii din partea beneficiarului.



Atribuirea contractelor de finantare nerambursabila se face exclusiv pe baza selectiei publice de proiecte, procedura care permite atribuirea unui contract de finantare nerambursabila din fonduri publice prin selectarea acestuia de catre o comisie, cu respectarea principiilor sus-mentionate.

Procedura de selectie de proiecte cuprinde urmatoarele etape:

a) publicarea programului anual pentru acordarea finantarilor nerambursabile;


b) publicarea anuntului de participare;


c) inscrierea candidatilor;


d) transmiterea documentatiei;


e) prezentarea propunerilor de proiecte;


f) verificarea eligibilitatii, inregistrarii si a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara;


g) evaluarea propunerilor de proiecte;


h) comunicarea rezultatelor;


i) incheierea contractului sau contractelor de finantare nerambursabila;


j) publicarea anuntului de atribuire a contractului sau contractelor de finantare nerambursabila.



Atribuirea de contracte de finantare nerambursabila se va face in limita fondurilor publice alocate programelor aprobate anual in bugetele autoritatilor finantatoare.